Sätt upp systematiskt arbetsmiljöarbete: 6 steg

Pluskund

Alla företag ska arbeta systematiskt med arbetsmiljön. Här är de grundläggande stegen för att lyckas med arbetsmiljöarbetet och höja arbetsmiljön.

Liknande innehåll hittas här:
Verktyg i vardagen

Arbetsmiljö är allt vi upplever på jobbet, fysiskt, psykiskt och socialt. Det handlar om hur teknik, arbetsinnehåll och organisation påverkar oss.

Syftet med arbetsmiljöarbete är dels att upptäcka och åtgärda risker, dels att förebygga skador och sjukdom. Arbetsmiljön ska vara en naturlig del i den dagliga verksamheten. Därför är alla företag enligt lagen skyldiga att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Det ska ske kontinuerligt och omfatta olika uppgifter eller steg.

Så sätter du upp ett systematiskt arbetsmiljöarbete:


Steg 1: Policy och mål

Grunden i arbetsmiljöarbetet är en policy. Av den ska framgå vilka rutiner ni ska följa, till exempel vid rapportering av sjukfall och rehabiliteringsutredningar, men också mer övergripande riktlinjer för hur arbetsmiljöarbetet ska gå till. Policyn ska vara skriftlig och alla ska känna till den.

Ni ska också sätta mål, i första hand kortsiktiga, konkreta mål som går att följa upp – som att sjukfrånvaron ska minska inom en viss tid. Men även långsiktiga mål, som att arbetsglädjen ska öka.

Steg 2: Kartläggning

För att ni ska upptäcka risker och skaffa er en bra helhetsbild, ska ni kartlägga arbetsmiljön. Ni kan till exempel mäta buller, temperatur och ventilation, och föra statistik över sjukfrånvaro och olyckor. Dessutom kan ni låta medarbetarna svara på enkäter om hur teknik, arbetsinnehåll och organisation påverkar dem fysiskt, psykiskt och socialt. Hur upplever de stress? Kan de påverka sin arbetssituation?

Steg 3: Analys och riskbedömning

I kartläggningen ingår också att analysera och bedöma risker. Alla tillbud eller olycks- och sjukfall ska utredas, i det ingår att undersöka hur de kan förebyggas. I analysarbetet bör även ingå att diskutera de uppgifter som kommer fram i kartläggningen på till exempel en arbetsplatsträff, för att alla ska få kunskap och kunna ge förslag på förbättringar.

Steg 4: Åtgärder och handlingsplan

Upptäckta risker bör åtgärdas direkt. Upprätta en skriftlig handlingsplan för det ni inte kan ta itu med direkt. Det mest rationella är att göra det i samband med budget, eftersom ni då även kan se till att det finns resurser. Handlingsplanen ska innehålla vad som ska åtgärdas och när, samt vem som har ansvaret.

Steg 5: Uppföljning

Vid en årlig uppföljning ska ni kontrollera att handlingsplanen genomförts. Varje år ska ni också göra en revision av arbetsmiljöarbetet, där ni går igenom hur rutinerna fungerar och om något kan förbättras. Om ni är fler än tio anställda ska uppföljningen vara skriftlig.

Steg 6: Uppdatering

Arbetsmiljöarbetet ska uppdateras kontinuerligt. Alltså, när ni klarat av alla steg börjar processen om igen.

Redan PLUSkund — Logga in

Bygg vidare med fler tjänster

Nå nästa nivå med

Chefakademin+

Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.

Endast 349:- / mån*
  • Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
  • Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
  • Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
  • Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
  • Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.

*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+