gnaell-2
FOTO: Unsplash (montage)

Var fjärde svensk är less på gnäll – här är 4 knep för att hantera det

Gnäll på en arbetsplats kan sluka energi. Nu uppger var fjärde svensk att det gnälls för mycket på jobbet, visar en undersökning. Här är 4 knep för att få bukt med problemet som chef.

En förändring införs på arbetsplatsen. Då väcks gnället till liv – utan att en annan lösning presenteras eller att den ens är riktad mot en viss person. Som chef kan gnäll vara förödande och du kan få se energinivå och motivation sjunka bland medarbetarna. För gnäll sprider sig ofta snabbt och kan ta grepp om en organisation om man inte tar tag i det.

Nu visar en ny Sifoundersökning att 25 procent – eller var fjärde svensk – tycker att det gnälls för mycket på jobbet. Ett förslag för att få bukt med problemet är att införa nolltolerans mot gnäll på jobbet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

”Som chef och kollega bör man aldrig låta gnäll passera okommenterat, utan alltid uppmuntra medarbetaren att agera mer konstruktivt”, säger Frida Blom, konsult på PR-byrån Westander som beställt undersökningen.

”Min erfarenhet är att gnäll på jobbet är ett av våra största arbetsmiljöproblem. Gnället äter energi, underminerar ansvarstagande och motverkar förändring”.

Vad är gnäll då? Enligt undersökningen defineras det som ”svepande kritik utan tydlig mottagare eller kritik riktad mot enskilda kollegor bakom ryggen på dem”.

Här är fyra knep för att hantera gnällspikar:

1) Utforska gnället

Varför gnäller kollegan? Troligen finns det bakomliggande orsaker. Till exempel stress eller maktlöshet. Genom att lyssna genuint kan du hjälpa kollegan att själv hitta lösningar.

2) Avfärda inte gnällspikarna

Nej, det löser inga problem. Inte heller att i stunden väga upp gnället genom att vara extra positiv själv eller be personen ta sig i kragen. Investera tid i personen. I slutändan kan det leda till: hälsosam arbetsmiljö, bättre resultat och högre lönsamhet.

3) Var ett föredöme

Våra hjärnor lyssnar på vad andra säger och påverkas starkt av missnöje. Därför kan du stärka ditt självledarskap genom att fokusera på vad som ger dig glädje och motivation.

4) Förebygg gnäll

Positiv bekräftelse – så viktigt, men allt för ovanligt på arbetsplatser. Träna därför att berömma dina medarbetare. En organisation som är svältfödd på positiv bekräftelse är skör inför missnöje och gnäll. Tänk också på att titta bortom hierarkier – hela arbetsplatsen är viktig för att ni ska lyckas med era mål.

Källa: Kerstin Lilje Brinck, ledarskapsutvecklare

Relaterade artiklar

aaaa-2
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
skumpa
Arbetsmiljö

Hur förbjuder jag alkohol på jobbfester?

Chefen Elina vill få till helt nyktra jobbfester. Hur ska hon ändra alkoholpolicyn utan att framstå som snål?
kultur-2
Arbetsmiljö

Fem tips för att jobba aktivt med kulturen

Nej, kulturen sitter inte i väggarna på jobbet – den går att förändra. Här är fem tips ur boken ”Ram och kram – ledarskapets betydelse för organisationskulturen” av Anna Iwarsson för att jobba aktivt med organisationskulturen.
fredrik-dahl-expert
Arbetsmiljö

Hur hanterar jag en medarbetare som är rasist?

Hur ska jag hantera min medarbetare som delar rasistiska sidor på sociala medier, undrar Chefs läsare. Arbetsrättsexpert Fredrik Dahl ger tips och råd.
sofia-framsida
Arbetsmiljö

Hon gick starkare ur stormen

Sofia Appelgren är den sociala entreprenören som uppmärksammas internationellt för sitt engagemang för mångfald som vd för verksamheten Mitt Liv. Men många av sina viktigaste lärdomar fick hon i ett helt annat sammanhang: medie­drevet och den fackliga konflikten kring hennes salladsbar Wild’n Fresh.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
daligt
Arbetsmiljö

När medarbetare mår psykiskt dåligt

Som chef har du ansvar för att hålla koll på hur dina medarbetare mår. Barbro Östlings checklista gör skillnad på att lyssna och lösa.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden