introvert

Prata mer i möten – från tanke till ord

Att ta ton i möten kan vara nog så svårt för vem som helst. Och ännu svårare kan det vara för introverta. Övning är bästa vägen till att bli mer aktiv under möten, tipsar Susan Cain, författare till boken ”Tyst”.

Susan Cain, författare och en av grundarna till organisationen ‘The Quiet Leadership Institute’, arbetar för att hjälpa företag att plocka fram och ta vara på den fulla potentialen hos den introverta halvan av medarbetarna.

I en intervju med Harvard Business Review ger hon sina bästa råd för dig som har svårt att bryta dig in i diskussionerna under ett möte trots att du sitter med många kloka tankar och idéer.

1. Var förberedd.

Oavsett om det förväntas av dig eller inte är det till god hjälp att du har dina tankar samlade och det ger dig ett psykologiskt försprång. Försök komma med en input så fort som möjligt. Du kommer känna dig delaktig i mötet tidigare och sannolikheten att dina kolleger kommer att vända sig till dig med frågor ökar.

Chef Seminarium: Bli en bättre mötesledare – få full koll på hur du ska tänka och agera före, under och efter ett möte.

2. Släpp dina halvfärdiga tankar fria.

Speciellt i snabba intensiva möten. Notera hur ofta dina kolleger själva kommer med inte helt genomtänkta idéer – och du kommer märka att ingen bryr sig. Början till en tanke kan dessutom bana väg till genomtänkta diskussioner och beslut.

3. Höj rösten.

Du behöver inte skrika, men det kan hjälpa att prata lite högre än du normalt gör när du ska ta dig in i diskussionen för att markera att du har något att säga. Ju mer du övar, desto lättare blir det.

Läs också: Fyra möten du kan skippa – idag

4. Köp dig tid.

Om du får en motfråga du inte kan svaret på, eller behöver mer tid för att tänka över saken – säg det och förklara att du gärna tänker över saken och återkommer.

5. Öva i liten skala inför stora presentationer.

Att tala offentligt på stora tillställningar kan få vilka handflator som helst att bli svettiga och darriga. Så öva. Utsätt dig för situationer i mindre grupper och arbeta dig uppåt.

Tips: Gör en egen ”nervös-skala” på 1-10 och utsätt dig för evenemang eller presentationer på en skala mellan 4 och 7. Så småningom kommer du märka att nervositeten går ner och du är redo att ta nästa steg.

6. Strunta i att du rodnar. 

Det viktiga är vad du ska säga, inte hur du ser ut när du säger det. Men att fokusera på det är lättare sagt än gjort när hela styrelserummet tittar på dig och du börjar stamma. Så här är två tips:

Kortsiktigt: Gör avslappnande andningsövningar innan du ska tala.

Långsiktigt: Öva. Ju mindre obehag du känner inför varje situation, desto mindre sannolikt att det kommer hända igen.

7. Bonus: Se över hur ni håller möten på företaget för att hjälpa introverta medarbetare och kolleger.

Två tips:

Ha planerade möten: Gå ut med information om vad du förväntar dig av mötet, vad ni ska diskutera och vad målet med mötet är. Och gör det med god tidsmarginal. Det ger alla möjlighet att förbereda sig. Skär ner på möten som inte har en tydlig agenda.

Var medveten: Vem pratar mycket? Vem kommer inte till tals? Var inte rädd för att fråga de tysta rakt ut under mötet om deras åsikt. Ibland räcker det med att ge någon ordet för att hen ska ta det.

Läs också: Sex misstag du gör under ett samtal

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

distansss
Kommunikation

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

hallatal
Kommunikation

Experten: 10 tips för att göra succé som talare

Tidningen Chef på plats under Web Summit i Lissabon.

robot-8
Beslutsfattande

Här är svenska roboten som arbetstränar medarbetare

Nu är den lanserad – den svenska roboten Furhat som tagit sex år att utveckla. Den kan arbetsträna nya medarbetare i kniviga sociala situationer och göra mer fördomsfria arbetsintervjuer.
passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

trovardighet
Kommunikation

7 bästa metoderna för feedback

Välj och vraka mellan sju olika feedback-metoder, alla med olika för- och nackdelar. Chef har kartlagt dem för dig.
Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

mia1
Kommunikation

Mia Törnblom: Min feedback blev för brutal

"Jag hann hejda mitt ego, förbannade mig själv för att jag varit hänsynslös och skapat stress hos henne", skriver Mia Törnblom om att ge feedback.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden