5 steg som vänder förändringsmotstånd
Oro, tvekan och frustration är naturliga känslor i förändringar. Chefer behöver lära sig att hantera dem för att lyckas med förändringsledning.
Fem stycken ”N” är användbara verktyg för ledare.

Klimatomställning, geopolitisk oro, svajig ekonomin och gigantiska nya digitaliseringskliv med AI. Förändringstrycket på chefer och organisationer är just nu unikt högt.
Det gäller det att stå pall i en vardag som Ylva M Andersson, ledarutvecklare hos Chefakademin, beskriver som ”shaky, ostadig och osäker” i Chefakademin Talks om förändringsledning.
”Som ledare behöver du kunna vara bekväm i det obekväma. Säker i det osäkra”, konstaterar hon.
Oro är en signal
Forskning visar att upp till 70 procent av alla förändringsinitiativ misslyckas, helt eller delvis. Enligt Ylva M Andersson så är det sällan förändringsstrategin eller planerna det är fel på. Oftare handlar det om att man missförstår hur människor reagerar i förändring.
”Vi är väldigt duktiga på att prata om hur organisationen eller system ska förändras. Men en förändring handlar ju om att människor ska göra någonting annorlunda.”
”Vi gillar inte det! Människan söker ju trygghet, stabilitet, framförhållning och förutsägbarhet. Det ska vara lugnt och skönt. Så när vi lyfter nya idéer, vill ändra och förflytta – då utmanar vi väldigt mycket.”
Förändring är förlust
Hon påminner om att i all förändring så finns förlust: något slutar, något tas bort.
”Förändring skakar om och rycker undan någonting. Vissa tycker att det är spännande och roligt. Men väldigt många blir fundersamma och oroliga.”
Det är ofta när vi inte adresserar de här normala och naturliga känslorna vid förändringar som det ”poppar upp” motstånd. Och inte bara hos medarbetare. Ylva M Andersson nämner en McKinsey-studie som visar att motstånd också märks hos ledare i organisationen.
”Lika många av cheferna, 30 procent drygt, stöttade inte heller förändringen.”
Lägg inte känslorna åt sidan
”Vi kanske alla någon gång har sagt, nu lägger vi känslorna åt sidan? Gör inte det! För det är då vi kommer att få den där rekylen.”
”Bara upp med det istället! Formulera det, adressera det och visa: jag ser dig och jag hör dig. Då lugnar vi oss som människor. Det här är baspsykologi som många chefer tyvärr inte använder sig av i vardagen”, säger Ylva M Andersson, som också har skrivit boken Leda i ständig förändring.
5 användbara N
När känslorna får ta plats, så kan de vändas till engagemang.
Som chef behöver du skapa forum där känsloreaktionerna kan uttryckas och sedan riktas mot nästa steg.
För att möta reaktioner och motstånd på ett konstruktivt sätt tipsar Ylva M Andersson om en modell med fem N:
- Namnge känslan – sätt ord på den.
- Normalisera – visa att reaktionen är mänsklig och rimlig.
- Nysta – utforska vad känslan egentligen står för.
- Nyfiket fråga – paketera och förstå mer.
- Nästa steg – rikta fokus framåt.