fallgropar-svara-samtal

Undvik fallgroparna vid svåra samtal

Alla har vi de där samtalen som vi vet att vi borde ta men gärna skjuter upp. Du som chef har ett ansvar att medvetandegöra saker som inte fungerar på arbetsplatsen. Här är saker du ska undvika vid svåra samtal.

Syftet med svåra samtal är att minimera antalet konflikter på arbetsplatsen. Först och främst, ta tag i det på en gång. Ju längre tid vi väntar, desto mer energi krävs för att hantera dem. Här är de vanligaste misstagen som chefer gör vid svåra samtal.

  • Att gå direkt till handlingsplanen och berätta vad och hur företaget kan hjälpa till och stötta i frågan.
  • Att du inte står på sig som chef utan skyller på att beslutet fattades av någon annan t.ex. din egen chef. Detta blir en grogrund till nya konflikter samt undergräver din auktoritet som ledare.
  • Att du går in för mycket i ledarrollen och glömmer bort att visa medmänsklighet, empati och förståelse.
  • Att du inte vågar levererar budskapet utan lindar in det i bomull så att det blir otydligt.
  • Att du använder ordet ”vi” istället för ”jag” vilket kan leda till förvirring.
  • Att du blir överempatisk och därför cementerar eller förstärker känslan som medarbetaren uppvisar.

Har du några svåra samtal på din att-göra-lista som du behöver ta tag i? Bli inspirerad och lär dig steg-för-steg modellen på Chef Seminarium om svåra samtal.

Chef Seminarium – 28:e augusti

 

Hjälp dina medarbetare och din organisation till större framgång genom att lära dig modellen för svåra samtal steg för steg.

Under en späckad halvdag får du konkreta tipsverktyg och coachning som kommer att förändra och förenkla samtal som du helst hade undvikit. Du får redskap för att planera, ställa rätt förväntningar inför samtalet och hjälp att balansera rationella och emotionella reaktioner. Ledarskapsexperten Anna Lundwall leder övningar, scenarion och rollspel för att du ska få ut så mycket som möjligt av förmiddagen.

Detta är seminariet för dig som:

  • Är chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal
  • Vill få ett ökat självförtroende i samtalssituationer
  • Önskar förebygga konflikter på arbetsplatsen
  • Söker verktyg för att vända svåra situationer till möjligheter och skapa konkreta handlingsplaner
  • Vill lära dig att prata om elefanten i rummet
Boka din plats idag!
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Läs mer

bara-pa-bank
Konflikthantering

Tips och uttryck att använda i svåra samtal

Som chef ställs du då och då inför jobbiga och svåra samtal. Här är några tips och ord att använda för att få fram ditt budskap och lösa en konflikt, snarare än att skapa en.
anna-med-publik
Evenemang

Seminarium med Anna Lundwall

Utveckla ditt ledarskap och vänd potentiella konflikter till konstruktiva konversationer. Under en engagerande förmiddag får du verktyg, metoder och inspiration för att ta tag i de jobbiga samtalen du helst sluppit.

the-police-609290_1280
Arbetsrätt

3 steg: Så hanterar du misskötsel som arbetsgivare

SL-chefen Anders Lindström dömdes nyligen för stöld. Arbetsrättsexperten Georg Frick ger tre snabba tips om hur man som chef bör hantera medarbetare som missköter sig.
omgiven_idioter
Kommunikation

Omgiven av idioter? Så här hanterar du dem

Går det att vara en bra chef över någon man ogillar? Hur hanterar man de där "idioterna" – och sig själv? Thomas Eriksson har skrivit en bok om ett ämne som de flesta chefer kan relatera till.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden