Så har HSB riggat ledare för förändring
Ett års gemensam ledarskapsträning har gjort cheferna på HSB Norr tryggare, mer självgående och rustade för förändring.
”I sämre tider är ledarskapet ännu viktigare”, säger vd Mattias Lundström.

Cheferna vågar mer, tar fler egna beslut och stöttar varandra genom förändring. Vd Mattias Lundström är stolt över den utvecklingsresa som alla ledare hos HSB Norr har gjort under det senaste året.
”Ledarskap är inte längre något individuellt – det har blivit något vi delar”, säger han.
”Vi har alltid haft skickliga och engagerade ledare. Men det som hänt nu är något mer.”
Det ledarskapsprogram som genomförts i samarbete med Chefakademin har blivit en gemensam stabil grund, som alla chefer har i ryggen.
Gemensamt språk för ledarskap
Under Mattias Lundströms tio år som vd har verksamheten ruskats om av en fusion, pandemi och lågkonjunktur. Och fler stormar väntar framåt.
”Det kan hända massor av saker i omvärlden som påverkar oss. Så vad behöver vi göra som grupp för att vara starka när nästa ’shit storm’ händer? För vi vet ju att de kommer”, säger han krasst.
”Vi började fundera på hur vi är riggade. Pratar vi samma språk? När jag pratar om mina käpphästar, som decentralisering, med en gruppchef – tänker vi ens samma sak då?”
”Det var där vi började: hur får vi ett gemensamt språk för ledarskap, en gemensam nomenklatur?”
Direkt effekt
Förändringen märktes redan efter det första tillfället med Chefakademins utbildare.
”Det gav mer effekt än vi trodde. Det blev en katalysator. Vi blev mycket öppnare mot varandra och fick bättre förståelse för vår olika roller – både i sidled med teamchefskollegor och ledningsgrupp och vd.”
”Det blev tydligt hur viktiga vi alla är tillsammans, en gruppdynamikkänsla”, säger han och berättar hur cheferna i större utsträckning började dela erfarenheter och stötta varandra. Trots en stor bredd av chefer, som arbetsleder allt från lokalvårdare till jurister, såg de liknande utmaningar.
”Man tänker inte längre i sitt eget stuprör, utan mycket mer på det övergripande. Tanken: ’hur kan jag hjälpa min chefskollega för att lösa det här?’ blir naturlig.”
Kundresan i centrum
Kunden har också kommit mer i fokus.
”Kunden ser ju inte våra olika avdelningar utan bara HSB. När jag förstår det så går det inte bara att ’kasta apan’ till någon annan. Då har kunden, som vi har gemensam vårdnad om, inte blivit omhändertagen. Istället tar jag mitt ansvar lite extra, trots att det kanske inte ligger på mig.”
Mattias Lundström märker hur man börjar prata ihop sig mer och mer också på medarbetarnivå om den gemensamma kundresan.
Trygghet i lärkurvan
Nya verktyg och en ny trygghet märks när cheferna ska leda i förändringar. En bild av det som kallas ”lärkurvan” har fått fäste och minskat stressen.
”Cheferna vet vad vi faller ner i vid förändringar. Och de vet att om vi bara är väldigt nära våra medarbetare, stöttar, ger bra instruktioner och visar vart vi är på väg och varför vi gör det här – ja då kommer vi upp igen.”
”Det blir som ett lugn hos många chefer. Vi känner igen situationen och är tryggare i förändringsarbetet.”
Kortslut inte organisationen
Mattias Lundström har själv gått utbildningarna och anpassat delar av sitt ledarskap.
”Jag tänker till exempel på att inte kortsluta mina underställda chefer. Förut kunde jag, i en vilja att vara nära medarbetare och ge besked, råka ge svar utan att tänka på följderna.
Nu lyssnar jag och säger: prata med din närmaste chef, som har mandat att göra det här.”
Gemensam tonalitet
Nya ledare i verksamheten får gå någon av Chefakademins öppna utbildningar, för att få till sig det gemensamma ledarskapsspråket och förståelsen för ledarrollen.
”Man märker att det är samma tonalitet. De som går de utbildningarna känner igen sig i det vi pratar om hos oss. Ett långsiktigt samarbete med Chefakademin stärker oss.”
Öppnar för mod
Det blir med det gemensamma språket enkelt att förstå och prata om ledarskap– och att be om stöd från kollegor.
Ledarskapsutvecklingen gör det inte bara enklare att hantera stormar, utan också att ta tillvara möjligheter.
Mattias Lundström ser hur tryggheten i chefsleden har blivit en grogrund för mod. Beslut som tidigare drog ut på tiden kan nu fattas snabbare. Istället för tvekan syns en vilja att prova, lära och utveckla.
”Man törs ta fler egna beslut. Igår var jag nere i Skellefteå där chefen för kundtjänst berättade att ’nu kör vi igång vår chattfunktion’. De har inte dragit det med mig, men de vet vilka mål de har och att det här är en bra lösning som följer strategin. Så det här fungerar!”
Hänger inte på vd
Under hösten kommer Mattias Lundström lämna HSB Norr och gå till ett nytt uppdrag. Men riktningen är satt. Ledarna på HSB Norr är självständiga och trygga.
”Jag är 100 procent trygg med att det här gänget driver det vidare på en minst lika bra nivå. Hängde det på mig, ja då har jag byggt en för svag organisation.”
HSB
HSB är Sveriges största medlemsägda bostadsorganisation och bygger bostäder, erbjuder bosparande, hyresrätter och förvaltningstjänster.
HSB Norr har omkring 41 500 medlemmar, nio lokalkontor och 180 anställda.
Deras ledarskapsutbildning i samarbete med Chefakademin omfattade alla ledare, vid upprepade tillfällen under ett års tid.