Guide: Nå fram i sociala medier

Pluskund

Sociala medier kan hjälpa chefen att bygga relationer, vässa varumärket och öka engagemanget bland medarbetarna. Men tänk efter innan du postar inläggen, annars kan effekten bli kontraproduktiv.

Liknande innehåll hittas här:
Masterclass
Så kommunicerar du i sociala medier som chef.
Illustration: Anna Harvard.

Det finns många skäl för chefen att vara aktiv på sociala medier. Grundläggande är att digitala plattformar är ett verktyg för kommunikation, något som ledarskap till stor del går ut på. Men alla är inte bekväma med formatet, och det finns risker med att bli för privat eller personlig.

Här är åtta tips på hur du som chef kan bli bättre på att nå ut på de sociala plattformarna – och fällorna du bör försöka att undvika.

1. Professionell men mänsklig ton

Sociala medier premierar känslor, det autentiska och personliga. För chefen som representerar både sig själv och organisationen kan balansgången bli knivig – blir du för privat eller politisk kan det tolkas som verksamhetens officiella hållning. Visa din mänskliga sida och var trogen mot dig själv, men håll alltid en professionell ton. Det bygger förtroende och engagemang i längden.

2. Följ riktlinjer och policys

Många organisationer har råd och riktlinjer för användningen av sociala medier. Det kan behövas ett godkännande för upprättande av nya konton med organisationen som avsändare, och krav på saklig och korrekt information. Dela aldrig information som är känslig, sekretessbelagd eller ännu inte offentlig.

3. Posta med måtta

Undvik att överösa följarna med interna nyheter, skrytposter och påträngande marknadsföring. Undvik impulspostande, sikta på att variera innehållet, skapa dialog och vara relevant. Ställ dig gärna frågan: vad vill jag uppnå med det här inlägget?

4. Konsekvens och närvaro

Regelbunden närvaro ger större genomslag än sporadiska inlägg. Bygg förtroende genom kontinuerlig aktivitet, inte bara vid kriser eller lanseringar. Besvara frågor och kommentarer, engagera dig i andras inlägg.

5. Anpassa tonen

Vem är målgruppen? Anpassa ton, stil och innehåll så att det träffar rätt mottagare, ger värde för målgruppen och rimmar med dina och organisationens värderingar. Tonaliteten behöver också anpassas till respektive plattform: kulturen på Linkedin är exempelvis mer professionell än den på Instagram. Välj de sociala medier som passar bäst för din kommunikation.

6. Var beredd på respons

Dina inlägg kan få oväntad spridning, och kommenteras i sammanhang som du inte tänkt dig. Tänk igenom hur du kan hantera frågor eller kritik. Undvik att posta något överilat eller omedelbart gå i försvarsställning. Visa öppenhet och vilja till förståelse för andras synpunkter.

7. Floskelvarning

Sociala medier når en bred publik. Använd därför ett språk som är lätt för alla att förstå, inklusive dem utanför organisationen. Undvik jargong, stereotyper och fackspråk. Ett floskeltyngt språk kan lätt urholka trovärdigheten.

8. Lyft andra, inte bara dig själv

Att berömma teamet och visa att du litar på dina medarbetare kan stärka engagemanget och verksamhetens varumärke. Att lyfta kunder och partners kan få kulturen och samarbetsklimatet att frodas, samtidigt som det visar på gott ledarskap.

3 råd för dig som chef när du kommunicerar i sociala medier

  1. Håll språket lätt och tillgängligt
    Sociala medier bygger på snabbhet och enkelhet. Om ditt inlägg blir för komplicerat tappar du lätt läsarna. Testa hur lätt texten är att läsa – korta meningar, vardagliga ord och ett vänligt tilltal gör det mer troligt att budskapet verkligen går fram.
  2. Använd ord som alla förstår
    Dina följare är inte alltid insatta i branschjargong, interna begrepp eller förkortningar. Tänk på att hitta enkla och tydliga ord som fungerar även för den som inte är specialist. Byt gärna ut krångliga ord mot vardagligare alternativ – det skapar närhet och engagemang.
  3. Var tydlig med kärnan i budskapet
    I sociala medier skummar många igenom flödet. Gör det därför lätt för läsaren att snabbt förstå:
  • Vad handlar det om?
  • Vem berörs?
  • När gäller det?
  • Varför är det viktigt?
  • Hur påverkar det dem?

Genom att besvara dessa frågor direkt i ditt inlägg ökar du chansen att ditt budskap både uppfattas och delas vidare.

Reflektionsövning:

Läs igenom råden ovan igen och reflektera utifrån följande frågor:

  1. Håll språket lätt och tillgängligt:
  • Hur brukar jag själv skriva i sociala medier – kortfattat eller mer detaljerat?
  • Finns det exempel där mitt budskap riskerat att bli för krångligt?
  • Hur kan jag förenkla min ton och mitt språk utan att tappa professionalitet?
  1. Använd ord som alla förstår:
  • Vilka uttryck eller förkortningar använder jag ofta som kanske inte är självklara för alla?
  • Hur skulle jag kunna formulera samma budskap på ett enklare och mer inkluderande sätt?
  • Vilket språkbruk skapar mest engagemang i min målgrupp?
  1. Var tydlig med kärnan i budskapet:
  • När jag skriver – framgår det snabbt vad som är viktigast?
  • Brukar jag ge svar på frågorna: vad, vem, när, varför och hur?
  • Vad kan jag göra för att mitt budskap ska bli ännu tydligare och mer delbart?

👉 Uppgift: Välj ett eget inlägg eller en text du funderar på att publicera. Gå igenom det med hjälp av råden ovan och skriv ner vilka förbättringar du kan göra.

Fyra frågor om kommunikation i sociala medier – Chefakademins Öjvind Sterner svarar

Vad är grejen med sociala medier för chefer och ledare?

”Sociala medier är ju en plattform för kommunikation, som ger chefer och ledare möjligheter att nå fram och ut med ett budskap, inom och utanför organisationen. På ett kanske mer levande sätt än via mejl och andra mer traditionella kommunikationsformer”, säger Öjvind Steiner som är ledarutvecklare vid Chefakademin.

Måste chefen vara personlig på sociala medier, och finns det några risker med det?

”Sociala medier bygger mycket på känslor, så nog krävs ett mått av personligt anslag för att inläggen ska fungera, slå an en sträng hos följarna och skapa kontakt med dem man vill nå. Är inläggen helt opersonliga och enbart baserade på torra fakta, riskerar de att upplevas som slätstrukna och få ett dåligt genomslag.”

”Att vara personlig är samtidigt inte samma sak som att vara privat – du behöver alltså inte lämna ut dig själv för att skapa en känsla kring vad du vill, tycker och kan som ledare. Ska du använda sociala medier som verktyg i ledarskapet, gäller det dock att vara ytterst medveten om att du representerar en organisation, och de värderingar som organisationen står för. Som ledare skulle jag generellt undvika politisk agitation på sociala medier, inlägg som eldar på en polariserad debatt och sådant som strider mot verksamhetens värderingar.”

Måste chefen ha en strategi för sociala medier?

”Man måste ingenting, höll jag på att säga. Men visst är det väl sunt att du som chef har en tanke om varför du befinner dig på de sociala plattformarna, och vad du ska göra där. Saknas all form av strategi, är risken att du slösar bort din tid och bara gödslar högt och lågt, sprider irrelevanta inlägg som inte säger så mycket och i värsta fall skadar din och organisationens trovärdighet. Så prata gärna igenom om vad ni vill åstadkomma, staka ut en riktning, diskutera vilka budskap, satsningar och ställningstaganden som ska kommuniceras i sociala medier. Allt för att genomslaget ska bli så bra som möjligt.”

Sociala medier kan sluka mycket tid. Hur vet chefen om insatsen är värd den investerade tiden?

”Det vet man nog inte alltid. Mycket går förstås att mäta, som antalet visningar, interaktioner och kommentarer. Medarbetare och andra kan visa sin uppskattning ansikte mot ansikte, vilket tyder på att någon läst och budskapet nått fram. Sådan respons kan samtidigt vara ganska ihålig. ’Bra jobbat’, javisst, men vad betyder det i förlängningen, exempelvis i ökad försäljning? Att nå genom bruset är alltid en utmaning.”

Öjvind Sterner
Öjvind Sterner, ledarutvecklare på Chefakademin.

Redan PLUSkund — Logga in

Bygg vidare med fler tjänster

Nå nästa nivå med

Chefakademin+

Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.

Endast 349:- / mån*
  • Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
  • Tidningen Chef och Chef GPT – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år, tillgång till hela tidningsarkivet och AI-tjänsten Chef GPT.
  • Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
  • Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
  • Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.

*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+