Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Undvik fallgroparna vid svåra samtal

Alla har vi de där samtalen som vi vet att vi borde ta men gärna skjuter upp. Du som chef har ett ansvar att medvetandegöra saker som inte fungerar på arbetsplatsen. Här är saker du ska undvika vid svåra samtal.

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Syftet med svåra samtal är att minimera antalet konflikter på arbetsplatsen. Först och främst, ta tag i det på en gång. Ju längre tid vi väntar, desto mer energi krävs för att hantera dem. Här är de vanligaste misstagen som chefer gör vid svåra samtal.

  • Att gå direkt till handlingsplanen och berätta vad och hur företaget kan hjälpa till och stötta i frågan.
  • Att du inte står på sig som chef utan skyller på att beslutet fattades av någon annan t.ex. din egen chef. Detta blir en grogrund till nya konflikter samt undergräver din auktoritet som ledare.
  • Att du går in för mycket i ledarrollen och glömmer bort att visa medmänsklighet, empati och förståelse.
  • Att du inte vågar levererar budskapet utan lindar in det i bomull så att det blir otydligt.
  • Att du använder ordet ”vi” istället för ”jag” vilket kan leda till förvirring.
  • Att du blir överempatisk och därför cementerar eller förstärker känslan som medarbetaren uppvisar.

Har du några svåra samtal på din att-göra-lista som du behöver ta tag i? Bli inspirerad och lär dig steg-för-steg modellen på Chef Seminarium om svåra samtal.

10 maj– Chef Seminarium

Tillsammans med ledarskapsexperten Anna Lundwall är detta det bästa tillfället att få högkvalitativ träning i svåra samtal. Genom verklighetsbaserade exempel och tydlig coachning skapas en trygg miljö där du får planera, genomföra och hantera reaktioner från samtalet. Målet är att det svåra samtalet inte ska kännas särskilt svårt.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden