5 tips för att vara en empatisk chef – även när medarbetare sägs upp

En uppsägning kan också innebära möjligheter. Även om det låter paradoxalt. ”Hanterar du som chef uppsägningssamtalet rätt kan medarbetaren bli en framtida ambassadör”, säger Anders Ellbjär, VD på Aventus.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Aventus

Porträttbild på Anders Ellbjär bredvid bild på två kvinnor som sitter och har ett allvarligt samtal.
”Det är så viktigt att visa att man är mån om medarbetarna”, säger Anders ellbjär. Foto: karina ljungdahl

14 uppsägningar på en dag. Allt gick bra fram till det sista samtalet, när chefen började slappna av för mycket och ta det lite för lättvindigt. Anders Ellbjär, VD på Aventus som jobbar med omplaceringsprocesser för personer som blivit uppsagda, minns det där samtalet med chefen som behövde varsla flertal anställda.   

”Att varsla många anställda på en och samma dag gör det svårt att vara närvarande i varje medarbetarsamtal. Avsätt tid för varje möte och se till att du som chef är i balans. Annars är det lätt att det blir helt fel”, säger Anders Ellbjär. 

Ett positivt avslut för både dig och medarbetare
Så hur hanterar du som chef uppsägningssamtalet på ett sätt som gör att relationen vårdas, att medarbetaren fortsätter att vara en ambassadör för ditt företag och kanske till och med kommer tillbaka till ditt företag i framtiden? 

På samma sätt som många bolag satsar på en bra onboarding, finns det mycket att vinna på att investera i en stark offboarding. En empatisk chef ger sin medarbetare de bästa förutsättningarna för att ta nästa steg i arbetslivet. 

”Det är så viktigt att visa att man är mån om medarbetarna, inte bara när de tjänar företagets syften. De vill kunna ha sin före detta chef som referens i sitt kommande arbetssökande och du vill att de ska fortsätta tala gott om ditt företag”, säger Anders Ellbjär. 

Att vara en empatisk ledare som tänker på omsättningen är ingen motsättning – för goda relationer föder lönsamhet. Anders Ellbjär understryker styrkan i att som bolag bygga upp en så kallad alumnverksamhet, där hållbara och långsiktiga relationer med era före detta medarbetare byggs. Som chef har du kanske varit tvungen att varsla i tuffa ekonomiska tider, men så kommer dagen när vinden vänder.  

”Då kanske du enkelt kan återanställa en person tack vare att ni tidigare gjort ett bra avslut. Ju mer kvalificerade tjänster det handlar om, desto längre tid tar det innan en ny medarbetare blir produktiv. Men kan personen redan arbetsuppgifterna blir startsträckan betydligt kortare”, säger Anders Ellbjär.

Avslutet allt viktigare i vår digitala tid
Att medarbetare lämnar arbetsgivaren med en dålig känsla i magen kan bli ödesdigert. Inte minst om personen tar ut sin ilska eller besvikelse i sociala medier.– Om någon delar sin frustration eller kritiska åsikt kan det verkligen rasera ett varumärke i ett nafs. Det behöver inte ens vara sann bild som förmedlas. Som chef är det svårt att ens få överblick eftersom rykten kan spridas i mindre sociala medie-bubblor. Man kan bara se följdeffekterna av dem. Då är det ännu viktigare att chefen ser till att det blir ett bra avslut med goda relationer, säger Anders Ellbjär. 

Outplacement och omställningspaket, som Aventus erbjuder, handlar om att hjälpa människor vidare till ny anställning efter att ha blivit uppsagda eller själva valt att sluta. Anders Ellbjär, som är VD men också jobbar som coach för dessa personer, märker vilken betydelse det har att chefen hanterar en uppsägning på rätt sätt:

”Är medarbetaren känslomässigt sänkt efter samtalet är han eller hon inte redo för att gå in i en ny anställning. Personen kommer då att bära med sig en negativ känsla in i framtiden.”

5 tips för att vara en empatisk chef när du behöver varsla medarbetare

1. Avsätt tid
Se till att ha frigjort två timmar för samtalet. Boka in det i början av veckan och helst tidigt på dagen. Drar samtalet ut på tiden vill du inte känna att du behöver avbryta för att hämta barnen på dagis eller liknande. Har medarbetaren behov av att prata mycket måste du finnas där och låta personen prata till punkt.

2. Var inte rädd för känslor
Chock, ilska, irritation och sorg. Medarbetaren kan känna allt möjligt under samtalet. Var beredd på de starka känslor som kommer och våga stanna kvar i dem.

3. Se till att vara i balans när du inleder samtalet
Det är lätt hänt att som chef ta kritik personligt om du inte är i balans när samtalet börjar. Ha fokus på den som faktiskt är berörd och försök sätta dina egna känslor åt sidan. Gå inte i försvarsställning, för medarbetarens känslor är sannolikt inte riktade mot dig personligen, utan handlar om situationen. 

4. Förbered dig noggrant
Tänk igenom hur du ska förmedla budskapet. Det handlar inte bara om vad du säger, utan om hur du säger det. Var närvarande och undvik att förmedla intrycket av att du vill få samtalet avklarat så fort som möjligt. 

5. Se framåt och ingjut hopp
Det är långt ifrån alla som går till jobbet med känslan av att de älskar sitt arbete, så ibland kan en uppsägning vara starten på något nytt och spännande. Försök att ingjuta hopp och få medarbetaren att se framåt. Har ni ett omställnings- eller outplacementpaket är det bra att förklara hur det fungerar och vilken hjälp som erbjuds.