robot_fika4

Robotarnas svaghet – de fikar inte

Idéer och kreativitet blir hårdvaluta när allt fler jobb automatiseras.
Nu måste vi människor hitta vår plats i ett arbetsliv med robotisering och AI.
Att ta en fika är en bra start.

Robotisering och artificiell intelligens revolutionerar våra arbetsliv.
”Tidigare har fysiskt arbete och administration automatiserats i hög grad. Nu automatiseras också det som tjänstemän gör”, säger Josef Conning på insiktsbyrån Augur.

Han ser att det finns en oro kring att jobb försvinner, men menar att det här också finns en möjlighet.
”Vi människor kan då ta ytterligare ett kliv upp. Automatiseringen ger oss en befordran och möjligheten att göra mer övergripande och viktiga saker. Det frigörs resurser som till exempel kan arbeta med att lösa problem med miljöförstöring eller motverka sjukdomar.”

Josef Conning, analytiker Augur

Genom att utveckla och bättre ta tillvara det unikt mänskliga öppnar sig nya möjligheter i arbetslivet framöver.

”Det vi människor kan bidra med är till exempel sociala dimensioner och moraliska frågor. Kreativitet och innovation är svårt att automatisera. Vi kan bidra med det oplanerade och oförutsägbara och det blir allt viktigare i en värld där utvecklingen är blixtsnabb”, säger analytikern Josef Conning på Augur.

För vad kan jag som en robot inte kan?
Ja, robotar kan ju till exempel inte fika. Kanske verkar det simpelt, men tänk till kring vad som kan hända vid ett oväntat möte vid fikaautomaten, vid en gemensam jobblunch eller när du hamnar intill en kollega som du inte känner särskilt väl sedan tidigare, men där ni börjar prata, får flow och plötsligt har hittat idéer, lösningar, nya tankespår eller förståelse från ett helt annat håll.

Att bättre ta tillvara på den här förmågan till samarbete, kreativitet, innovation, kommunikation och social samverkan blir en central uppgift för chefer. Och här krävs helt nya tankesätt.

Synen på våra arbetsplatser, hur vårt arbete organiseras och på människors roll i arbetet – varsågod och tänk om!

Ladda ner: Selectas rapport om det nya gränslösa arbetslivet

”Ett grundläggande problem är att vi gör allt vi kan för att undvika det oplanerade och oförutsägbara, det går mot vår natur, men det kan bli vårt största värde”, säger Josef Conning.

Våra arbetsplatser bygger till stor del på strukturer och rutiner, att vi ska känna igen oss. Det oväntade och överraskande, det som ger nya impulser, känslor och föder idéer och stimulerar kreativitet, är i hög grad bortrationaliserat.
”Kontor har setts som förvaring av anställda, istället för som en plats för utbyte av idéer. Arbetsplatser behöver bli optimerade för att ge nya tankar och idéer, och att smidigt kunna utbyta dem med andra.”

Josef Conning beskriver det som att företag behöver bli mer porösa.
”Företag är som standard hemliga och slutna. De behöver bli mer utåtriktade och utåtvända. Öppna för möjligheter till idéutbyte, både internt och externt. Bli mer som en hotellobby, med genomströmning av olika människor. Men, precis som på ett hotell, behövs också möjligheten att gå upp på rummet och jobba i avskildhet.”

Chefer behöver utveckla sitt ledarskap och sättet de ser sin roll.
”Chefer ska vara facilatorer, ge förståelse för de visioner och mål som finns och underlätta för medarbetarna att samarbeta och nå dit. Chefer ska coacha och skapa goda möjligheter till idéutbyten.”

En rörligare arbetsmarknad och nya anställningsformer förändrar också förutsättningar.
”Chefer hanterar mer temporära grupper och behöver säkerställa att de funkar, fast det är personer som kanske aldrig har träffats förut. Här blir chefen en kulturbärare, den person som ska få visionen och kulturen att trickla ner.”

Fokus skiftas från organisationsstruktur till kultur, menar Josef Conning.
”Kultur är den nya strukturen. Framgångsrika chefer behöver bygga och stärka en kultur, sammanhållning, identitet och gemenskap.”

I det ljuset kan en fikapaus eller gemensam lunch blir en innovationsmetod och en strategisk framtidsinvestering.

Så dröj kvar lite extra med kollegorna vid kaffemaskinen framöver och slipa på det som gör oss unika – där robotar och artificiell intelligens hamnar på efterkälken.

Text: Malin Kaldo

5 råd som lyfter jobbkreativiteten

Här tipsar Josef Conning på Augur om hur chefer kan öppna för nya samarbeten och jobba för en mer kreativ och innovativ kultur på jobbet.

1. Hitta superkrafter
Människor är olika. Som chef behöver du se vad varje individ behöver för att vara så mottaglig för nya tankar och idéer som möjligt.
”Vad ger flow? När får hen snilleblixtar? Vissa är extroverta och andra introverta. Se varje individs möjlighet till kreativitet och tankeflöden.”

2. Skapa vattenhål
Så frön till framtida samarbeten och innovationer. Se till att medarbetare möter varandra. Tänk strategiskt kring hur företaget ger möjligheter att träffas över mat och dryck.
”Det är en gravitationskraft för att skapa möten, och också ett smörjmedel för interaktion. Platser för fika och mat är vattenhål vi dras till. Vilka vill du ska mötas, och varför? På Googles kontor är fikastationernas placering noga uträknad, just för att personer från olika avdelningar och ansvarsområden ska mötas och mingla i kaffekön.”

3. Bjud in ny kunskap
Öppna upp företaget för att skapa oväntade möten, samarbeten och nya idéer, också utifrån.
”Hitta former för kunskapsutbyte – som korta föredrag eller workshops med inbjudna? Involvera studenter, de har ofta intressanta perspektiv och nya värderingar att bidra med. Kanske regelbundet bjuda in till tre korta miniföredrag på 10 minuter styck, med en bit mat och samtal?”

4. Uppmuntra skrivbordsflykt
Skrivbord är bra och praktiskt, men inte alltid det bästa för kreativitet och nya tankebanor. Uppmuntra jobb också på andra platser, där man är mer kreativ.
”När man kör fast eller behöver göra en refresh av hjärnan kan det hjälpa att byta miljö. Chefer måste visa att det är okej att bryta invanda rutiner, ta en fika när det passar och prata med någon ny person i köket. Eller ta en ”fika on the go” – ett gåmöte med kaffe och snacks.

5. Flytta från fina gatan
Hur ser det ut utanför dörren på arbetsplatsen? Finns det något där som överraskar och utmanar?
”Kreativa näringar söker ofta det ofärdiga och opolerade. Miljöer där det går att bli lite överraskad och få nya intryck. Det kan vara bra att ha sitt kontor i ett område som inte är helt finputsat och perfekt, utan där det skaver lite och finns friktion. Och låt miljön utanför växa in på kontoret.”

Så viktigt är mat och dryck på arbetsplatsen

I en undersökning av Insight Distillery gav 700 personer på företag runtom i Sverige sin syn på hur viktigt mat och dryck är för arbetsplatskulturen.

78% anger att sociala och kreativa ytor med plats för samtal, rekreation och informella möten blir allt viktigare.

71% tycker att kaffe och te skapar oväntade möten mellan avdelningar och andra som annars inte jobbar ihop.

6 av 10 anger att det blir allt viktigare att erbjuda anställda kaffe, mat och dryck på arbetet för att ses som en attraktiv arbetsplats.

93% anger att kaffe skapar trivsel och social samvaro på företaget.

Källa: Selectas rapport ”3 framgångsfaktorer för det nya arbetslivet”

Denna text är ett annonssamarbete mellan Chefs innehållsstudio och Selecta.
Med hjälp av kaffe, mat och dryck och kunskap om livet på jobbet vill Selecta bidra och inspirera till en arbetsplats där nya tankar uppstår, människor når varandra och arbetslivet får liv.
Selecta har erbjudit kaffe, mat och dryck av högsta kvalité till arbetsplatser runt om hela Sverige sedan 1956.
De finns idag på 31 platser runt om i Sverige och i 15 olika länder.
Selectas cafélösningar finns på arbetsplatser, skolor, sjukhus och andra offentliga miljöer från norr till söder.

Läs mer om Selecta här

3 framgångsfaktorer för det nya arbetslivet – en rapport som tagits fram av Selecta i samarbete med insiktsföretaget Augur. Hämta den här

Relaterade artiklar

cissidavid1
 

Bildspecial: Så var årets Chefdagen

Krispiga gräshoppor som snacks på scen och en massa annat matnyttigt. Se alla bilder och hela direktrapporten här!

humorintervju1
Karriär

Så får du drömjobbet med hjälp av humor – 4 tips

Om du verkligen vill göra intryck på jobbintervjun – väv in lite humor! En expert på området tipsar hur du gör.

petterpodd
Beslutsfattande

Petter Stordalen: ”Alla val du gör kommer med en kostnad”

I nya avsnittet av Chef Dilemma berättar Petter Stordalen om livsvalen som ledde fram till den punkt han nu befinner sig vid. ”Jag skulle gärna haft Gunhild hos mig varje dag – men Gunhild har en annan ambition. Och då är min uppgift att backa henne.”

duvor
Beslutsfattande

Här blir inga duvor matade – 4 toppchefer om sin pension

Vad gör du i dag? Hur trivs du med livet som pensionär? Vi frågade fyra chefer som passerat pensionsåldern.

petterny
Beslutsfattande

”Följ inte dina drömmar” – här är Stordalens 10 livsregler

”Följ inte dina drömmar” och ”Tro inte det kommer flygplan bara för att du byggt en flygplats” är två regler som Petter Stordalen ålagt sig själv för att sluta jobba 16-timmars arbetsdagar och kunna utbrista ”Äntligen Måndag!” I sin nya bok berättar han om sina tio livsregler.

pkberlin
Kommunikation

Kommunikationsmissen som fick Berlinmuren att falla

Ibland kan ett aldrig så litet felsteg få oanade konsekvenser. För 30 år sedan orsakade en papperslapp som lästes upp vid fel tillfälle Berlinmurens fall.
Djupsömn skyddar hjärnan mot känslomässig stress.
Hälsa

Ny forskning: Sov gott – lindra din ångest

En sömnlös natt kan höja den känslomässiga stressnivån med så mycket som 30 procent. Samtidigt kan djupsömn mildra ångestsymtom. Det visar en ny amerikansk studie.
Cissi Elwin
Kommunikation

Cissi Elwin: ”Varför är ledarskap så förknippat med floskler?”

Det här med att ”vi måste gasa och bromsa samtidigt” och ”tack för din idé, vi marinerar den” – vad menas egentligen med det?