Kotlers prissättningsstrategier: Så prissätter du din produkt eller tjänst
Klassisk metod
Varje marknad bestäms av en rad olika faktorer som bestämmer hur du bör prissätta din produkt eller tjänst. Kotlers prissättningsstrategier hjälper dig på vägen.
Metoden skapades av marknadsföringsprofessorn Philip Kotler 1972 och vidareutvecklades av Peter Doyle i boken Marketing management and strategy som utkom 1998.
Den förklaras enklast genom följande skiss:
De olika strategierna kan delas in i tre grupper, där de i grupp 3 mycket sällan bör användas – om det inte handlar om extremt kortsiktig verksamhet:
Grupp 1 – lågprisstrategin, mellanprisstrategin, premiumstrategin.
Grupp 2 – valuta för pengarna-strategin,mervärdestrategin, högt mervärdestrategin.
Grupp 3 – ”rån”-strategin, överpris-strategin, dålig utdelning-strategin.
För att identifiera den bästa strategin för din organisations produkt bör flera faktorer tas i beaktande. Här är metoden steg för steg:
1 Gör en marknadsundersökning med ett representativt kundunderlag. Segmentera marknaden och bestäm dig sedan för individuella intervjuer, enkäter eller fokusgrupper för din undersökning.
2 Be kunderna ranka produkten – och liknande produkter från dina konkurrenter – sett till kvalitet och pris på skalan 1-10.
3 Be kunderna säga vad de kan tänka sig att betala för din produkt i en lågkvalitets-, mediumkvalitets- och högkvalitetsversion. På så sätt får du en uppfattning om inom vilket prisspektrum kunden kan tänka sig att spendera.
4 Rita in alla produkterna – även dina konkurrenters – på ett diagram med skala 1-10 på x- och y-axeln, där x står för kvalitet och y för pris.
5 Överför ovanstående diagram till skissen över Kotlers prisstrategier.
Vilken strategi du ska välja beror inte bara på var din produkt hamnar, utan också på hur din produkt hamnar i förhållande till dina konkurrenters. Till exempel kan strategierna i grupp 2 ovan anses effektiva mot strategierna i grupp 1.
Redan PLUSkund — Logga in
Bygg vidare med fler tjänster
Nå nästa nivå med
Chefakademin+Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.
- Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
- Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
- Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
- Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
- Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.
*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+