Elaine Eksvärd: ”Sluta prata till medarbetare som om de vore ägare!”

Siffror, resultat och staplar. Och energin sjunker som en sten på konferensen.
”Chefer behöver en målgruppskompass”, säger Elaine Eksvärd, expert på kommunikativt ledarskap och retorik.
Här hjälper hon dig att undvika ett vanligt ledarmisstag.

Elaine Eksvärd
Lägg ekonomiska staplar och resultat år sidan när du kommunicerar med medarbetare, uppmanar kommunikationsexperten Elaine Eksvärd.

Elaine Eksvärd berättar i Chefakademin Talks om en aha-upplevelse hon fick, som inspirationstalare på en årlig konferens hos försäkringsbolaget If.

”Deras mission är: We care. Väldigt enkelt. Så den enda siffran de tog upp med sina medarbetare var att visa hur många miljoner kunder de hade tagit hand om. De nämnde inte en enda ekonomisk siffra. Och det var nästan frikyrklig stämning och halleluja!”, berättar hon.

”Jag sa till ledningsgruppen: det här är helt fantastiskt! Ni pratar inte om ekonomiska resultat?! De svarade: Nej, det är ju inte det som motiverar våra medarbetare.”

Nämn i en bisats

Men är det då inte bra att vara transparent och berätta om hur det går ekonomiskt? 

”Det är en trygghet att veta att ekonomin går bra för bolaget och att jag kommer att kunna ha kvar mitt jobb – men det räcker med en bisats”, försäkrar Elaine Eksvärd.

”Få medarbetare går till jobbet drivna av att öka omsättningen med 15 procents i år. I don’t give a F***, ursäkta min franska! Det är liksom inte det som motiverar mig”, fortsätter hon i Chefakademin Talks Så når du ut med mål och strategier – med kommunikativt ledarskap.

Vanligt misstag hos chefer

De flesta chefer Elaine Eksvärd träffar har det här problemet. Hon brukar ge dem ett konkret tips:

”Gör en målgruppskompass. Tänk igenom: Vad motiverar dem du jobbar med? Vilka är era målgrupper? Du som ledare behöver ta reda på det – så att du inte pratar till medarbetare som om de vore ägare.”

Om det är ett kommersiellt bolag så finns ägare, kanske aktieägare och investerare med på din målgruppskompass. Men också medarbetare, kunder och kanske fler målgrupper och intressenter som du behöver kommunicera med och motivera. 
Anpassa kommunikationen utifrån de olika målgrupperna.  

”Det är ett stort misstag som vd att prata med medarbetare som om de vore ägare. Medarbetare är inte intresserade av hur hög omsättning bolaget har.” 

Frågan som ger svaret

Så vad ska vd prata om? Elaine Eksvärd vet hur du får reda på det:

”Fråga medarbetare: varför går ni till jobbet? Vad motiverar dig att gå till jobbet? Ofta blir svaret: Jo, att vi gör skillnad. Då är det vad du som chef ska prata om, mer än siffror.”

”Det är det som är motiverande ledarskap – att ta reda på vad det är som motiverar dina medarbetare att gå till jobbet.”

En mental månlandning

Målgruppskompassen ofta blir en aha-upplevelse för ledningsgrupp och chefer när de inser att de kommunicerar på samma sätt till medarbetare som till ägare, berättar Elaine Eksvärd. 

”Att ersätta staplar och siffror med exempelvis bilder av medarbetare. Det blir en mental månlandning för dem!”

Elaine Eksvärd erkänner också att hon själv har gjort samma miss i många år, med det egna företaget Snacka Snyggt.

”Vi har också pratat omsättning, så jag skämdes när jag var på If-konferensen.”

Men hon tänkte om: 

”Vi hjälper människor att kommunicera framgångsrikt. Det är vår mission. Så vi har satt upp neonskyltar på jobbet med den meningen. Det är det första våra medarbetare ser när de kommer till kontoret – en visuell påminnelse om varför vi går till jobbet. Och det blir också en hjälp att prioritera vad som är viktigt för oss att göra i verksamheten.”

Elaine Eksvärds råd om kommunikativt ledarskap

  • Skaffa en målgruppskompass
  • Prata till medarbetarna om det som motiverar dem. 
  • Ersätt staplar och siffror med bilder av medarbetare. 
  • Var prestigelös. Håll inte upp en fasad som chef. Tvekan och misstag gör dig mänsklig.

Chefakademin Talks:

Så når du ut med mål och strategier – med kommunikativt ledarskap

Lär dig hur du kan bli bättre på att kommunicera mål och strategier på ett sätt som motiverar och får alla med på tåget.
Se webinaret (46 minuter) med Öjvind Sterner, ledarskaps- och organisationsutvecklare, Elaine Eksvärd expert på kommunikativt ledarskap, Palle Lundberg, vd för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Calle Fleur, chefredaktör på Chef och vd för Chefakademin.