Guide för stresshantering och återhämtning
I en tid där arbetsrelaterad stress ökar bland chefer krävs strategier för att minska påfrestningen. Här är några vägar till bättre stresshantering och återhämtning.
Stress bland chefer är ett växande problem som drabbar många och kan orsakas av konstant press, gränslös arbetstid och känslor av att ständigt behöva vara tillgänglig. De senaste årens utbredning av hemarbetet med fler individuella lösningar har medfört ytterligare krav som likaledes kan upplevas som ytterst stressfyllda för chefen, som ska organisera och hålla ihop det hela på distans.
En undersökning bland fler än 30 000 chefer från Ledarna visar att så många som var fjärde chef sällan eller aldrig har tid för återhämtning. Högst andel nystartade sjukskrivningar på grund av psykisk ohälsa finns bland chefer och tjänstemän, enligt en rapport från Skandia som anger stress som den vanligaste bakomliggande orsaken.
Vanliga symptom vid stress utan tillräcklig återhämtning är huvudvärk, orolig mage och hjärtklappning. Även sömnstörningar, trötthet, dålig koncentrationsförmåga, nedstämdhet, humörsvängningar och oro är typiska larmsignaler för stress. Påfrestningar som inte bara drabbar chefen själv, utan också riskerar att gå ut över medarbetarna, arbetsmiljön och hela verksamheten.
Guide att ladda ner
PDF (63 kB)
Utifrån forskningen och tidigare erfarenheter från yrkeslivet ett antal nyttiga strategier och tips för bättre stresshantering och återhämtning. Här är några av dem:
- Ta en sak i taget
Att försöka förbättra flera områden samtidigt kan skapa en överväldigande stress. Försök att prioritera och ta en sak i taget. Svårt, javisst. Ett stöd kan vara att dokumentera dina framsteg för att tydliggöra skillnader i beteende och hantering. - Tydlig kommunikation
Sträva efter att kommunicera klart och tydligt, så att alla förstår vilka förväntningar du har som chef. Genom att vara specifik kring arbetsuppgifterna – både inför andra och dig själv – minskar risken för missförstånd, konflikter och i förlängningen stress. Sträva efter att samla kommunikationen i färre, tydligare direktiv i stället för att överösa medarbetarna med otaliga mejl. - Utveckla relationer och tillit
Goda relationer på jobbet är en central aspekt av stresshanteringen. Om tillit råder på arbetsplatsen, kan chefen kan släppa på kontrollen, delegera mer och därmed minska arbetsbelastningen. - Regelbundna pauser
Skapa tid för pauser i ditt schema. Enbart något så till synes obetydligt som en mikropaus på fem minuter mellan varje möte kan bidra till ökat välbefinnande i vardagen. Prioritera frisk luft och dagsljus på lunchen. Ta en promenad. - Utrymme för reflektion och dialog
Ett av de mest verkningsfulla sätten att hantera stress är att skapa utrymme för reflektion. Regelbundna avstämningar både med dig själv och medarbetarna kan hjälpa dig att identifiera påfrestningar och förbättringsområden. Öppna samtal kring känslor och stress kan leda till ökat stöd, och att du känner dig mindre ensam i din roll.
3 frågor och stresshantering till Chefakademins Öjvind Sterner
Hur finna tid till återhämtning i en stressad chefsvardag?
”Stress har ofta sitt ursprung i en dålig gränsdragning mellan mandat och ansvar. En otydlighet som får chefen att göra så mycket mer än vad som egentligen förväntas. Försök därför att skapa en tydlig gräns, säkerställa vad som är ditt ansvar och vad som förväntas av dig. Vad är görbart och möjligt i din roll? Ta upp saken i dialog med din närmaste chef. Försök också att ha en sådan inre dialog, om vad som är rimligt att kräva av dig själv”, säger Öjvind Sterner, ledarutvecklare vid Chefakademin.
Vad ska en stressad chef absolut inte göra?
”Det som många stressade chefer gör, nämligen att alltid säga ja. Det finns ett alternativ till ja, och det är ’ja, men hjälp mig först att prioritera i mina andra uppgifter, och välja vad jag behöver ta bort.’ Återigen, en god dialog med närmaste chef kan skapa möjligheter att faktiskt reglera stressen.
Är det bra att prata mycket om stress?
”Inte alltid. Jag kan ha fulltecknade dagar och mycket att göra, men ändå känna mig harmonisk och tillfreds, och därmed ha kontroll över min tillvaro. Sedan finns miljöer där det är status med stress, kanske som en markör för ansvar och popularitet. Om det är där fokus ligger, ja då kan det vara lätt att dras med i ett gränslöst och skadligt arbetsbeteende.”

Tips!
ABCD-metoden hjälper dig att prioritera rätt
Redan PLUSkund — Logga in
Bygg vidare med fler tjänster

Nå nästa nivå med
Chefakademin+Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.
- Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
- Tidningen Chef och Chef GPT – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år, tillgång till hela tidningsarkivet och AI-tjänsten Chef GPT.
- Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
- Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
- Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.
*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+