Egenskaperna som äger – bransch för bransch
Passar en kreativ person bäst inom hotellnäring, skola eller bygg? Och i vilken sektor anser flest att de är ambitiösa? Svaren har kommit i en stor undersökning. Men experterna är eniga: Chefer behöver modernisera sig för att inte vara för snäva när de rekryterar.
Annonssamarbete: ManpowerGroup
Det är bemannings- och rekryteringsföretaget ManpowerGroup som frågat över 4 000 svenskar om hur de är på jobbet och därefter jämfört med vilken sektor de arbetar i.
Så i vilken bransch skiljer ut sig med högst andel ”hjälpsamma”? Och var är ”kreativ” den dominerande egenskapen? Vissa av svaren är givna, andra mer överraskande. Diagrammet nedan visar bland annat att helt diametrala branscher har liknande egenskaper i topp.
Denna text är ett samarbete mellan Chef och bemannings- och rekryteringsföretaget ManpowerGroup. Undersökningen Work Life är gjord av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup och tidningen Chef. En rapport om undersökningen finns att ladda ned på ManpowerGroups webbplats.
Till exempel spänner egenskapen ”kreativ” över flera branscher, likaså ”rak i kommunikationen”, ”lyhörd” och ”ambitiös”.
4 tips: Så uppdaterar du kraven när du rekryterar
1. Rollen imorgon. Ta reda på vad som krävs. Hur ser rollen ut här, nu och framöver? Detta enkla steg sparar tid när du slipper träffa kandidater som du redan gallrat ut.
2. Arbetsbeskrivningen i dag. Skrota den gamla arbetsbeskrivningen och ställ frågor om kring hur rollen är utformad idag och imorgon? Tänk på att topp-presterade tenderar att bli mer intresserade av utmaningar än pengar. Gör så att jobbet verkar stimulerande och givande. Här sätts förväntningarna.
3. Hur ser målen ut? Långsiktiga och kortsiktiga mål, på hög nivå och på teamnivå. Hur ser en beskrivning ut för en medarbetare som ska nå dessa mål? Ju spetsigare beskrivning desto skarpare svar. Stolpa gärna upp i punkt-lista.
4. Locka topp-presterarna. Hur ser de personer ut som lyckats bäst i sin roll? Vad krävs för att nå toppresultat och hur kan man formulera det i en jobbannons? Ju mer konkret desto bättre.
”Det är tydligt att branscher har närmat sig varandra i medarbetarnas egenskaper”, säger Peter Holm, chefsrekryteringskonsult på Manpower.
”Förr skilde de branschspecifika egenskaperna sig mer från varandra men med fler samarbeten över sektorgränserna blir det vanligare att egenskaper spänner över flera branscher”, säger Peter Holm.
Galina Pokarzhevskaya är statistiker på SACO. Hon tror att branschtypiska egenskaper ibland kan vara en önskebild över hur man förväntas vara på arbetsplatsen:
”Ta kreativitet i utbildningsbranschen till exempel, som toppar listan. Det kan vara en utmärkande egenskap. Men hur många timmar på ett sådant arbete är du kreativ och hur många timmar lägger du på administrativt arbete, agerar ordningsvakt eller gör andra saker som kräver andra styrkor än just det kreativa?”, säger Galina Pokarzhevskaya.
En av de mer intressanta spaningarna som Peter Holm gör är att egenskaperna i vissa branscher förändrats mer drastiskt.
”Ta tillverkning som exempel. I dag är egenskapen hjälpsam mest vanlig när medarbetare beskriver sig själva. Det är naturligt. Förr hade en person inom tillverkningen en uppgift. I dag handlar det om att fungera i teamet, se till att flödet fungerar, att foga samman. Det finns kanske en större förståelse för att det som tillverkas ska marknadsföras och säljas”, säger Peter Holm.
Kravspecifikationerna från rekryterare och chefer kan också behöva en uppdatering.
”För 10-15 år sedan var det vanligt med att jobbannonser efterfrågade personer som kunde ha många bollar i luften. Eller lojal för 20 år sedan. Det ser du inte i dag. Däremot egenskaper som kommunikativ, och flexibel för att se till att den man anställer är förändringsbenägen”, säger Peter Holm.
Att inte ha för stel bild av vem som passar in var är också en nödvändig egenskap i kriget om talangerna:
”Jag har svårt att tänka mig en bransch som är helt renodlad kring en egenskap. Det handlar mer om proportioner. En pr-byrå där alla anställda är kreativa men ingen har egenskaper eller färdigheter kring faktureringsarbete och uppföljning kanske inte blir så långvarig”, säger Galina Pokarzhevskaya.
Peter Holm har några råd till chefer som ska rekrytera. Ta reda på vad som krävs för rollen här och nu. Skrota den gamla befattningsbeskrivningen. Se till vilka mål som företaget har, som teamet har och vad som krävs av individen för att nå dit.
”Och svara på frågan: Hur agerar medarbetare som lyckas i sin roll i dag och vad krävs för att nå dit?”, säger Peter Holm.
Totalt har 4 266 svenskar svarat på undersökningen. Av dessa var cirka 2 579 anställda, 1001 arbetssökande, 248 egenföretagare, 365 chefer samt 356 studerande.