När stressymptom egentligen är synproblem – signaler chefer lätt kan missa

Huvudvärk och stel nacke – vanliga kontorsbesvär som ofta förklaras av stress och hög arbetsbelastning. Men finns lösningen bokstavligen rakt framför våra ögon?

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Specsavers

Susanne Grahn, HR-chef på Specsavers. Foto: Sören Håkanlind

Att inte se skogen för alla träd. När arbetsmiljö diskuteras på HR-forum och ledarskapsutbildningar nämns sällan ögonhälsa. Ändå är synproblem en vanlig, men ofta förbisedd, orsak till minskad prestation och ohälsa på jobbet.

”Det är mycket som tävlar om chefers uppmärksamhet idag. Arbetsbelastning, hybridarbete och den sociala arbetsmiljön får ofta stort utrymme”, säger Susanne Grahn, HR-chef på Specsavers.

Hon har lång erfarenhet från HR-arbete, både som anställd och konsult. Men det var först i sin nuvarande roll på Specsavers som polletten trillade ner – hon insåg hur ofta produktivitetsproblem och minskat välmående faktiskt kan spåras till just ögonhälsa.

”Jag tror att många av de medarbetare jag mött genom åren egentligen bara behövt bildskärmsglasögon, utan att jag insett det”, säger Susanne Grahn.

Synproblem eller stress? 

Trötthet, huvudvärk och koncentrationssvårigheter kan vara tecken på synfel – men kopplas ofta till stress eller begynnande utmattning. Det gör att problemen lätt förbises.
”Man tänker att det handlar om något större, men ibland är lösningen mycket enklare”, säger Susanne Grahn.

Det händer att medarbetare inte själva upptäcker att de ser dåligt, och deras ögonhälsa hamnar sällan på chefens radar.
”Man pratar ofta om höj- och sänkbara skrivbord och andra ergonomiska hjälpmedel. Men om du sitter och kisar eller anstränger ögonen hela dagen spelar ergonomin ingen roll”, säger Susanne Grahn.

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter ska arbetsgivare erbjuda synundersökning och bildskärmsglasögon till alla som arbetar vid skärm minst en timme om dagen. Ändå är frågan lågprioriterad. Reglerna saknar de sanktioner som gäller för många andra av Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

”Många anställda känner inte ens till att de har rätt till hjälpmedel. Som chef har man ett ansvar att informera om medarbetarnas rätt till synundersökning och bildskärmsglasögon från start”, säger Susanne Grahn.

Om rätt åtgärder inte sätts in i tid riskerar problemen att förvärras – och att bli än mer kostsamma att lösa.

”Trötta ögon kan lätt leda till stel nacke och återkommande huvudvärk – det blir snabbt en negativ spiral”, säger hon.

Lär dig se tecknen

En brittisk undersökning från Specsavers visar att dagens arbetsvanor sätter stor press på ögonhälsan. Bland de 1 000 kontorsanställda som deltog i studien uppgav 28 procent att skärmarbete var den mest uttröttande aktiviteten. Trötthet visade sig vara den vanligaste orsaken till låg produktivitet.

”Här har du som chef en gyllene möjlighet att vara proaktiv och informera, då det är många som inte tänker på att trötthet kan hänga ihop med just behov av bildskärmsglasögon”, säger Susanne Grahn. 

I samma undersökning är det dessutom runt tio procent som inte ens vet hur man bokar en synundersökning. Med en rutin om återkommande synundersökning för alla anställda blir det enklare för både chefer och medarbetare att förebygga både trötthet och annat som kan hänga ihop med ett behov av glasögon. 

Hon menar också att chefer bör träna sig på att se tidiga tecken på synproblem:

”Om en medarbetare börjar luta sig fram mot skärmen eller får sämre hållning och ont i nacken kan det vara ett tecken på att det är dags att undersöka synen”, förklarar Susanne Grahn.

Friska ögon på jobbet

För arbetsgivaren är det en liten investering att erbjuda regelbundna synundersökningar.

”Kostnaden för att skicka en medarbetare till företagshälsovården för spänningar i axlarna eller stresshantering kan jämföras med en synundersökning plus glasögon. Men kan innebära en mer långsiktig lösning”, säger Susanne Grahn.

För att öka medvetenheten kring ögonhälsa har Specsavers tagit fram ”Friska ögon på jobbet”- lådan. Den är fylld med verktyg som tips om synergonomi, måttband för korrekt avstånd till skärm, putsdukar och justeringsverktyg för glasögon. 

”Den har blivit väldigt populär hos våra företagskunder och hjälper till att höja medvetenheten kring ögonhälsa på arbetsplatser”, säger hon.

För Susanne Grahn handlar det om att skapa bästa möjliga förutsättningar för medarbetarna:

”Att erbjuda bildskärmsglasögon är inte en extra förmån – det är en självklarhet, som dessutom krävs enligt Arbetsmiljöverket. Det stärker både hälsa och prestation.”

5 vinster med att erbjuda bildskärmsglasögon

  1. Tidig upptäckt av synfel hos medarbetare.
  2. Starkare hälsokultur på arbetsplatsen.
  3. Minskad huvudvärk och ögontrötthet – och därmed ökad produktivitet.
  4. Ökad attraktionskraft som arbetsgivare.
  5. Uppfyller arbetsmiljölagens krav.

Vad säger lagen om bildskärmsglasögon? 

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter ska arbetsgivare erbjuda synundersökning till alla medarbetare, samt bildskärmsglasögon om undersökningen visar att det behövs. Detta gäller för alla som arbetar mer än en timme per dag vid skärm. Undersökningen bör göras regelbundet – vartannat till vart femte år – och alltid om medarbetaren upplever synrelaterade besvär.

Källa: Arbetsmiljöverket