introvert

Prata mer i möten – från tanke till ord

Att ta ton i möten kan vara nog så svårt för vem som helst. Och ännu svårare kan det vara för introverta. Övning är bästa vägen till att bli mer aktiv under möten, tipsar Susan Cain, författare till boken ”Tyst”.

Susan Cain, författare och en av grundarna till organisationen ‘The Quiet Leadership Institute’, arbetar för att hjälpa företag att plocka fram och ta vara på den fulla potentialen hos den introverta halvan av medarbetarna.

I en intervju med Harvard Business Review ger hon sina bästa råd för dig som har svårt att bryta dig in i diskussionerna under ett möte trots att du sitter med många kloka tankar och idéer.

1. Var förberedd.

Oavsett om det förväntas av dig eller inte är det till god hjälp att du har dina tankar samlade och det ger dig ett psykologiskt försprång. Försök komma med en input så fort som möjligt. Du kommer känna dig delaktig i mötet tidigare och sannolikheten att dina kolleger kommer att vända sig till dig med frågor ökar.

Chef Seminarium: Bli en bättre mötesledare – få full koll på hur du ska tänka och agera före, under och efter ett möte.

2. Släpp dina halvfärdiga tankar fria.

Speciellt i snabba intensiva möten. Notera hur ofta dina kolleger själva kommer med inte helt genomtänkta idéer – och du kommer märka att ingen bryr sig. Början till en tanke kan dessutom bana väg till genomtänkta diskussioner och beslut.

3. Höj rösten.

Du behöver inte skrika, men det kan hjälpa att prata lite högre än du normalt gör när du ska ta dig in i diskussionen för att markera att du har något att säga. Ju mer du övar, desto lättare blir det.

Läs också: Fyra möten du kan skippa – idag

4. Köp dig tid.

Om du får en motfråga du inte kan svaret på, eller behöver mer tid för att tänka över saken – säg det och förklara att du gärna tänker över saken och återkommer.

5. Öva i liten skala inför stora presentationer.

Att tala offentligt på stora tillställningar kan få vilka handflator som helst att bli svettiga och darriga. Så öva. Utsätt dig för situationer i mindre grupper och arbeta dig uppåt.

Tips: Gör en egen ”nervös-skala” på 1-10 och utsätt dig för evenemang eller presentationer på en skala mellan 4 och 7. Så småningom kommer du märka att nervositeten går ner och du är redo att ta nästa steg.

6. Strunta i att du rodnar. 

Det viktiga är vad du ska säga, inte hur du ser ut när du säger det. Men att fokusera på det är lättare sagt än gjort när hela styrelserummet tittar på dig och du börjar stamma. Så här är två tips:

Kortsiktigt: Gör avslappnande andningsövningar innan du ska tala.

Långsiktigt: Öva. Ju mindre obehag du känner inför varje situation, desto mindre sannolikt att det kommer hända igen.

7. Bonus: Se över hur ni håller möten på företaget för att hjälpa introverta medarbetare och kolleger.

Två tips:

Ha planerade möten: Gå ut med information om vad du förväntar dig av mötet, vad ni ska diskutera och vad målet med mötet är. Och gör det med god tidsmarginal. Det ger alla möjlighet att förbereda sig. Skär ner på möten som inte har en tydlig agenda.

Var medveten: Vem pratar mycket? Vem kommer inte till tals? Var inte rädd för att fråga de tysta rakt ut under mötet om deras åsikt. Ibland räcker det med att ge någon ordet för att hen ska ta det.

Läs också: Sex misstag du gör under ett samtal

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

litapa
Kommunikation

Här är 6 tecken på att kollegerna litar på dig

Får du inte gehör för dina beslut? Då kan medarbetarna ha bristande förtroende för dig som chef. Men det finns några knep för att bli en ledare att lita på.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

chefrolig
Beslutsfattande

5 skäl till varför du inte vill vara ”den roliga chefen”

Inspirerande och rolig – två eftertraktade egenskaper hos en chef. Men en ny studie visar att det kan bli för mycket av det goda. 
nyya
Karriär

3 tips: Så här bygger du upp ett ovärderligt nätverk

Är du tillräckligt bra på att nätverka? Sociala kontakter är ofta nyckeln till nästa steg i karriären. Här är några tips.
chefer1
Kommunikation

4 toppchefer: Så hanterar du krisen – på bästa sätt

När förändringstakten ökar på företagen gäller det att ha en stark inre kompass. Inte minst behöver man kunna stå fast i sin värdegrund när det blir kris. Chef frågade några framgångsrika chefer om vilka fyra ledaregenskaper deras inre kompass snurrar runt.
exp
Digital HR

Experten: Kollega som näthatar – här drar du gränsen

Krocken i sociala medier uppstår när arbetsgivarens intresse är ett annat än den anställdes inlägg. Det menar Paula Hogéus, expert inom arbetsrätt.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
statsminister
Beslutsfattande

Betyg på varje statsminister: Från Palme – till Reinfeldt

Chefs egen sammanställning av sju historiska statsministrar kan ge en fingervisning inför valet.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden