Lista: Här är flest missnöjda med chefen

Mansdominerad och macho är ord som många förknippar med byggbranschen. Det är också här som missnöjet är störst med cheferna. Skanskas personaldirektör Veronica Rörsgård ger konkreta exempel på vad byggföretag kan arbeta med inkluderande ledarskap.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: ManpowerGroup

Långtifrån alla har en chef som är som de själva önskar. En av fyra svenskar säger till och med att den egna chefen helt saknar de egenskaper en så kallad drömchef har. Men det råder också stora skillnader mellan branscher. Bland byggföretagen anser en av tre att chefen inte alls är som de önskar. Bygg toppar därmed ligan över de branscherna med sämst anseende bland cheferna. Bäst till ligger konsultbolagen där endast 15 procent ger ett bottenbetyg till chefen.

Denna text är ett samarbete mellan Chef och Manpowergroup. Ladda ned hela undersökningen.

Manpower Work Life har i flera år hjälpt Manpower till att bli experter på trenderna på arbetsmarknaden. Sedan 2007 har undersökningen analyserat svenska folkets syn på arbete, karriär och arbetsliv. 

Exempel på lärdomar är att 30 procent av svenskarna kan tänka sig att byta hobby om det skulle gynna deras karriär, att majoriteten anser att mångfald på arbetsplatsen gynnar affärerna och att tid är den nya statusmarkören i livet.

Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med 20 000 panelister. Den är representativ för Sveriges arbetsföra befolkning. 4 398 svenskar ingår i undersökningen, varav 1 863 är nyrekryterade. 44 procent är kvinnor och 56 procent män. Åldersspannet är 15-74 år. 54 procent av de svarande är anställda. En av fem är chefer. 63 procent jobbar i privat sektor, 31 procent inom offentlig sektor.

”Man hade ju önskat att det vore bättre, det är ett ganska dåligt och negativt resultat. Att ha en chef som är coachande och lyhörd handlar ju om att känna att man blir lyssnad till, är värderad och viktig”, säger Veronica Rörsgård vid en första anblick på undersökningen och byggsektorns negativa ranking.

Synen på ledarskap skiljer sig inte så mycket åt mellan olika branscher, däremot förändras värderingar och förväntningar över tid, tillägger hon. Och visst, till viss del värderar nya generationer andra saker.

Veronica Rörsgård blev årets HR-chef 2016.

”Bilden av byggbranschen är att den är traditionell och mansdominerad. Därför är det viktigt att vi är ute och pratar om vad vi faktiskt gör, såsom att vi är med och bygger samhället och jobbar mycket med miljö- och etikfrågor”.

Under hennes drygt sex år på Skanska har företaget verkligen genom gått en resa rent ledarskapsmässig. Redan när Veronica Rörsgård började arbetade de med mångfaldsfrågan, men för att lyckas med mångfald på riktigt gäller det också att kunna ta in de man nyanställer på deras villkor. Det ska inte bara vara tydligt vad du förväntas göra som chef utan också hur, något som Skanska är noga med i sin policy.
”Vi vill ha ett inkluderande ledarskap som innebär att du inte bara arbetar för att få en mångfald i organisationen, såväl kön som etnicitet, men också accepterar dessa individer som de är, utan att de ska behöva anpassa sig till den rådande företagskulturen.”

Och helt enkelt är det ju inte för chefer att ändra sitt sätt att leda från en dag till en annan. Många chefer är osäkra på vad ett inkluderande ledarskap är och därför har vi utbildningar i det, förklarar Veronica Rörsgård.
”Till att börja med kan det kännas obekvämt för en del, men under kurserna sätts de i olika situationer för att få prova på vad ett inkluderande ledarskap innebär och då gillar de flesta faktiskt det. Framförallt handlar det om att jobba med sina egna förutfattade meningar”, säger hon.

Hur kan man skapa förändring i chefsledet?
”Det är bra med tydlighet för hur en chef ska vara från arbetsgivarens sida, särskilt när man förväntar sig något annat än vad det varit förut. Är man tydlig med hur man vill ha det blir det också lättare att finna rätt när man rekryterar ny personal. Det är en utmaning, speciellt för de som varit chefer längre.”

För att hjälpa cheferna på traven gör Skanska även 360-gradersintervjuer som innebär att företaget tar in input kring synen på deras ledarskap utifrån för att chefen ifråga en bild av hur han eller hon uppfattas.
Informationen ges både till chefen själv och till dennes chef i sin tur. Visst kan det vara lite läskigt för många medger Veronica Rörsgård, men samtidigt är det ganska skönt att veta vad folk tycker.

”Unga förväntar sig ännu mer feedback. Det räcker inte på månads- eller veckobasis, utan man vill ha feedback efter mötet, presentationen och så vidare. Om man varit chef länge gäller det därför att tänka på att ha sådana samtal oftare”, säger hon och ger några handfasta råd:
”Försök att vara konkret och ge exempel, vänta inte med att säga något om det är akut. Och om du ska säga något negativt, väg upp det med något positivt först. Sedan handlar mycket om att ge feedback om relationen till chefen. Desto bättre relation man har och känner att chefen vill en väl, ja då känner man sig också tryggare när man får feedback.”

Veronica Rörsgård har tidigare erfarenhet av konsultbranschen, senast som vd för rekryteringsföretaget Alumni, där missnöjet med chefen är som lägst. Att just den sektorn fått så pass bra resultat tror hon beror just på att man ger varandra feedback ofta.
”Men visst, det finns ett tydligt gap i flera branscher kring drömchefen och hur det faktiskt ser ut. Därför gäller det för oss som arbetsgivare att förstå vad medarbetarna verkligen vill ha. Just utvecklingsmöjligheter och ledarskap är ju två avgörande faktorer för om man stannar eller slutar på ett företag.”

Min chef har ingen av de drömegenskaper jag önskar

1.      Byggverksamhet: 34 procent
2.      Fastighetsbranschen: 28 procent
3.      Industritillverkning: 27 procent
3.      Hälsa, sjukvård, läkemedel: 27 procent
3.      Offentlig verksamhet: 27 procent
4.      Transport, lager, spedition: 26 procent
5.      Hotell och restaurang: 24 procent
6.      Parti- och detaljhandel: 22 procent
6.      El, värme och vattenförsörjning: 22 procent
7.      Finans: 20 procent
7.      Utbildning: 20 procent
8.      It- och telekom: 19 procent
9.      Konsultverksamhet: 15 procent

Min chef är den perfekta drömchefen

1.      Fastighetsbranschen: 28 procent
2.      Transport, lager, spedition: 24 procent
3.      Konsultverksamhet: 21 procent
4.      Finansverksamhet: 20 procent
4.      It- och telekom: 20 procent
5.      Annat: 19 procent
6.      El-, värme- och vattenförsörjning: 18 procent
7.      Industritillverkning: 17 procent
7.      Hälsa, sjukvård och läkemedel: 17 procent
8.      Byggverksamhet: 16 procent
9.      Utbildning: 15 procent
10.     Offentlig förvaltning: 13 procent
11.     Parti- och detaljhandel: 12 procent
12.     Hotell och restaurang: 2 procent

Hela denna text är ett samarbete mellan Chef och Manpower Group. Hela undersökningen kan du ladda ned här.

Text: Rebecka Guzman