introvert

Prata mer i möten – från tanke till ord

Att ta ton i möten kan vara nog så svårt för vem som helst. Och ännu svårare kan det vara för introverta. Övning är bästa vägen till att bli mer aktiv under möten, tipsar Susan Cain, författare till boken ”Tyst”.

Susan Cain, författare och en av grundarna till organisationen ‘The Quiet Leadership Institute’, arbetar för att hjälpa företag att plocka fram och ta vara på den fulla potentialen hos den introverta halvan av medarbetarna.

I en intervju med Harvard Business Review ger hon sina bästa råd för dig som har svårt att bryta dig in i diskussionerna under ett möte trots att du sitter med många kloka tankar och idéer.

1. Var förberedd.

Oavsett om det förväntas av dig eller inte är det till god hjälp att du har dina tankar samlade och det ger dig ett psykologiskt försprång. Försök komma med en input så fort som möjligt. Du kommer känna dig delaktig i mötet tidigare och sannolikheten att dina kolleger kommer att vända sig till dig med frågor ökar.

Chef Seminarium: Bli en bättre mötesledare – få full koll på hur du ska tänka och agera före, under och efter ett möte.

2. Släpp dina halvfärdiga tankar fria.

Speciellt i snabba intensiva möten. Notera hur ofta dina kolleger själva kommer med inte helt genomtänkta idéer – och du kommer märka att ingen bryr sig. Början till en tanke kan dessutom bana väg till genomtänkta diskussioner och beslut.

3. Höj rösten.

Du behöver inte skrika, men det kan hjälpa att prata lite högre än du normalt gör när du ska ta dig in i diskussionen för att markera att du har något att säga. Ju mer du övar, desto lättare blir det.

Läs också: Fyra möten du kan skippa – idag

4. Köp dig tid.

Om du får en motfråga du inte kan svaret på, eller behöver mer tid för att tänka över saken – säg det och förklara att du gärna tänker över saken och återkommer.

5. Öva i liten skala inför stora presentationer.

Att tala offentligt på stora tillställningar kan få vilka handflator som helst att bli svettiga och darriga. Så öva. Utsätt dig för situationer i mindre grupper och arbeta dig uppåt.

Tips: Gör en egen ”nervös-skala” på 1-10 och utsätt dig för evenemang eller presentationer på en skala mellan 4 och 7. Så småningom kommer du märka att nervositeten går ner och du är redo att ta nästa steg.

6. Strunta i att du rodnar. 

Det viktiga är vad du ska säga, inte hur du ser ut när du säger det. Men att fokusera på det är lättare sagt än gjort när hela styrelserummet tittar på dig och du börjar stamma. Så här är två tips:

Kortsiktigt: Gör avslappnande andningsövningar innan du ska tala.

Långsiktigt: Öva. Ju mindre obehag du känner inför varje situation, desto mindre sannolikt att det kommer hända igen.

7. Bonus: Se över hur ni håller möten på företaget för att hjälpa introverta medarbetare och kolleger.

Två tips:

Ha planerade möten: Gå ut med information om vad du förväntar dig av mötet, vad ni ska diskutera och vad målet med mötet är. Och gör det med god tidsmarginal. Det ger alla möjlighet att förbereda sig. Skär ner på möten som inte har en tydlig agenda.

Var medveten: Vem pratar mycket? Vem kommer inte till tals? Var inte rädd för att fråga de tysta rakt ut under mötet om deras åsikt. Ibland räcker det med att ge någon ordet för att hen ska ta det.

Läs också: Sex misstag du gör under ett samtal

nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
socialaemojis
Kommunikation

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
selfie
Kommunikation

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
nyhetsbrev_1800
chef

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden