introvert

Prata mer i möten – från tanke till ord

Att ta ton i möten kan vara nog så svårt för vem som helst. Och ännu svårare kan det vara för introverta. Övning är bästa vägen till att bli mer aktiv under möten, tipsar Susan Cain, författare till boken ”Tyst”.

Susan Cain, författare och en av grundarna till organisationen ‘The Quiet Leadership Institute’, arbetar för att hjälpa företag att plocka fram och ta vara på den fulla potentialen hos den introverta halvan av medarbetarna.

I en intervju med Harvard Business Review ger hon sina bästa råd för dig som har svårt att bryta dig in i diskussionerna under ett möte trots att du sitter med många kloka tankar och idéer.

1. Var förberedd.

Oavsett om det förväntas av dig eller inte är det till god hjälp att du har dina tankar samlade och det ger dig ett psykologiskt försprång. Försök komma med en input så fort som möjligt. Du kommer känna dig delaktig i mötet tidigare och sannolikheten att dina kolleger kommer att vända sig till dig med frågor ökar.

Chef Seminarium: Bli en bättre mötesledare – få full koll på hur du ska tänka och agera före, under och efter ett möte.

2. Släpp dina halvfärdiga tankar fria.

Speciellt i snabba intensiva möten. Notera hur ofta dina kolleger själva kommer med inte helt genomtänkta idéer – och du kommer märka att ingen bryr sig. Början till en tanke kan dessutom bana väg till genomtänkta diskussioner och beslut.

3. Höj rösten.

Du behöver inte skrika, men det kan hjälpa att prata lite högre än du normalt gör när du ska ta dig in i diskussionen för att markera att du har något att säga. Ju mer du övar, desto lättare blir det.

Läs också: Fyra möten du kan skippa – idag

4. Köp dig tid.

Om du får en motfråga du inte kan svaret på, eller behöver mer tid för att tänka över saken – säg det och förklara att du gärna tänker över saken och återkommer.

5. Öva i liten skala inför stora presentationer.

Att tala offentligt på stora tillställningar kan få vilka handflator som helst att bli svettiga och darriga. Så öva. Utsätt dig för situationer i mindre grupper och arbeta dig uppåt.

Tips: Gör en egen ”nervös-skala” på 1-10 och utsätt dig för evenemang eller presentationer på en skala mellan 4 och 7. Så småningom kommer du märka att nervositeten går ner och du är redo att ta nästa steg.

6. Strunta i att du rodnar. 

Det viktiga är vad du ska säga, inte hur du ser ut när du säger det. Men att fokusera på det är lättare sagt än gjort när hela styrelserummet tittar på dig och du börjar stamma. Så här är två tips:

Kortsiktigt: Gör avslappnande andningsövningar innan du ska tala.

Långsiktigt: Öva. Ju mindre obehag du känner inför varje situation, desto mindre sannolikt att det kommer hända igen.

7. Bonus: Se över hur ni håller möten på företaget för att hjälpa introverta medarbetare och kolleger.

Två tips:

Ha planerade möten: Gå ut med information om vad du förväntar dig av mötet, vad ni ska diskutera och vad målet med mötet är. Och gör det med god tidsmarginal. Det ger alla möjlighet att förbereda sig. Skär ner på möten som inte har en tydlig agenda.

Var medveten: Vem pratar mycket? Vem kommer inte till tals? Var inte rädd för att fråga de tysta rakt ut under mötet om deras åsikt. Ibland räcker det med att ge någon ordet för att hen ska ta det.

Läs också: Sex misstag du gör under ett samtal

Relaterade artiklar

scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

fordelar
Kommunikation

Forskning: 4 tydliga fördelar extroverta har på jobbet

Som extrovert kan du ha flera fördelar på arbetsplatsen, visar ny kanadensisk forskning.
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
Missarna att undvika när du mejlar på engelska,
Kommunikation

5 tabbar att undvika när du mejlar på engelska

Många svenska chefer ser sig nog som hyfsat bra på engelska, men vissa av våra mejlvanor ter sig obegripliga för utländska kontakter. Här är några nitar du lätt kan undvika.
Var fjärde småföretagare har inte koll på GDPR.
Kommunikation

Småföretagare saknar koll på lagen - riskerar höga böter

Dataskyddslagen GDPR har funnits på plats i drygt ett år, men enligt en undersökning saknar var fjärde småföretagare inblick i vad lagen innebär. Det kan bli dyrt.
Helene Leitner Larsson på Inhouse. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + Inhouse

Lär dig säkra de bästa kollegorna – med onboarding

Håll undan konkurrenterna. Landa talangerna. Lotsa nya medarbetare rätt. Chefer som kan onboarding får ett övertag i dragkampen om de bästa nya kollegorna.
introextro
Kommunikation

Så kan introverta chefer leda extroverta team

Svaret finns i en variant på den gamla sanningen om att behandla andra som du själv vill bli behandlad.