Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

8 Linkedin-misstag och hur du gör istället

Din Linkedinprofil kräver lite jobb. Med expertens hjälp guidar vi hur du undviker missarna och kniper drömjobbet.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: SBS Executive MBA

Olle Leckne, expert på Linkedin. Foto: Karina Ljungdahl.

Rätt använt kan Linkedin leda till såväl nya affärer som alternativa sätt att göra karriär. Det sociala nätverket har i dag mellan 2 och 2,5 miljoner medlemmar i Sverige och 350 miljoner runt om i världen. Från att huvudsakligen ha fungerat som en jobbsökarsajt är Linkedin numera ett jobb- och karriärsverktyg.

Den vanligaste Linkedinmedlemmen i Sverige ser ut så här:

– Har studerat på Stockholms Universitet.

– Är 43 år.

– Jobbar med mjukvaruutveckling.

– Har tidigare jobbat på Ericsson

 …men arbetar nu inom offentlig sektor.

Olle Leckne skapade sin Linkedin-profil 2004. Idag hjälper han andra att spetsa sin närvaro på Linkedin. Hur blir man då den där personen som vissa vill göra affärer med, andra söker upp när de letar efter en ny chef?

Ett första krav är en väl genomtänkt profil. Ett professionellt foto helst samt en rubrik som inte bara består av en titel.

Olle Leckne exemplifierar med sin revisor som inte har nöjt sig med rubriken ”revisor” utan har kryddat fältet med orden ”bokföring” och ”skatt”. Beskrivningen av vem man är, det som kallas summary, får gärna vara personlig. Olle Lecknes revisor använder sin bakgrund som basketspelare i sin beskrivning, vilket får honom att sticka ut.

Ett annat tips är att inte fokusera så mycket på det förflutna utan berätta vad man kan bidra med:

Om jag söker en ny karriär är det viktigt att veta vad jag kan bidra med. Många skriver historiskt vad man har gjort men jag brukar råda att ha en mer personlig inledning och att berätta vad man kan förvänta sig av mig”, säger Olle Leckne.

Någon som vill söka ny karriär bör vara försiktig, inte verka för ivrig. Formuleringar som ”söker nya utmaningar” retar sannolikt upp nuvarande arbetsgivare. Hellre då ett aktivt nätverkande. Tillämpa målgruppstänkandet. Avgränsa en bransch, ett geografiskt område och söka upp några beslutsfattare och ta kontakt. Unvik att söka jobb direkt. Ta snarare upp saker som är viktiga för de här personerna.

”Det är ett förhållningssätt, att dela med sig av sig själv utan att sälja. Många pratar mycket om sitt företag och sina produkter men man är medlem som individ och den som lyckas visa upp sig och göra ett bra intryck får bäst affärsmöjligheter”, säger Olle Leckne.

”Jag har tre tusen följare som läser det jag skriver. Genom att vara aktiv och skriva inlägg som är intressanta för målgruppen får jag alltså tillgång till flera miljoner kontakter.”

Det finns fler missar som är vanliga på Linkedin. Här är åtta misstag som många svenskar gör på Linkedin samt tips på hur du kan göra istället:

Miss 1: Du struntar i Linkedin för du ”fattar inte vad man ska ha det till?”

Lösning: Andra förstår Linkedin. Och dessa andra kan vara en potentiell ny affär eller ett nytt jobb. Linkedin kan ses som en slags karriärens premieobligation. Du kommer inte att förlora något men du kan vinna stort. Men ingen tvingar dig. Om Kik, 4chan och Snapchat är mer din grej så är det helt ok.

Miss 2: Din profil är en kombination av skrivkramp, prestationsångest och jante.

Lösning: Tänk att du ska vara lätt att hitta. När du väl är hittad kan det vara bra med kortfattade beskrivningar av vem du är, vad du gjort och vilka dina styrkor är.

Miss 3: Du tycker att det är kul att se vilka som varit inne på din profil men du gör inget åt det.

Lösning: Titta tillbaka på den personens profil eller överväg att ta kontakt, inte för att sälja in dig själv eller en produkt utan för att skapa en relation.

Miss 4: Världen förändras (snabbt) men inte du.

Lösning: Var aktiv på två plan. Det ena är hur du utvecklar dig själv. Var proaktiv när det gäller vidareutbildning. Få loss pengar och tid till kurser, seminarier eller längre utbildningsprogram. Det andra är att uppdatera din profil med dessa utbildningar. Lägg upp framgångar i projekt, utmärkelser, intressanta trender inom ditt område. Din karriär och din profil är färskvara.

Miss 5: Din resumé är en bara en sammanfattning av vad du gjort.

Lösning: I genomsnitt har en svensk Linkedinmedlem 12,4 års arbetslivserfarenhet. Men tänk på att nya arbetsgivare eller affärspartner är mer intresserade av vad de kan förvänta sig av dig. Vart är du på väg är mer intressant än var du varit.

Miss 6: Din nuvarande arbetsgivare ser att du uppdaterar din profil för att söka nytt jobb.

Lösning: Tysta uppdateringar. Se till att vissa saker inte dyker upp i dina kontakters flöden. Genom att göra ”tysta” uppdateringar kringgår du problemet.

Miss 7: Du ser en rekryterares intresse en vecka för sent.

Lösning: Slå på ”notiser via epost”.

Miss 8: Du bloggar intressant och relevant men ingen går in på din sajt.

Lösning: Att blogga direkt på Linkedin är ett sätt att sprida budskap som snabbt kan nå en potentiell storpublik.

Olle Leckne brukar ta kontakt med de som har tittat på hans profil, inte för att sälja utan med målet att få igång en konversation. Ett sätt att skapa intresse är att skriva inlägg i det bloggliknande verktyg som finns, då om ämnen som är intressanta för de man vill ha kontakt med.

”Jag har tre tusen följare som läser det jag skriver. Genom att vara aktiv och skriva inlägg som är intressanta för målgruppen får jag alltså tillgång till flera miljoner kontakter”, säger Olle Leckne.

Att många i ledande position finns på Linkedin syns i statistiken. De tre främsta arbetsbeskrivningarna är owner, vd och project manager. Flera av personerna bakom titlarna har troligen nått sin position genom det personliga nätverk som har byggts upp via utbildningar och senare i näringslivet.

”Många toppnätverk är ju stängda, så det finns en rättviseaspekt i det här att man kan bygga ut sitt nätverk genom att vara generös och engagera sig”, säger Olle Leckne.

Linkedin har även bidragit till en annan maktförskjutning. Genom att arbeta med relationer och bygga nätverk kan en enskild medarbetare få ett varumärke som kan bli mer betydelsefullt än företagets.

”Visst är det bra att ha ett företag med ett bra varumärke, men jag vill hellre göra affärer med en person”, säger Olle Leckne.

Text: Johan Frisk