Skapa en behållarkultur – innan talangerna försvinner

Att behålla duktiga medarbetare kan vara en utmaning. Här är några konkreta förslag på hur ni som organisation får dem att stanna i en tid när många drar i dem.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Simployer

"Se till att ni har en plan för att få medarbetarna att växa och trivas", säger HR- och arbetsrättsexperten Ida Ljungberg.

En våg av folk som säger upp sig sveper över världen. I USA handlar det till stor del om människor som väljer frivillig arbetslöshet framför lågbetalda serviceyrken. I Sverige beror det mer på att man går till ett jobb med bättre villkor. En av företagens största utmaningar i höst är därför att behålla medarbetarna. Och även om experter varnar för att en lågkonjunktur lurar runt hörnet är det fortfarande arbetstagarens marknad. Så, hur får du och dina chefskolleger talangerna att vilja stanna i just er organisation? Jo, genom att ni medvetet bygger en ”behållarkultur”.

Ida Ljungberg är HR- och arbetsrättsexpert på Simployer. Hon betonar att det i Sverige främst är de mellan 25 och 40 som är ivriga på att byta jobb, både för utmaningens och lönens skull. Men kanske främst av allt, för att få flexibilitet.

”För dessa individer har det stor betydelse att de själva kan planera sin arbetsvecka och i större utsträckning bestämma var arbetet utförs. De ifrågasätter skälen till att arbetsgivaren vill ha dem på kontoret ett visst antal dagar i veckan. Varför är det just två dagar eller varför just tisdagar? Arbetsgivare behöver tänka över varför de ställer dessa krav och kunna förklara orsaken för medarbetarna för att skapa bättre förståelse”, säger hon.

Det krävs helt enkelt en medveten strategi för att behålla medarbetarna, menar Ida Ljungberg. I den strategin bör ingå att man säkrar den befintliga medarbetarstyrkan samtidigt som man letar ny kompetens. Annars är risken stor att även nyrekryterade medarbetare lämnar.

Men hur bär man sig åt i praktiken för att skapa denna behållarkultur?

”I mitt jobb får jag ofta den frågan. Mitt första råd är: Se till att ni har en plan för att få medarbetarna att växa och trivas. Fråga dem vad som är viktigt för att de skulle vilja arbeta hos just er. Ställ sedan följdfrågan om ni som arbetsgivare lever upp till dessa krav och önskemål. Det är också viktigt att förstå att den närmaste chefens och även övriga ledares agerande påverkar medarbetarnas känsla för företaget och viljan att arbeta där.

Vad tycker då Ida Ljungberg om de nya strömningarna, är de av ondo eller godo? Nja, snarare handlar det om win-win, menar hon.

”Alla har att vinna på att diskutera vad frågorna om flexibilitet innebär för både medarbetare och arbetsgivare. Det är bra för arbetstagaren att få sina krav hörda och bra för arbetsgivaren att kunna söka kompetenser i en annan stad – eller till och med ett annat land. Vi kan inte gå tillbaka till det som var en gång. Det är bättre att dra lärdom av de nya arbetssätten och ta med sig det som fungerar.”

”Samtidigt är det inte problemfritt att låta alla få göra som de vill och bara utgå från individens perspektiv. Som arbetsgivare behöver man absolut ett annat fokus nu än tidigare på individens behov men samtidigt behöver individen ta hänsyn till teamet och organisationen och förstå dessa. Det är här som det blir så viktigt med tydlig kommunikation. Kommunikationen bidrar till att skapa förståelse för varandras perspektiv.”

3 STEG FÖR ATT BYGGA EN BEHÅLLARKULTUR

Här bjuder HR- och arbetsrättsexperten Ida Ljungberg på tre konkreta tips för att vara en attraktiv arbetsgivare i en tid av nya utmaningar:

1. Fråga! Fråga de medarbetare som är kvar om vad som är viktigt för att de ska trivas och vilja arbeta hos just er organisation När en medarbetare säger upp sig – missa inte tillfället att ta reda på anledningen till att personen slutar.

2. Analysera. Vad vill ni erbjuda era medarbetare och varför? Gå igenom vad ni är för typ av arbetsplats och arbetsgivare och undersök hur väl det stämmer överens med vad talangerna efterfrågar.

3. Agera. Ta lärdom av analysen och var snabb med att genomföra nödvändiga förändringar.