Workshop: Analysera ledningsgruppens funktion
Var ligger fokus i ledningsgruppens arbete? Hur ser ni på gruppens identitet? Vad kan ni vässa?
Ledningsgruppen kommer närmare ett svar på de frågorna med hjälp av en workshop kring den här triangeln.
Här inspireras vi av ledarskapsforskaren Lars Svedbergs modell som visar hur ledning, uppgift och samspel tillsammans skapar identitet i en grupp, exempelvis en ledningsgrupp. Modellen kan användas för att analysera och förbättra gruppers funktion och utveckling.
Så fungerar Svedbergs triangel
Ledning – handlar om hur gruppen organiserar och styr sitt arbete. Det kan till exempel handla om mål, roller, ansvar, beslut och feedback. En tydlig och effektiv ledning bidrar till att gruppen vet vad den ska göra och hur de ska göra det.
Uppgift – handlar om vad gruppen ska göra och varför. Det kan till exempel handla om syfte, vision, strategi, resultat och kvalitet. En engagerande och meningsfull uppgift bidrar till att gruppen känner motivation och entusiasm för sitt arbete.
Samspel – handlar om hur gruppen kommunicerar och samarbetar. Det kan till exempel handla om relationer, klimat, konflikter, normer och värderingar. Ett fungerande och harmoniskt samspel bidrar till att teamet känner trygghet och tillit till varandra.
Längden på de tre benen i triangeln påverkar både varandra och hela gruppens identitet. En förändring i ett ben kan leda till en förändring av hela gruppen. Därför är det viktigt att ha en balans och att anpassa triangeln efter situationen och behoven.
Workshop
Presentera modellen för gruppen. Förklara att syftet med den här workshopen är att varje gruppmedlem ska få en bättre förståelse både för gruppen som helhet och för sitt eget bidrag och engagemang i gruppen.
Ställ frågor som:
- Vad är din roll och ansvar i gruppen?
- Vad är dina styrkor och svagheter som gruppmedlem?
Be alla i gruppen att själva rita en triangel som visar hur de upplever balansen mellan de tre benen i gruppen som helhet och i nuläget. Be dem också lägga till en skala från 1 till 10 för att ange hur nöjd eller missnöjd de är med hur varje triangelben fungerar idag.
Till exempel kan en person i gruppen rita en triangel som är smal och lång och ge ledningen en 9:a, uppgiften en 4:a och samspelet en 3:a, om de tycker att ledningen är stark men uppgiften och samspelet är svaga och de är missnöjda med det.
Be gruppen att jämföra och diskutera sina trianglar och att dela med sig av sina skäl och känslor bakom betygen.
- Vad tycker de om resultatet?
- Stämmer andras bild överens med deras egen upplevelse?
- Finns det några skillnader eller likheter mellan gruppmedlemmarnas perspektiv?
- Hur kan de förklara eller förstå de olika trianglarna?
- Vad kan de lära sig av modellen?
Be gruppen att formulera ett gemensamt mål för att förbättra triangeln (dvs gruppen). Hur vill ni att den gemensamma triangeln ska se ut?
- Vilket ben i triangeln behöver gruppen fokusera på?
- Hur vill de förändra sitt eget bidrag och sin egen triangel för att bättre bidra till den gemensamma triangeln?
- Vad kan var och en göra för att stärka eller balansera triangeln?
Sätt upp konkreta och mätbara mål som gruppen och gruppmedlemmarna kan arbeta mot för att skapa den nya triangeln?
- Vilka åtgärder behövs?
- Vilket stöd och vilka resurser behövs?
Boka in ett uppföljningsmöte.
Om Lars Svedberg
Lars Svedberg är docent i pedagogik och legitimerad psykolog som forskar om ledarskap och ledning på olika nivåer inom politiskt styrda organisationer. Han har bland annat skrivit boken Gruppsykologi – Om grupper, organisationer och ledarskap, som utsågs till Årets Projektledarbok 2022 och som ger en genomgång av olika teoribildningar inom gruppsykologi och ledarskapsteori.
Redan PLUSkund — Logga in
Bygg vidare med fler tjänster
Nå nästa nivå med
Chefakademin+Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.
- Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
- Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
- Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
- Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
- Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.
*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+