Hållbarhetsarbete kan verka stort och ogenomträngligt. Känslan av otillräcklighet kan snabbt uppstå, men sanningen är att alla insatser – stora som små – gör skillnad. Ett första steg är att erkänna att det finns ett behov av mer och djupare kunskap.
Morgondagens chefer har ett ansvar att skapa rätt förutsättningar och visa vägen mot mer hållbara organisationer. De som redan valt ett hållbarhetsperspektiv i affärs- och verksamhetsutveckling har sett stora positiva effekter: vunnit marknadsandelar, ett stärkt varumärke och ett förbättrat resultat på sista raden. Är du redo att göra samma resa?
Chefs webbkurs ”Hållbarhetsarbete i praktiken” passar dig som:
Medlem i Ledarna?
Rabatt: Medlemmar i chefsorganisationen Ledarna har 25 procent rabatt på denna kurs. Klicka här för att utnyttja medlemsrabatten.
Erika Svensson är fristående expert och rådgivare inom hållbarhet och ledarskap. Hon har bred och mångårig erfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med metodutveckling och facilitering för förändring inom området hållbarhet
I den här webbkursen får du:
Ett digitalt diplom
med ditt namn, namnet på kursen och en notering om vilket år du genomförde kursen. Diplomet bevisar att du har blivit godkänd av Chef och har en unik direktlänk, som du enkelt kan kopiera och mejla till kolleger eller publicera på sociala medier.
En personlig kunskapsbank
med information och lästips. Kunskapsbanken byggs upp samtidigt som du färdigställer kursen.
Kompetensuveckling på dina villkor
Chefs webbkurser är framtagna specifikt för att passa dig i din roll som chef. Du genomför kursen i din egen takt – när, hur och på vilken enhet du vill. Du väljer själv när du är redo för slutprovet. Du har även full kontroll över din egen personliga kunskapsbank.
Startskottet för en mer hållbar organisation är att samla kunskap och försöka utkristallisera vad du kan göra i din organisation. Genom att identifiera vilka områden som är viktiga, sätta mål och sedan utarbeta en plan för hur du ska arbeta med dem i praktiken, kan du komma långt med små medel.
Första kursblocket belyser vanliga frågor: Vad är hållbar utveckling? Hur ska det definieras och vad är utmaningen? Det finns olika synsätt på vad hållbarhet är – vilken blir er utgångspunkt i din organisation?
Det andra kursblocket fokuserar på att skapa rätt förutsättningar. Hur ligger ni till i förhållande till andra i er bransch? Därefter identifieras vilka hållbarhetsfrågor som ligger närmaste den egna verkligheten. Här ges du utrymme att analysera din organisation och verktygen att sätta det i ett hållbarhetsperspektiv.
Det tredje och sista kursblocket går till botten av hur du ska förvandla planer och strategier till handling. Hur du ska få med dig medarbetare, hantera intressenter och kommunicera externt? Här finns även tips om merläsning om du vill fördjupa dig ytterligare i ämnet.
Är ni fler som vill gå Chefs webbkurs om hållbarhetsarbete i praktiken?
Vad roligt! Samtliga kurser går att köpa till en större grupp t.ex. alla chefer på ditt företag eller samtliga kollegor på en avdelning. En rabattstege tillämpas från köp av fem licenser. Vid gruppbeställning blir en på företaget tilldelad rollen som ”administratör” och får tillgång till en översiktssida. Det gör det enkelt att se vilka medarbetare som har påbörjat, genomfört och klarat webbkursen.
Gör din gruppbeställning genom att maila direkt till patrick.costow@chef.se
Karriärrådgivaren Monica Renstig har hjälpt tusentals personer att komma till intervju. I denna smarta snabbkurs ger hon sina allra bästa CV-tips och avslöjar vilka tricks som garanterat tar dig vidare i jobbsökandet.
Nyckeln till rätt lönesättning ligger i en tydlig löneprocess – där både medarbetare och chef känner sig trygga i vad som gäller, vilka mål och kriterier som ska vara uppfyllda. Då är också förutsättningarna goda att medarbetaren lättare förstår hur du har värderat prestationen i pengar när det är dags att sätta lönen.
Den här interaktiva utbildningen riktar sig till dig som är chef med personalansvar och som därmed kommer att behöva hantera konflikter mellan medarbetare, grupper av medarbetare eller hela avdelningar. Det har ingen betydelse vilken roll och erfarenhet du har, du kommer få värdefulla insikter och konkreta verktyg du kan ta med dig.
Konsten att ge feedback eller återkoppling är central för att vi ska utvecklas, förändra, förbättra, eller fortsätta göra det som vi gör bra. Här går vi igenom Best Practice för att ge – och ta emot – feedback!
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Det här kapitlet är låst för dig som inte har köpt kursen.
Har du redan ett chefkonto? Logga in
Karriärrådgivaren Monica Renstig har hjälpt tusentals personer att komma till intervju. I denna smarta snabbkurs ger hon sina allra bästa CV-tips och avslöjar vilka tricks som garanterat tar dig vidare i jobbsökandet.
Nyckeln till rätt lönesättning ligger i en tydlig löneprocess – där både medarbetare och chef känner sig trygga i vad som gäller, vilka mål och kriterier som ska vara uppfyllda. Då är också förutsättningarna goda att medarbetaren lättare förstår hur du har värderat prestationen i pengar när det är dags att sätta lönen.
Den här interaktiva utbildningen riktar sig till dig som är chef med personalansvar och som därmed kommer att behöva hantera konflikter mellan medarbetare, grupper av medarbetare eller hela avdelningar. Det har ingen betydelse vilken roll och erfarenhet du har, du kommer få värdefulla insikter och konkreta verktyg du kan ta med dig.
Konsten att ge feedback eller återkoppling är central för att vi ska utvecklas, förändra, förbättra, eller fortsätta göra det som vi gör bra. Här går vi igenom Best Practice för att ge – och ta emot – feedback!