Robotarnas svaghet – de fikar inte
Idéer och kreativitet blir hårdvaluta när allt fler jobb automatiseras.
Nu måste vi människor hitta vår plats i ett arbetsliv med robotisering och AI.
Att ta en fika är en bra start.
Annonssamarbete: Selecta
Robotisering och artificiell intelligens revolutionerar våra arbetsliv.
”Tidigare har fysiskt arbete och administration automatiserats i hög grad. Nu automatiseras också det som tjänstemän gör”, säger Josef Conning på insiktsbyrån Augur.
Han ser att det finns en oro kring att jobb försvinner, men menar att det här också finns en möjlighet.
”Vi människor kan då ta ytterligare ett kliv upp. Automatiseringen ger oss en befordran och möjligheten att göra mer övergripande och viktiga saker. Det frigörs resurser som till exempel kan arbeta med att lösa problem med miljöförstöring eller motverka sjukdomar.”
Genom att utveckla och bättre ta tillvara det unikt mänskliga öppnar sig nya möjligheter i arbetslivet framöver.
”Det vi människor kan bidra med är till exempel sociala dimensioner och moraliska frågor. Kreativitet och innovation är svårt att automatisera. Vi kan bidra med det oplanerade och oförutsägbara och det blir allt viktigare i en värld där utvecklingen är blixtsnabb”, säger analytikern Josef Conning på Augur.
För vad kan jag som en robot inte kan?
Ja, robotar kan ju till exempel inte fika. Kanske verkar det simpelt, men tänk till kring vad som kan hända vid ett oväntat möte vid fikaautomaten, vid en gemensam jobblunch eller när du hamnar intill en kollega som du inte känner särskilt väl sedan tidigare, men där ni börjar prata, får flow och plötsligt har hittat idéer, lösningar, nya tankespår eller förståelse från ett helt annat håll.
Att bättre ta tillvara på den här förmågan till samarbete, kreativitet, innovation, kommunikation och social samverkan blir en central uppgift för chefer. Och här krävs helt nya tankesätt.
Synen på våra arbetsplatser, hur vårt arbete organiseras och på människors roll i arbetet – varsågod och tänk om!
”Ett grundläggande problem är att vi gör allt vi kan för att undvika det oplanerade och oförutsägbara, det går mot vår natur, men det kan bli vårt största värde”, säger Josef Conning.
Våra arbetsplatser bygger till stor del på strukturer och rutiner, att vi ska känna igen oss. Det oväntade och överraskande, det som ger nya impulser, känslor och föder idéer och stimulerar kreativitet, är i hög grad bortrationaliserat.
”Kontor har setts som förvaring av anställda, istället för som en plats för utbyte av idéer. Arbetsplatser behöver bli optimerade för att ge nya tankar och idéer, och att smidigt kunna utbyta dem med andra.”
Josef Conning beskriver det som att företag behöver bli mer porösa.
”Företag är som standard hemliga och slutna. De behöver bli mer utåtriktade och utåtvända. Öppna för möjligheter till idéutbyte, både internt och externt. Bli mer som en hotellobby, med genomströmning av olika människor. Men, precis som på ett hotell, behövs också möjligheten att gå upp på rummet och jobba i avskildhet.”
Chefer behöver utveckla sitt ledarskap och sättet de ser sin roll.
”Chefer ska vara facilatorer, ge förståelse för de visioner och mål som finns och underlätta för medarbetarna att samarbeta och nå dit. Chefer ska coacha och skapa goda möjligheter till idéutbyten.”
En rörligare arbetsmarknad och nya anställningsformer förändrar också förutsättningar.
”Chefer hanterar mer temporära grupper och behöver säkerställa att de funkar, fast det är personer som kanske aldrig har träffats förut. Här blir chefen en kulturbärare, den person som ska få visionen och kulturen att trickla ner.”
Fokus skiftas från organisationsstruktur till kultur, menar Josef Conning.
”Kultur är den nya strukturen. Framgångsrika chefer behöver bygga och stärka en kultur, sammanhållning, identitet och gemenskap.”
I det ljuset kan en fikapaus eller gemensam lunch blir en innovationsmetod och en strategisk framtidsinvestering.
Så dröj kvar lite extra med kollegorna vid kaffemaskinen framöver och slipa på det som gör oss unika – där robotar och artificiell intelligens hamnar på efterkälken.
Text: Malin Kaldo
5 råd som lyfter jobbkreativiteten
Här tipsar Josef Conning på Augur om hur chefer kan öppna för nya samarbeten och jobba för en mer kreativ och innovativ kultur på jobbet.
1. Hitta superkrafter
Människor är olika. Som chef behöver du se vad varje individ behöver för att vara så mottaglig för nya tankar och idéer som möjligt.
”Vad ger flow? När får hen snilleblixtar? Vissa är extroverta och andra introverta. Se varje individs möjlighet till kreativitet och tankeflöden.”
2. Skapa vattenhål
Så frön till framtida samarbeten och innovationer. Se till att medarbetare möter varandra. Tänk strategiskt kring hur företaget ger möjligheter att träffas över mat och dryck.
”Det är en gravitationskraft för att skapa möten, och också ett smörjmedel för interaktion. Platser för fika och mat är vattenhål vi dras till. Vilka vill du ska mötas, och varför? På Googles kontor är fikastationernas placering noga uträknad, just för att personer från olika avdelningar och ansvarsområden ska mötas och mingla i kaffekön.”
3. Bjud in ny kunskap
Öppna upp företaget för att skapa oväntade möten, samarbeten och nya idéer, också utifrån.
”Hitta former för kunskapsutbyte – som korta föredrag eller workshops med inbjudna? Involvera studenter, de har ofta intressanta perspektiv och nya värderingar att bidra med. Kanske regelbundet bjuda in till tre korta miniföredrag på 10 minuter styck, med en bit mat och samtal?”
4. Uppmuntra skrivbordsflykt
Skrivbord är bra och praktiskt, men inte alltid det bästa för kreativitet och nya tankebanor. Uppmuntra jobb också på andra platser, där man är mer kreativ.
”När man kör fast eller behöver göra en refresh av hjärnan kan det hjälpa att byta miljö. Chefer måste visa att det är okej att bryta invanda rutiner, ta en fika när det passar och prata med någon ny person i köket. Eller ta en ”fika on the go” – ett gåmöte med kaffe och snacks.
5. Flytta från fina gatan
Hur ser det ut utanför dörren på arbetsplatsen? Finns det något där som överraskar och utmanar?
”Kreativa näringar söker ofta det ofärdiga och opolerade. Miljöer där det går att bli lite överraskad och få nya intryck. Det kan vara bra att ha sitt kontor i ett område som inte är helt finputsat och perfekt, utan där det skaver lite och finns friktion. Och låt miljön utanför växa in på kontoret.”
Så viktigt är mat och dryck på arbetsplatsen
I en undersökning av Insight Distillery gav 700 personer på företag runtom i Sverige sin syn på hur viktigt mat och dryck är för arbetsplatskulturen.
78% anger att sociala och kreativa ytor med plats för samtal, rekreation och informella möten blir allt viktigare.
71% tycker att kaffe och te skapar oväntade möten mellan avdelningar och andra som annars inte jobbar ihop.
6 av 10 anger att det blir allt viktigare att erbjuda anställda kaffe, mat och dryck på arbetet för att ses som en attraktiv arbetsplats.
93% anger att kaffe skapar trivsel och social samvaro på företaget.
Källa: Selectas rapport ”3 framgångsfaktorer för det nya arbetslivet”