introvert

Prata mer i möten – från tanke till ord

Att ta ton i möten kan vara nog så svårt för vem som helst. Och ännu svårare kan det vara för introverta. Övning är bästa vägen till att bli mer aktiv under möten, tipsar Susan Cain, författare till boken ”Tyst”.

Susan Cain, författare och en av grundarna till organisationen ‘The Quiet Leadership Institute’, arbetar för att hjälpa företag att plocka fram och ta vara på den fulla potentialen hos den introverta halvan av medarbetarna.

I en intervju med Harvard Business Review ger hon sina bästa råd för dig som har svårt att bryta dig in i diskussionerna under ett möte trots att du sitter med många kloka tankar och idéer.

1. Var förberedd.

Oavsett om det förväntas av dig eller inte är det till god hjälp att du har dina tankar samlade och det ger dig ett psykologiskt försprång. Försök komma med en input så fort som möjligt. Du kommer känna dig delaktig i mötet tidigare och sannolikheten att dina kolleger kommer att vända sig till dig med frågor ökar.

Chef Seminarium: Bli en bättre mötesledare – få full koll på hur du ska tänka och agera före, under och efter ett möte.

2. Släpp dina halvfärdiga tankar fria.

Speciellt i snabba intensiva möten. Notera hur ofta dina kolleger själva kommer med inte helt genomtänkta idéer – och du kommer märka att ingen bryr sig. Början till en tanke kan dessutom bana väg till genomtänkta diskussioner och beslut.

3. Höj rösten.

Du behöver inte skrika, men det kan hjälpa att prata lite högre än du normalt gör när du ska ta dig in i diskussionen för att markera att du har något att säga. Ju mer du övar, desto lättare blir det.

Läs också: Fyra möten du kan skippa – idag

4. Köp dig tid.

Om du får en motfråga du inte kan svaret på, eller behöver mer tid för att tänka över saken – säg det och förklara att du gärna tänker över saken och återkommer.

5. Öva i liten skala inför stora presentationer.

Att tala offentligt på stora tillställningar kan få vilka handflator som helst att bli svettiga och darriga. Så öva. Utsätt dig för situationer i mindre grupper och arbeta dig uppåt.

Tips: Gör en egen ”nervös-skala” på 1-10 och utsätt dig för evenemang eller presentationer på en skala mellan 4 och 7. Så småningom kommer du märka att nervositeten går ner och du är redo att ta nästa steg.

6. Strunta i att du rodnar. 

Det viktiga är vad du ska säga, inte hur du ser ut när du säger det. Men att fokusera på det är lättare sagt än gjort när hela styrelserummet tittar på dig och du börjar stamma. Så här är två tips:

Kortsiktigt: Gör avslappnande andningsövningar innan du ska tala.

Långsiktigt: Öva. Ju mindre obehag du känner inför varje situation, desto mindre sannolikt att det kommer hända igen.

7. Bonus: Se över hur ni håller möten på företaget för att hjälpa introverta medarbetare och kolleger.

Två tips:

Ha planerade möten: Gå ut med information om vad du förväntar dig av mötet, vad ni ska diskutera och vad målet med mötet är. Och gör det med god tidsmarginal. Det ger alla möjlighet att förbereda sig. Skär ner på möten som inte har en tydlig agenda.

Var medveten: Vem pratar mycket? Vem kommer inte till tals? Var inte rädd för att fråga de tysta rakt ut under mötet om deras åsikt. Ibland räcker det med att ge någon ordet för att hen ska ta det.

Läs också: Sex misstag du gör under ett samtal

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

adminbanta_webb
Annonssamarbete Chef + Aditro

Admin-banta din chefsvardag

Det finns smartare sätt att hantera ”tråkjobbet”. Så här kan chefen minska sin stress och samtidigt få nöjdare medarbetare.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
elona1
Kommunikation

Elon Musks största snedsteg 2018

Hade du ett tufft 2018? Då kan du trösta dig med att det finns chefer som hade det ännu tuffare.

naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
floskel-2
Kommunikation

Topplista: Här är årets värsta jobbfloskel

Som chef är det lätt att upprepa sig när man ska motivera eller informera medarbetarna. Men se upp så du inte börjar använda floskler för ofta.
klimatsmart_intro2
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

3 steg: Så gör du karriär – som klimatsmart chef

Ta tag i mänsklighetens ödesfråga – samtidigt som du skapar nya affärsmöjligheter och ger din chefskarriär ett lyft.

oleary
Arbetsrätt

Han utsågs till världens sämsta chef

Det finns mer eller mindre smickrande priser att vinna som chef. Det har en flygbolags-vd fått erfara nyligen.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden