flygis

Vd ryckte ut mitt i natten – räddade utelåsta resenärer

Utelåsta och irriterade. Ett 30-tal resenärer kom inte in till parkeringen på Ängelholms flygplats efter en mardrömsresa. Då ryckte flygplatsens vd ut som en räddande ängel – mitt i natten.

Det var i förra veckan som Jenny Rydhström, grundare av e-handelsföretaget Gents, skulle ta flyget från Bromma till Ängelholm. Men ett tekniskt fel gjorde att de fick flyga till Göteborg och därifrån ta bussen ner till Skåne.

Flera timmar försenade och med en mardrömsresa i ryggen kom hon och ett 30-tal andra passagerare fram till flygplatsen 01.30 på natten. När de skulle hämta ut sina bilar på parkeringen var bommen igenbommad – trots löften om att den skulle vara öppen.

”Folk var vansinniga, trötta och gnälliga. Vi hade inga ytterkläder och det var jättekallt ute”, säger Jenny Rydhström.

I ren frustration började resenärerna ringa flygbolaget och parkeringsbolaget – utan svar. I ett sista desperat försök att få komma hem ringde de till slut flygplatsens vd Christian Ziese.

”Han svarade och sa att han skulle fixa det direkt”.

Men Ziese fick inte tag på väktarna utan fixade fram huvudnyckeln till grinden på egen hand och satte sig i bilen för att köra mot flygplatsen. Med en bakgrund inom Flygvapnet var det ingen tvekan att agera när telefonen ringde.

”Jag har givetvis formats av mina erfarenheter. Det gäller att vara beredd på oförberedda händelser och lösa problem när de uppstår”, säger Christian Ziese, vd på Ängelholms flygplats.

Läs också: Vd:arnas 10 topp frågor att ställa på intervjun

Åtta minuter efter samtalet såg resenärerna en bil komma körande i full fart med strålkastarljusen på. Ziese slängde sig ur bilen och sprang fram till grinden med nyckeln i luften.

”Wow! Folk applåderade och stämningen byttes från ilska till glädje. Det var otroligt”, säger Jenny Rydhström.

Läs också: Här får de anställda extra semester – om de tränar

Hon menar att hans kundbemötande förändrade hela reseupplevelsen.

”När jag satt i bilen hem insåg jag att allt strul i slutändan inte spelade någon roll tack vara hans agerande. Det blev en riktigt bra kundupplevelse till slut!”.

När Christian Ziese får höra berömmet blir han glad.

”För mig var det enkelt att sätta sig in i deras situation. Jag hade också blivit irriterad om jag stod där mitt i natten. Det var inget att snacka om att jag skulle åka det, men det är kul att någon uppskattar det och att jag kunde vända en negativ händelse till något positivt.

Läs också: Personalen flydde – då infördes ny succémetod

Relaterade artiklar

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

Två bruna getter stångas.
Konflikthantering

5 saker du gör – som skapar konflikter

Ditt ledarskap kan vara orsaken till oro och konflikter på arbetsplatsen, även om det inte är meningen från din sida. Här är fem vanliga misstag.
Krisledarskap – vilken slags chef blir du när zombierna anfaller?
Konflikthantering

Vilken chef blir du när zombierna anfaller?

”Avgörande för ett effektivt krisledarskap är förmågan att lyssna på medarbetarna”, säger forskaren Markus Hällgren som granskat kultfilmen Day of the dead ur ett ledarskapsperspektiv.

Många säger inte ifrån vid etiska övertramp på jobbet.
Konflikthantering

Därför säger vi inte ifrån på jobbet

Nio av tio svenskar tycker att etik på arbetsplatsen är viktigt. Men nästan hälften – även chefer – säger inte ifrån om de uppmärksammar ett orättvist agerande, visar en ny undersökning.

svara-samtal-apor-pratar
Konflikthantering

Därför klarar vissa chefer svåra samtal bättre

Be en chefskollega vara riktigt jobbig mot dig. Ställ tre viktiga frågor. Det här är två saker som ökar dina möjligheter att nå fram i svåra medarbetarsamtal, menar experten Anna Lundwall.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

stolder
Konflikthantering

4 skäl till att stölder på jobbet ökar: ”Lever inte som de lär”

Varje år stjäls det för miljarder på svenska arbetsplatser.