lopning
Illustration: Johanna Gustavsson

Träna upp ditt jävlar anamma – och lyckas

Träna upp ditt jävlar anamma och driv så blir du mer framgångsrik. Angela Duckworths omfattande forskning visar att det är grit som avgör hur långt du når – inte bara talang eller gener

Vad är det som gör att vissa människor lyckas, medan andra ger upp på vägen? Den frågan har drivit Angela Duckworth ända sedan hon var lärare och studerade sina elever.

”Det var inte alltid de smartaste eller mest talangfulla som lyckades bäst. I stället tycktes det vara något annat som avgjorde hur det skulle gå för eleverna, både i skolan och livet. Jag ville veta vad det var”, säger Angela Duckworth.

För att hitta svaret lämnade hon lärarjobbet till förmån för psykologi och forskning på University of Pennsylvania. Efter mycket hårt arbete, studier och intervjuer blev hon professor och myntade begreppet grit, som fått enorm spridning genom hennes Ted-talk för några år sedan. Förra året kom boken om grit i USA och blev en storsäljare. Nu kommer den på svenska: Grit – konsten att inte ge upp.

Grit kan översättas med driv eller jävlar anamma och är en speciell blandning av passion och uthållighet. Det finns tydliga kännetecken på en person med grit.

En person med grit:

  • Har fortsatt fokus på en sak och
    hoppar inte till nya idéer eller projekt.
  •  Kan vara besatt och intresserad av en idé eller ett projekt under en väldigt lång tid.
  •  Sätter upp långsiktiga mål, håller fast vid dem och jobbar metodiskt mot dem.
  •  Arbetar hårt och har kvar fokus på uppgiften länge.
  • Är flitig och ger inte upp, trots motgångar och misslyckanden.
  • Avslutar det som påbörjats.

Du som chef kan ha en talang eller genetiska anlag som gör dig bättre på något. Men om du inte tränar, är ihärdig och lär av dina misstag lyckas du ändå inte fullt ut. Du kan heller inte lyckas bara för att du är uthållig och envis, du måste  gilla det du gör för att det ska vara värt ansträngningen, är hennes slutsats.

”Det är bra om du hittar ett jobb inom ett område som fångar dig och din fantasi. Det kanske inte garanterar att du blir lyckligare, men du har definitivt bättre odds”, säger Angela Duckworth.

Personer med grit tränar metodiskt. Och det handlar inte bara om tiden som du tränar utan hur du tränar.

”Förr tyckte jag att jag tränade mycket, men jag var inte metodisk. Du behöver träna en liten del i det du vill bli bra på och analysera och lära av dina misstag. För att få grit behöver du också ständigt tänja dina gränser och sätta mål som är lite högre än du tror att du kan nå”, säger hon.

Läs också: Så rensar du i mejlhögen – på två timmar

Vill du som chef bli bäst på att kommunicera visioner kan du ägna dig bara åt rösten en period tills du behärskar den bättre, och nästa period fokusera på en del i läran om retorik och så vidare. Eller så sätter du ett högt mål, som att du ska hålla ett Ted-talk på engelska om visioner, som får fler visningar än Angela Duckworths.

En person med grit har ofta det mindset som psykologiprofessorn Carol Dweck kallar för ett dynamiskt mindset. Det är en person som tycker att intelli-gens kan utvecklas med hårt jobb och nya kunskaper. Med ett dynamiskt synsätt tycker du att grit är spännande och tror att du kan utveckla det hos dig själv. Har du motsatsen, ett statiskt synsätt, tänker du att det inte är någon idé att skaffa dig grit eftersom du inte haft det hittills.

Angela Duckworth ger hopp åt chefer som känner brist på grit: Det går att utveckla och det kan till och med bli lättare med åren.

”Jag har intrycket att grit växer i takt med att vi hittar vår livsfilosofi, lär oss resa oss igen efter motgångar och lär oss skilja på lågnivåmål som behöver överges fort, och mål på högre nivåer som kräver större ihärdighet. Vi utvecklar förmågan till långvarig passion och uthållighet medan vi blir äldre”, säger hon.

Så får du mer grit

1) Odla din passion. Fördjupa dig i det som väcker ditt intresse. Har du ingen passion, prova dig fram och experimentera. Fråga dig vad du brukar tänka på, vad du bryr dig om på djupet och vad du tycker om att göra.

2) Öva medvetet. Ägna koncentrerad tid åt det du vill bli bättre på och öva systematiskt på det.

3) Ha ett syfte. Ansträng dig för någon annan än dig själv. Det kan vara för dina kunder, din personal, för samhället eller världen.

4) Odla ditt hopp. Tänk att det blir bättre i morgon. Du kan påverka ditt liv och dina framgångar. Odla din optimism och ge inte upp vid motgångar.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

experterna-2
Beslutsfattande

Experterna: Så blir du en bättre chef

Ett nytt chefsår är här. Har du lovat att 2019 ska bli året då du stressar mindre, blir effektivare, rekryterar bättre och får jobbets lågpresterarare på banan igen? Bra! Våra experter ger dig några råd på vägen.
inspirator
Annonssamarbete Chef + LinkedIn

Quiz: Vilken nätverkstyp är du på Linkedin?

Ditt nätverk är en framtida karriärförsäkring. Så tänk till kring hur du vill bygga det. Ett första steg är att skaffa koll på din nätverkspersonlighet på Linkedin. Gör vårt quiz här!
ishtarmoter
Beslutsfattande

Möt Ishtar Touailat – ny krönikör i Chef

Hon tror att digitalisering kan leda till ökad demokrati­sering, hon vågar drömma men är också beredd att kavla upp ärmarna. Chefs nya krönikör, entreprenören och innovationschefen Ishtar Touailat, får människor med sig.
inspobild
Motivation

5 saker som ger dig en nytändning på jobbet

Alla har jobbdagar som känns mindre inspirerande.

stressaminte
Hälsa

Hetaste jobblöftet: Stressa mindre

När svenskarna får ge ett löfte inför sitt jobbår hamnar ”stressa mindre” i topp. Det visar en färsk undersökning som Kantar Sifo har gjort.
nysomchef-5
Motivation

8 råd alla nya chefer borde få första dagen

Du vill visa vad du går för och otålig, men lugn. Ibland kan just tålamod vara din bästa vän när du är ny som chef. Här är råden alla nya chefer borde få första dagen.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
julbonus
Motivation

Ikeas feta julbonus: Så mycket får varje anställd

Möbeljätten Ikea kommer med en tidig julklapp till sina anställda. Som lojal medarbetare kan du vänta dig ett extra tillskott lagom till jul – på 14 800 kronor.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden