Vem har råd att inte satsa på lärande? 

Tänker vi smartare för vår bil än för våra verksamheter? Chefakademins utbildningschef Annika Kvist möter allt oftare ett oroande resonemang – med kostsamma konsekvenser.

Annika Kvist menar att utebliven kompetensutveckling är som att strunta i att serva bilen.
Nedprioriterat lärande är som att strunta i att serva bilen, menar Annika Kvist.

”Vi har inte tid för utbildning och lärande just nu – vi måste fokusera på resultat.” 

Det här hör jag ofta. Och jag förstår det. När tempot är högt känns det logiskt att skjuta på lärande för att hinna leverera och prioritera det som påverkar sista raden på kort sikt.  
Men egentligen är det ju precis då utveckling behövs som mest. 

”Att pausa lärande för att jaga kortsiktiga mål är lite som att hoppa över service på bilen”

Att pausa lärande för att jaga kortsiktiga mål är lite som att hoppa över service på bilen. Den rullar vidare ett tag – men förr eller senare blir kostnaden större än det vi sparade. 

När lärande skjuts upp ökar kostnaden 

Företag som inte prioriterar utveckling drabbas av högre personalomsättning, tappad innovationskraft och minskad anpassningsförmåga.  

Pausat lärande ökar risken att människor slutar. Det är ett tydligt mönster i forskningen. Gallup visar att en av de vanligaste orsakerna till att medarbetare lämnar är just brist på utvecklingsmöjligheter. Och när nyckelpersoner lämnar blir det dyrt.

Att ersätta en enda medarbetare kan kosta upp till två årslöner när rekrytering, inskolning och produktionsbortfall räknas in. Det är pengar som hade kunnat användas till att stärka verksamheten – inte lappa ihop den efteråt.  

När lärande prioriteras bort, byggs hela tiden en dold kostnad upp i bakgrunden. 

Lärande betalas tillbaka snabbt 

Det motsatta gäller också. Investeringar i lärande och ledarutveckling stärker både ledare och organisationer. Effekterna blir ofta också synliga snabbare än man tror. En internationell studie av Executive MBA-program visar att en majoritet av företagen upplever förbättrat strategiskt beslutsfattande redan inom ett år. Det påverkar både resultat, innovationsförmåga och förmågan att möta förändring. 

Forskning visar också att effektiv kunskapshantering ökar produktivitet, förbättrar beslutsförmåga och stärker innovationskraften. 

Det är också det här jag ser i praktiken: när ledare får nya perspektiv, verktyg och nätverk leder det till klokare beslut, effektivare processer och arbetsplatser där människor faktiskt vill stanna. 

Så frågan är egentligen inte om vi har råd att satsa på lärande just nu.  

Frågan är: Har vi råd att låta bli?