9 trender som revolutionerar din kompetensutveckling

Skaffa koll på digitala utbildningstrender som kan lyfta både din egen karriär och dina medarbetares kompetens.
Är kanske moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Utbildning.se

Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Nya digitala utbildningstrender är på väg att helt förändra sättet vi kompetensutvecklar oss.

Det har talats länge om ständigt lärande i arbetslivet. Kompetensutveckling är en förutsättning för att lösa ökande kompetensbrist och genomföra nödvändig digitalisering.

Ändå har många företag en lång väg kvar till egna fungerande modeller för löpande kompetensutveckling på svenska arbetsplatser. Få använder sig av nya digitala möjligheter till lärande, trots att utbudet och flexibiliteten som erbjuds är större än någonsin.

Madeleine Lindahl, kommunikationschef på utbildning.se, menar att det delvis är en kunskapsfråga.
”Ledning och chefer behöver ha bättre koll på digitala utbildningstrender – både hur de kan användas för egen del och för att kunna kompetensutveckla sina medarbetare”, säger hon.

Viljan att lära sig något nytt tycks det inte vara något fel på. I en undersökning som gjordes i USA av utbildning.se:s moderbolag Educations Media Group förra året, uppger 42 procent av tillfrågade HR-chefer att företagets medarbetare är mycket engagerade i kompetensutveckling.
De säger även att de medarbetare som är mest engagerade också är de som bryr sig mest om organisationen som helhet.

Medarbetare som inte får den kompetensutveckling de behöver blir mindre engagerade och motiverade i sitt jobb och riskerar att efter en tid gå till en konkurrent istället. Undersökningen visar att en företagsledning utan engagemang i kompetensutveckling löper dubbelt så stor risk att förlora personal inom tre år.

“Ser man på kompetensutveckling inom arbetslivet globalt så ligger Asien i framkant, i synnerhet Kina. USA är också ledande när det kommer till nya utbildningsformer”, säger Madeleine Lindahl.
Hon berättar hon hur vi i Norden är bra på att ta till oss det nya. I Finland har man till exempel börjat använda utbildningsformen flipped classroom i större utsträckning.

Flipped classroom är en utbildningsmetodik där studenter skaffar sig en viss förkunskap innan en lektion. Klassrumsarbetet handlar sedan mer om ett tillfälle att tillämpa kunskaperna och lösa en uppgift, under lärarens handledning.
”Det kan vara en stor fördel om du inte har möjlighet att komma ifrån jobbet varje vecka.”

Madeleine Lindahl menar att lärande som inte främst bygger på klassrumsnärvaro är extra intressant för kompetensutveckling i arbetslivet.
”Då öppnar digitaliseringen en helt ny värld, med mängder av möjligheter till utbildning. Med blended learning kan du gå onlineutbildningar som en del av en större utbildning, där ni bara ses fysiskt i grupp då och då. Däremellan har man uppgifter som man gör på eget håll.”

I de flesta företag är kompetensutveckling en punkt under medarbetarsamtal. Som chef gör du vid nästa tillfälle klokt i att uppehålla dig extra länge vid den punkten. Prata igenom vilken typ av kompetensutveckling som medarbetaren behöver och var tid till det kan frigöras. Hjälp också till att bredda perspektivet bortom de nuvarande arbetsuppgifterna. Vad behöver företaget och medarbetaren ha för kunskaper om två till tre år?
”Uppmana medarbetare att själva söka efter vilka utbildningsmöjligheter som finns. Bara att hitta själva utbildningen är att lära sig något nytt”, säger Madeleine Lindahl.

Chefer behöver också stanna upp och se till sin egen kompetensutveckling. Behovet av just ledarskapsutbildning är det som prioriterades allra högst i den tidigare nämnda undersökningen. Hela 25 procent av företagen angav det som allra viktigast framöver.

Ständigt lärande chefer lägger grunden för en ständigt lärande kultur på arbetsplatsen. En chef som går en distansutbildning på deltid parallellt med jobbet, som rekommenderar en bra mooc vid kaffeautomaten och delar med sig av intressanta artiklar, rapporter och onlineföreläsningar till medarbetare lyfter inte bara sin egen kunskapsnivå, utan hela organisationens.

9 trender i digitalt lärande

Här ger Madeleine Lindahl, kommunikationschef på utbildning.se, en överblick över trender inom digitalt lärande som det pratas mycket om just nu.

Micro learning (mikrolärande) är korta sessioner av aktivt lärande, allt ifrån några sekunder upp till 20 minuter. Det kan vara i form av presentationer, texter, simuleringar, coachning, uppgifter, övningar eller sociala interaktioner med kollegor.
”Ett flexibelt sätt att lära sig i vardagen som kan integreras i det övriga arbetet på ett smidigt sätt. Det är tillgängligt, roligt och enkelt”, menar Madeleine Lindahl.

Blended learning handlar om att använda sig av en blandning av olika lärmiljöer. Ofta är det traditionella klassrumsmetoder som kombineras med digitala självinlärningsdelar som eleven gör på egen hand.

Flipped classroom använder tiden i klassrummet åt mer laborativt arbete, istället för traditionella föreläsningar. Eleverna förbereder sig innan lektionen, till exempel genom att se på föreläsningar online hemma. Under det fysiska undervisningstillfället har eleven då mer förkunskaper och kan ta mer aktiv del i att lösa en uppgift kring ämnet.

Gamification (spelifiering) handlar om att använda spelelement för att öka engagemang och intresse i lärandet. Uppgifter kan utformas som spel, exempelvis med olika nivåer eller poäng, för att göra det roligare och enklare att ta till sig information.

Virtual reality simulerar verkliga eller påhittade miljöer och vår närvaro och interaktion i dem.
”Med VR-glasögon kan studenter på ett realistiskt sätt vänja sig vid och lära sig att röra sig och agera i simulerade miljöer”, förklarar Madeleine Lindahl.

Plattformsbaserad utbildning har en digital lärplattform för kommunikation mellan lärare och elever. Tidigare användes plattformarna mest till onlinekurser, men idag är de ofta ett sammanhållande nav för både traditionell undervisning, e-lärande och flexibelt lärande.

Machine learning (maskininlärning) handlar om att få datorer att “lära sig” utifrån data. Med machine learning anpassas utbildningen efter användarens behov och inlärningsteknik. Innehållet presenteras utifrån studentens tidigare svar på frågor och uppgifter.
”Eftersom vi alla har olika inlärningssätt och lär oss i olika tempo kan det här revolutionera utbildningsbranschen”, säger Madeleine Lindahl.

Projektbaserat lärande förbereder studenter för verkliga problem och ger fördjupad kunskap genom arbete under en längre tid med en komplex fråga.

Mooc är en kortare avgiftsfri distanskurs online. Mooc = Massive Open Online Course. Affärsmodellen bygger på att många elever sedan betalar för exempelvis tilläggstjänster eller examination.

Text: Malin Kaldo