11 frågor som visar emotionell intelligens
Emotionell intelligens (EI) handlar om förmågan att förstå och hantera känslor – både sina egna och andras.
Här är tips på vardagliga frågor som kan hjälpa till att bygga emotionell intelligens hos dig själv och dina medarbetare.

Forskning visar att emotionell intelligens hos ledare fungerar som en katalysator för psykologisk trygghet och ger bättre samarbete, beslut och prestationer i team.
Som ledare kan du ge dina medarbetare och kollegor mikroträning i emotionell intelligens genom att själv föregå med gott exempel.
Här är några exempel på frågor för att läsa av känslor och stämningar, visa empati och reglera dina egna reaktioner.
Frågor till medarbetare – från chefer med hög emotionell intelligens
1. Hur känns din arbetsbelastning just nu? Behöver vi justera något?
Visar omtanke och fångar upp signaler om stress i tid.
2. Vad har varit roligast på jobbet den här veckan?
Lyfter fram positiva känslor för att ge energi och stärka motivationen.
3. Jag tyckte du blev lite tyst på mötet. Var det något du tänkte på?
Visar att du ser personer och värdesätter deras kunskap, åsikter och erfarenheter.
4. Är det något i den här uppgiften som känns oklart eller onödigt krångligt?
Ger chansen att reda ut hinder direkt.
5. Vad har du varit extra stolt över i ditt jobb nyligen?
Stärker stolthet och reflektion kring styrkor.
6. Hur vill du helst ha feedback: direkt, skriftligt eller i samtal?
Anpassar ledarskapet efter individens behov.
7. Du fick många frågor efter din presentation. Hur kändes det för dig?
Normaliserar pressade situationer och öppnar för reflektion.
8. Jag har hört lite olika versioner av vad som har hänt. Hur uppfattar du det?
Motverkar skvaller och bygger tillit genom att söka direkt dialog.
9. Det där blev inte riktigt som vi tänkt. Vad kan vi ta med oss till nästa gång?
Gör misslyckanden till lärande.
10. Ska vi ta ett samtal i lugn och ro och se hur vi går vidare?
Tar ansvar för svåra samtal.
11. Jag kan bli lite ivrig och gå för snabbt fram. Tycker du att jag gör det nu?
Är öppen med egna svagheter och ger utrymme för uppriktig feedback.
emotionell intelligens
Emotionell intelligens (EI) handlar om att förstå och hantera känslor, både sina egna och andras. Den omfattar självinsikt, empati, självreglering, motivation och sociala färdigheter.
Hög EI bidrar till ökad psykologisk trygghet, bättre samarbete, ledarskap och arbetsklimat.