gnaell-2
FOTO: Unsplash (montage)

Var fjärde svensk är less på gnäll – här är 4 knep för att hantera det

Gnäll på en arbetsplats kan sluka energi. Nu uppger var fjärde svensk att det gnälls för mycket på jobbet, visar en undersökning. Här är 4 knep för att få bukt med problemet som chef.

En förändring införs på arbetsplatsen. Då väcks gnället till liv – utan att en annan lösning presenteras eller att den ens är riktad mot en viss person. Som chef kan gnäll vara förödande och du kan få se energinivå och motivation sjunka bland medarbetarna. För gnäll sprider sig ofta snabbt och kan ta grepp om en organisation om man inte tar tag i det.

Nu visar en ny Sifoundersökning att 25 procent – eller var fjärde svensk – tycker att det gnälls för mycket på jobbet. Ett förslag för att få bukt med problemet är att införa nolltolerans mot gnäll på jobbet.

”Som chef och kollega bör man aldrig låta gnäll passera okommenterat, utan alltid uppmuntra medarbetaren att agera mer konstruktivt”, säger Frida Blom, konsult på PR-byrån Westander som beställt undersökningen.

”Min erfarenhet är att gnäll på jobbet är ett av våra största arbetsmiljöproblem. Gnället äter energi, underminerar ansvarstagande och motverkar förändring”.

Vad är gnäll då? Enligt undersökningen defineras det som ”svepande kritik utan tydlig mottagare eller kritik riktad mot enskilda kollegor bakom ryggen på dem”.

Läs också: 4 sätt: Så hanterar du gnällspikar

Här är fyra knep för att hantera gnällspikar:

1) Utforska gnället

Varför gnäller kollegan? Troligen finns det bakomliggande orsaker. Till exempel stress eller maktlöshet. Genom att lyssna genuint kan du hjälpa kollegan att själv hitta lösningar.

2) Avfärda inte gnällspikarna

Nej, det löser inga problem. Inte heller att i stunden väga upp gnället genom att vara extra positiv själv eller be personen ta sig i kragen. Investera tid i personen. I slutändan kan det leda till: hälsosam arbetsmiljö, bättre resultat och högre lönsamhet.

3) Var ett föredöme

Våra hjärnor lyssnar på vad andra säger och påverkas starkt av missnöje. Därför kan du stärka ditt självledarskap genom att fokusera på vad som ger dig glädje och motivation.

4) Förebygg gnäll

Positiv bekräftelse – så viktigt, men allt för ovanligt på arbetsplatser. Träna därför att berömma dina medarbetare. En organisation som är svältfödd på positiv bekräftelse är skör inför missnöje och gnäll. Tänk också på att titta bortom hierarkier – hela arbetsplatsen är viktig för att ni ska lyckas med era mål.

Källa: Kerstin Lilje Brinck, ledarskapsutvecklare

Läs också: 5 sätt att handskas med gnällspikar på jobbet

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

trotter-2
Arbetsmiljö

Var fjärde anställd i Japan har velat dräpa sin chef någon gång

Många japanska företag är kända för sin tuffa kultur med många övertidstimmar. Det kan skapa ett hot mot den enskilda chefen, visar en ny undersökning från landet.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
danger
Arbetsmiljö

Här är den största säkerhetsrisken för svenska företag

Antalet IT-attacker mot svenska företag har ökat sedan 2014. Men enligt 4 av 5 IT-chefer är det något annat som är den största säkerhetsrisken, visar en ny undersökning.
mobbade
Arbetsmiljö

586 chefer: ”Vi är mobbade på jobbet”

Chefer beskylls ofta för att ligga bakom mobbning. Men nu visar en ny svensk undersökning att det är tvärtom på många arbetsplatser – vilket ofta leder till att chefen väljer att sluta.
mobbing
Arbetsmiljö

Psykologen: ”Så upptäcker du mobbning på jobbet”

Många chefer är ensamma och oerfarna när det gäller att hantera kränkningar och mobbning. Psykologen Jehoshua Kaufman vill stötta dem med konkreta råd och inspiration.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
aaaa-2
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden