Välj bäst beslutsprocess för ledningsgruppen

Pluskund

Beslutsfattande är kärnan i ledningsgruppens arbete. Här finns nyckeln till organisationens framgång, konkurrenskraft och anpassningsförmåga.  
Men hur fattas besluten på bästa sätt? När kan vd själv ta beslut, när är ett expertbeslut bäst och när behöver hela ledningsgruppen vara överens? 

Liknande innehåll hittas här:
Verktyg i vardagen

Ledningsgruppens besluten kan handla om allt från budget, personal, marknad, kvalitet, innovation, riskhantering till samarbetspartners, etik och hållbarhet.  

Beslutsfattande i en ledningsgrupp kräver att man tar hänsyn till många olika faktorer, intressenter och konsekvenser.  

Här är några vanliga varianter av beslutsfattande: 

VD-beslut:

Vd fattar beslutet ensam, utan att involvera eller informera de andra medlemmarna i ledningsgruppen. Det kan vara lämpligt när beslutet är brådskande, enkelriktat eller av mindre betydelse. Nackdelen är att det kan skapa missnöje, misstro och motstånd bland andra medlemmar, som kan känna sig överkörda eller exkluderade. 

Delegerat beslut:

Vd delegerar beslutet till en eller flera medlemmar i ledningsgruppen, som har befogenhet och ansvar att fatta beslutet. Det kan vara lämpligt när beslutet är specialiserat, rutinmässigt eller avgränsat. Fördelen är att det kan öka effektiviteten, kompetensen och motivationen hos de delegerade. Nackdelen är att det kan minska helhetsperspektivet, samordningen och engagemanget hos de andra medlemmarna, som kan känna sig oinformerade eller undervärderade. 

Majoritetsbeslut:

Ledningsgruppen fattar beslutet genom att rösta, där det alternativ som får flest röster vinner. Detta kan vara lämpligt när beslutet är kontroversiellt, komplicerat eller tidskrävande. Fördelen är att det kan öka objektiviteten, rättvisan och tydligheten i beslutsprocessen. Nackdelen är att det kan skapa konflikt, splittring och frustration bland de medlemmar som är i minoritet, som kan känna sig ignorerade eller missnöjda. 

Konsensusbeslut:

Ledningsgruppen fattar beslutet genom att diskutera, lyssna och kompromissa, tills alla medlemmar kan acceptera och stödja beslutet. Detta kan vara lämpligt när beslutet är viktigt, komplext eller långsiktigt. Fördelen är att det kan öka kvaliteten, engagemanget och lojaliteten i beslutsprocessen. Nackdelen är att det kan vara tidskrävande, svårt och ineffektivt, särskilt om det finns stora olikheter eller motsättningar i gruppen. 

Det finns ingen universell regel för hur man väljer den bästa beslutsprocessen, men här är några frågor som kan hjälpa till: 

Vad handlar beslutet om? Vad är syftet, målet och omfattningen av beslutet? Hur viktigt, brådskande och svårt är beslutet? Vilka konsekvenser och risker har beslutet? 

Vem är involverad? Vilka är medlemmarna i ledningsgruppen? Hur är deras roller, ansvar, kompetenser och relationer?  

Hur ser situationen ut? Vilka interna och externa faktorer påverkar beslutet? Vilken information, resurser och tidsram finns? Vilken kultur, vilka normer och värderingar styr beslutet? 

Genom att svara på några av frågorna kan ni få en bättre bild av vilken beslutsprocess som passar bäst.  

Som en tumregel kan man säga att ju mer viktigt, komplext och långsiktigt beslutet är, desto mer delaktighet och inflytande bör de olika medlemmarna i ledningsgruppen ha. Och omvänt: ju mer brådskande, enkelriktat och kortvarigt beslutet är, desto mindre delaktighet och inflytande behövs. 

Beslutsfattandet i en ledningsgrupp kan alltid förbättras genom att arbeta med grupputveckling, kommunikation och feedback.
Vill ni ha hjälp kan Chefakademin alltid bistå med ledarskapsutbildning och riktade utvecklingsinsatser.

Arbeta med grupputveckling:

En välfungerande ledningsgrupp har en hög grad av tillit, respekt och förtroende mellan medlemmarna. I ett öppet, ärligt och konstruktivt klimat kan man utbyta idéer, åsikter och erfarenheter på ett effektivt sätt. Satsa på ledningsgrupputveckling, gemensamma aktiviteter, att sätta gemensamma mål och utforska era värderingar.

Lyft kommunikationen:

Lyssna aktivt, ställ frågor, ge feedback, uttryck dig tydligt, sammanfatta och bekräfta andra genom att spegla vad någon säger. För att förbättra kommunikationen kan ni använda olika verktyg, metoder och modeller, som dialog, brainstorming, SWOT-analys, SMART-mål, PDCA-cykel, etc. 

Bli bättre på feedback:

Kontinuerlig feedback är viktig för att lära sig av sina beslut i en ledningsgrupp. Utvärdera, reflektera och följ upp era beslut och träna på att ge och ta emot feedback 

Redan PLUSkund — Logga in

Bygg vidare med fler tjänster

Nå nästa nivå med

Chefakademin+

Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.

Endast 349:- / mån*
  • Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
  • Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
  • Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
  • Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
  • Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.

*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+