Nya leenden ger stolthet på jobbet

Martin Forslings dotter föddes med läpp-, käk-, gomspalt.
Ett samarbete med hjälporganisationen Operation Smile blev en naturlig följd.
”Det är så här vi visar att vårt företag vill vara en positiv kraft”, säger han.
I dag har företaget Bontouch, där han jobbar, hjälpt 500 barn.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Operation Smile

En enkel operation gör skillnad i barns liv – och ny stolthet på jobbet, menar Martin Forsling, vd på Bontouch. Foto: Operation Smile, Martina Huber
Operation Smile gör skillnad i barns liv – och ger stolthet på jobbet, säger Martin Forsling på Bontouch. Foto: Martina Huber

Den digitala designbyrån Bontouch håller till i ett nyrenoverat kontor mitt i Stockholms city. Klockan är nio på morgonen och personalen samlas runt en köksö och förser sig med frukostkaffe.
”Det är viktigt för oss att vi arbetar med kunder som stämmer överens med våra värderingar. Vi jobbar till exempel inte alls med onlinekasinon”, säger Martin Forsling.

Utöver starka värderingar när det gäller samarbetspartners och produkter så vill Bontouch också göra en insats för välgörande ändamål.
”När vi började växa och det gick bra för företaget kändes det naturligt att hjälpa till. Vårt företag vill vara en positiv kraft. Det kan vi vara genom att utveckla appar, till exempel för att effektivisera transportsektorn eller göra det möjligt för människor att kommunicera utan att förflytta sig. Vi kan också stötta en hjälporganisation och samtidigt marknadsföra oss.”

Det började med en julinsamling för fem år sedan. Sedan har samarbetet med hjälporganisationen Operation Smile hela tiden utvecklats.
”Min dotter Ellen föddes med läpp-, käk-, gomspalt, så det föll sig naturligt att vi skulle stötta Operation Smile”, berättar Martin Forsling som är vd och medgrundare av Bontouch.

Dottern Ellen jobbar också på företaget och tillsammans följde de med på en resa till Indien ihop med Operation Smile tidigare i år.

Bontouch gör digitala konsumenttjänster som app, webb och rösttjänster och har omkring 150 anställda på kontor i Stockholm, Åre/Östersund, Kalmar, London och New York.
Foto: Martina Huber

Att valet föll på ett partnerskap med Operation Smile är inte en slump.
Martin Forsling upplevde två svåra timmar efter att hans dotter Ellen föddes med LKG (läpp-käk-gomspalt) för 20 år sedan – tills han fick information om hur tillståndet kan åtgärdas med operationer. Då blev han lugnare.
”Det var till och med så att jag saknade hennes gamla leende efter första operationen när hon var sex månader gammal.”

I dag arbetar Ellen på Bontouch. Tillsammans med Operation Smile åkte hon och Martin Forsling till Indien i mars i år och såg hur fem plastikkirurger från olika delar av världen under en vecka kunde hjälpa nästan 100 patienter, de allra flesta barn.
”Många föräldrar som kom dit var oroliga före ingreppet, men jag hade med mig bilder av Ellen före och efter operationen som jag kunde visa dem. Jag träffade också en äldre man, han var säkert 60 år, men hans mod svek honom så han kom aldrig till operationen.”

Martin Forsling har visat bilder och berättat om sin resa till Indien för de anställda. Då märker han att människor känner stolthet över att företaget samarbetar med Operation Smile.
”I vår bransch där det är hög konkurrens om personalen är det viktigt att visa att vi är ett företag med värderingar och engagemang. Särskilt yngre människor är mycket medvetna idag och vill hellre jobba på företag som försöker göra skillnad.”

För att göra alla medarbetare medvetna om problemet med LKG hade Bontouch förra året sitt julbord på Fotografiska museet i Stockholm i samband med att företaget sponsrade en utställning av fotografen Jörgen Hildebrandt som har följt Operation Smiles arbete.
”Den utställningen väckte starka reaktioner.”

3 tips för att hitta rätt hjälporganisation att samarbeta med

  1. Välj något som ligger dig eller personalen varmt om hjärtat.
  2. Något som ger mätbara resultat är alltid lättare att kommunicera till de anställda.
  3. Sätt upp mål vad ni på arbetsplatsen vill åstadkomma.

Tanken är att andra medarbetare också ska få åka ut i världen och se hjälparbetet som Operation Smile utför.
”Det är så otroligt imponerande att se med vilken effektivitet som kirurgerna och sjuksköterskorna utför operationerna. De arbetar non-stop, helt ideellt, under den tid de är där.”

På många håll i världen innebär läpp-, käk- eller gomspalt att barnen och även deras föräldrar blir utstötta från samhället.
”I en del afrikanska länder tror många till exempel att de är utsatta för trolldom.”

3 fördelar med ett CSR-partnerskap på arbetsplatsen

  1. Om det går bra kommer er framgång fler tillgodo.
  2. Ett företag som gör en insats lockar personal.
  3. Alla blir delaktiga och det ökar sammanhållningen.

Hittills har sponsorpengar från Bontouch kunnat hjälpa 500 barn och målet är att dubbelt så många ska få ingreppet finansierat.
”Det här är ett sådant tydligt, mätbart och konkret hjälparbete som det verkligen går att kommunicera ut till personalen.”

Martin Forsling rekommenderar fler arbetsplatser att sponsra välgörande ändamål. Om medarbetarna får information om arbetet känner de sig delaktiga och det kan också öka sammanhållningen på arbetsplatsen.
”Det är bra att ta fasta på något som någon i personalen brinner för. Förutom Operation Smile sponsrar vi UNHCR eftersom vi har en medarbetare som är engagerad i flyktingfrågor.”

Text: Ann-Katrin Öhman