gnaell-2
FOTO: Unsplash (montage)

Var fjärde svensk är less på gnäll – här är 4 knep för att hantera det

Gnäll på en arbetsplats kan sluka energi. Nu uppger var fjärde svensk att det gnälls för mycket på jobbet, visar en undersökning. Här är 4 knep för att få bukt med problemet som chef.

En förändring införs på arbetsplatsen. Då väcks gnället till liv – utan att en annan lösning presenteras eller att den ens är riktad mot en viss person. Som chef kan gnäll vara förödande och du kan få se energinivå och motivation sjunka bland medarbetarna. För gnäll sprider sig ofta snabbt och kan ta grepp om en organisation om man inte tar tag i det.

Nu visar en ny Sifoundersökning att 25 procent – eller var fjärde svensk – tycker att det gnälls för mycket på jobbet. Ett förslag för att få bukt med problemet är att införa nolltolerans mot gnäll på jobbet.

”Som chef och kollega bör man aldrig låta gnäll passera okommenterat, utan alltid uppmuntra medarbetaren att agera mer konstruktivt”, säger Frida Blom, konsult på PR-byrån Westander som beställt undersökningen.

”Min erfarenhet är att gnäll på jobbet är ett av våra största arbetsmiljöproblem. Gnället äter energi, underminerar ansvarstagande och motverkar förändring”.

Vad är gnäll då? Enligt undersökningen defineras det som ”svepande kritik utan tydlig mottagare eller kritik riktad mot enskilda kollegor bakom ryggen på dem”.

Läs också: 4 sätt: Så hanterar du gnällspikar

Här är fyra knep för att hantera gnällspikar:

1) Utforska gnället

Varför gnäller kollegan? Troligen finns det bakomliggande orsaker. Till exempel stress eller maktlöshet. Genom att lyssna genuint kan du hjälpa kollegan att själv hitta lösningar.

2) Avfärda inte gnällspikarna

Nej, det löser inga problem. Inte heller att i stunden väga upp gnället genom att vara extra positiv själv eller be personen ta sig i kragen. Investera tid i personen. I slutändan kan det leda till: hälsosam arbetsmiljö, bättre resultat och högre lönsamhet.

3) Var ett föredöme

Våra hjärnor lyssnar på vad andra säger och påverkas starkt av missnöje. Därför kan du stärka ditt självledarskap genom att fokusera på vad som ger dig glädje och motivation.

4) Förebygg gnäll

Positiv bekräftelse – så viktigt, men allt för ovanligt på arbetsplatser. Träna därför att berömma dina medarbetare. En organisation som är svältfödd på positiv bekräftelse är skör inför missnöje och gnäll. Tänk också på att titta bortom hierarkier – hela arbetsplatsen är viktig för att ni ska lyckas med era mål.

Källa: Kerstin Lilje Brinck, ledarskapsutvecklare

Läs också: 5 sätt att handskas med gnällspikar på jobbet

Relaterade artiklar

scream
Arbetsmiljö

Få svenskar agerar på kränkande beteende

Skulle du säga ifrån om du ser kränkande beteende på jobbet? En ny undersökning visar att det är svårare än man kan tro när det väl kommer till kritan.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
dramaten_moln
Arbetsmiljö

Forskning: Chefen viktigast för att slippa trakasserier på jobbet

Den senaste tidens mediestorm kring arbetsmiljön och ledningens ansvar på Dramaten visar att det globala #metoo-uppropet fortsätter att engagera. Forskning visar att chefen kan ha en central roll i att sätta normer och stävja trakasserier.
sweett
Arbetsmiljö

Många svenskar stör sig på konflikträdsla

En chef som är passiv och som medvetet undviker konflikter. Det är den chefsegenskap som flest svenskar stör sig på, visar en stor undersökning.
studie-2
Arbetsmiljö

Studie: Chefer löper större risk att bli mobbade på nätet

Nu har forskare i Malmö utrett vilken grupp som löper störst risk att bli utsatta för nätmobbning.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare