3 tips för att hjälpa medarbetarna att hitta drivet igen
Hösten är i full gång. Du märker att dina medarbetare inte har energin på topp. Så vad kan du göra? Här är de tre bästa tipsen som hjälper dig som chef att se entusiastiska kollegor igen.
Annonssamarbete: Personio
På de flesta arbetsplatser är hösten lika mycket av en nystart som självaste nyåret. Nu är det dags att rulla upp ärmarna, sätta riktningen och fortsätta sträva mot de gemensamma målen. Men många chefer upplever att deras medarbetare inte är lika peppade som dem. Sanningen är att många medarbetare funderar på att söka sig vidare.
Personios nya omfattande HR-studie, Workforce Pulse 2024, visar att 48 procent av medarbetare i Europa planerar att söka ett nytt jobb under de närmsta tolv månaderna. Av dem svarar 44 procent att de kommer att känna sig mer motiverade att lämna sitt nuvarande jobb när ekonomin blir bättre. Så, vad kan du som chef göra?
”Var lyhörd under medarbetarsamtal och prata med dina medarbetare och välkomna deras åsikter och feedback. Hjälp dem också att hitta nya uppgifter eller roller att ta sig an internt. För att behålla toppmedarbetare behöver ditt företag satsa på karriärutveckling. Det visar inte bara att du hjälper dem att utvecklas, men säkerställer också att de är utrustade med de kunskaper medarbetarna behöver för att lyckas”, säger Maria Duni, Nordenchef på Personio.
Tre kritiska områden
För dig som chef är det viktigt att lyckas höja motivationsnivån hos dina medarbetare. Hela 70 procent av de medarbetare som i studien angett en låg motivation funderar på att söka ett nytt jobb. Det är tre faktorer som sticker ut för de personer som planerar att söka sig vidare under det närmaste året, eller redan har hittat ett nytt arbete.
30 procent uppger stressig arbetsmiljö som en stor faktor, medan 27 procent pekar på brist på uppskattning och lika många hänvisar till brist på utvecklingsmöjligheter.
”Det positiva är att alla dessa faktorer är helt inom arbetsgivarens kontroll. Det betyder att chefer har många möjligheter att få medarbetare att vilja stanna kvar. Det handlar om att förstå medarbetarnas prioriteringar och anpassa sig därefter. Genom att till exempel erbjuda flexibla arbetstider och möjliggöra distansarbete.”
Framgångsrika arbetsgivare erbjuder dessutom meningsfulla fördelar som arbetsplatspolicyer, förmåner och karriärutvecklingsprogram.
”Vår studie visar att bonusprogram, icke monetär belöning som resor och upplevelser, handledning och mentorskap eller större självständighet i arbetet är faktorer som skulle få medarbetaren att fortsatt vara lojal mot dig som arbetsgivare”, säger Maria Duni.
Gap mellan medarbetare och chefer
Psykologisk trygghet på en arbetsplats innefattar områden som tillit, transparens, välbefinnande och att medarbetare känner sig fria att uttrycka sina åsikter. Personios färska HR-studie visar att det finns en stor skillnad mellan hur chefer och medarbetare uppfattar den psykologiska tryggheten på arbetsplatser. Statistiken för Europa talar sitt tydliga språk, där 71 procent av arbetsgivare anser att ledningen är transparent, men bara 49 procent av medarbetarna håller med.
Och 70 procent av ledningen instämmer i att medarbetarna känner stark tillit till ledningen, medan bara 49 procent av medarbetarna håller med. Även om dessa siffror ser något bättre ut i Sverige är det ett viktigt område för dig som chef att reflektera kring.
”Jag tror att det handlar om att olika positioner på ett företag gör att man ser saker på olika sätt. Men med det sagt bör man alltid sträva efter att åtminstone få en gemensam bild och att ledningen förstår hur deras anställda ser på sina behov”, säger Maria Duni.
För att motverka gapet och undvika att det händer i ditt bolag, finns det flera saker du som ledare kan göra. Det handlar bland annat om att addera frågor om tillit i medarbetarundersökningarna och efterfråga konkreta exempel på hur den kan stärkas.
”Det är också viktigt att som chef föregå med gott exempel genom att kommunicera öppet och stå för sina misstag. Lika viktigt är att skapa mötesplatser där medarbetare kan dela sina tankar utan att känna sig dömda och att chefen lyfter fram dem som vågar bidra med idéer, även om de utmanar rådande synsätt”, säger Maria Duni.
Så hjälper du medarbetarna att hitta gnistan igen – tre bästa tipsen
1. Investera tid i att skapa en bättre arbetsmiljö. För att minska stressen behöver du som chef ha en regelbunden dialog med dina medarbetare. Där kan du fånga upp hur de mår, hjälpa dem att prioritera och visa att du är där för att stötta. Se också till att arbetsbelastningen är jämnt fördelad och att medarbetarna vet att det är okej att säga nej. Uppmuntra en kultur där kollegor hjälper varandra. Personios studie visar att när arbetsgivare bidrar till en bättre balans mellan jobb och privatliv ökar både motivationen och produktiviteten på jobbet.
2. Var generös med beröm. Ge beröm och konstruktiv feedback till dina medarbetare. Visa att du ser dina kollegor i vardagen och inte bara när ni sitter ner för det årliga utvecklingssamtalet. Om möjligheten finns kan du även ge extra förmåner, de behöver inte alltid vara så kostsamma. Genom att vara lyhörd kan du fånga upp behov och önskemål från medarbetarna, vilket också visar att du värderar dem högt.
3. Håll framåtfokus. Har ni årliga medarbetarsamtal är detta ett tillfälle att diskutera utvecklingsmöjligheter, till exempel behov av vidareutveckling genom kurser eller förändrade arbetsuppgifter. Sätt tillsammans med medarbetaren upp mål som ni gemensamt följer upp under året.
Workforce Pulse 2024
I Personios nya årliga rapport har 7 000 medarbetare och 3 500 beslutsfattare inom HR/People & Culture i Europa på företag med 10 000–20 000 medarbetare deltagit. Respondenterna i Sverige består av 1002 medarbetare och 500 beslutsfattare inom HR. De har bland annat fått ge sin syn på de mest angelägna HR-frågorna. Undersökningen genomfördes mellan den 18 april och den 1 maj 2024.