Lär dig leda med fredspristagarnas favoritmetod
Dialog är ett allt viktigare ledarskapsverktyg.
Åtta principer visar vägen. Lär dig metoden som har varit ett återkommande framgångsrecept för Nobels fredspristagare.
”Det bästa vapnet är att sätta sig ner och prata”, sa Nelson Mandela som fick Nobels fredspris 1993 för sitt arbete med att avveckla apartheid i Sydafrika.
Hans förmåga att föra dialog med sina tidigare fiender, utan att låta bitterhet och hat ta överhanden, var avgörande för att skapa en fredlig övergång till ett demokratiskt Sydafrika.
På Nobels Fredscenter har man i forskning identifierat just dialog som ett återkommande tema i fredspristagares arbete och Kjersti Fløgstad, vd för Nobels Fredscenter, menar att det är ett kraftfullt ledarskapsverktyg för att navigera i komplexa landskap och skapa positiv förändring.
Under ett föredrag på IDG Summit 2024 i Stockholm berättade hon om åtta principer för dialog som kan leda till positiv förändring – principer inspirerade av Nobels fredspristagares arbete och som nu finns samlade i en verktygslåda med instruktionsfilmer, övningar och fallstudier som ger konkreta verktyg och inspiration.
Där traditionella ledarskapsmetoder ofta fokuserar på kontroll, direktiv och hierarki, erbjuder dialogen istället en alternativ väg som bygger på ömsesidig respekt, aktivt lyssnande och gemensamt lärande.
Dialog är inte ett vanligt samtal, en debatt eller en diskussion.
”Dialog är något helt annat. Det kräver större ansträngning och kan därför ge större belöningar”, säger Kjersti Fløgstad.
När debatt och diskussion ofta syftar ofta till att vinna över motståndaren handlar dialog istället om att skapa förståelse, bygga broar och hitta gemensamma lösningar.
”Du kan inte vinna en dialog och det finns ingen förlorare”, konstaterar hon.
Etymologiskt härstammar ordet ”debatt” från det franska ordet för ”att slå ner” (débat), medan ”diskussion” har sin rot i det latinska ordet för ”att slita isär” (discutere).
Dialog kommer från två grekiska ord: dia (genom) och logos (ord).
Dialog som metod bygger på öppenhet och nyfikenhet.
”I dialogen är alla lika värdefulla”, påpekar Kjersti Fløgstad.
Ledare som vill hitta en väg framåt gör klokt i att både förstå, träna och använda sin förmåga att skapa dialog, menar Kjersti Fløgstad.
”Det är en färdighet som kan och måste praktiseras.”
8 principer för dialog:
- Dialog är en grundläggande attityd. Närma dig utmaningar och interaktioner med en öppen, nyfiken och respektfull inställning.
- Skapa trygga rum. För att få till dialog behövs en miljö där alla känner sig trygga med att uttrycka sina tankar och känslor utan rädsla för kritik eller bestraffning
- Inkludera alla berörda parter. Ge alla som påverkas av ett beslut eller en situation möjlighet att delta och göra sin röst hörd.
- Lyssna aktivt. Lyssnande är en grundläggande förutsättning för dialogen. Det handlar om att verkligen försöka förstå andras perspektiv, även om du inte håller med.
- Låt alla dela sina erfarenheter. Alla har unika erfarenheter och perspektiv. Genom att dela sina berättelser kan man skapa förståelse och empati.
- Ställ frågor. Att ställa frågor är ett viktigt sätt att visa intresse, fördjupa dialogen och klargöra missförstånd.
- Prata om de svåra ämnena. Dialogen är inte ytlig. Våga ta upp de svåra frågorna och utmana invanda tankemönster.
- Bidra till förlåtelse och försoning. Dialogen kan vara ett viktigt verktyg för att läka sår från konflikter och skapa försoning mellan individer och grupper.
Dialog – del i Colombias fredsprocess
Fredsprocessen i Colombia är ett konkret exempel på hur dialog kan användas för att läka sår och skapa försoning efter en långvarig konflikt. Under ledning av president Juan Manuel Santos, som tilldelades Nobels fredspris 2016, inleddes en dialog mellan regeringen och gerillagruppen FARC. En avgörande del av processen var att ge offer för konflikten möjlighet att dela sina erfarenheter.
”Offren vill ha rättvisa, men mest av allt vill de veta sanningen”, sa Santos i sitt tacktal vid mottagandet av fredspriset.
Även förövarna fick möjlighet att berätta sina historier, vilket bidrog till att skapa förståelse och empati mellan parterna.
Dialogen i Colombia var inte en enkel process, men den visade att det är möjligt att överbrygga djupa motsättningar och bygga en gemensam framtid genom att lyssna på varandra och erkänna varandras lidande.
”Dialog är grunden för våra utbildningar”
Chefakademin använder genomgående dialog som en naturlig och integrerad del i sina ledarskapsutbildningar och ser styrkan med dialog som förhållningssätt.
”Dialog är verkligen grunden för våra utbildningar”, säger Susanne Markovska, som ansvarar för Ledarskap för erfarna chefer och ledare, Leda andra chefer och Chefakademins UGL.
”Vi möter deltagarna i dialog och ger dem många tillfällen att möta varandra med nyfiket utforskande.”