Succé för Spotifys ”jobba-där-du-vill”-policy

Efter 18 månader med konceptet Work from anywhere noterar Spotify både lägre personalomsättning och större mångfald. ”Folk vill ha flexibiliteten och friheten” säger HR-chefen Katarina Berg.

Karriär
Publicerad

I februari förra året lanserade Spotify nya jobbkonceptet Work from anywhere där de låter sina 6 500 medarbetare jobba var de vill.

Kortfattat går det nya arbetssättet ut på att de anställda meddelar ett år i taget om de vill jobba huvudparten av sin tid på distans, hemifrån eller på annan plats, eller om de främst vill arbeta på kontoret, något Chef tidigare skrivit om.

”Om du bestämt dig för att du litar på din personal så spelar det ingen roll var de arbetar”, säger Spotifys HR-chef Katarina Berg nu till Fortune. ”Arbete är något du gör, inte en plats du besöker.”

Effekten av ”jobba-där-du-vill”-policyn är efter ett och ett halvt år tydlig. Dels har personalomsättningen minskat, dels har mångfalden ökat.

I samband med det nya sättet att jobba har strömningstjänsten dessutom börjat lönesätta på nationell nivå, istället för efter stad och region. Det har gjort det lättare för medarbetarna att flytta, vilket lett till att 6 procent har packat sina väskor och valt att lämna storstäderna eller att bosätta sig närmare släkt och familj.

Tidigare bestod Spotifys europeiska representation av huvudkontoret i Stockholm. Numera har man expanderat till Spanien, Tyskland och Nederländerna. I USA är bolaget registrerat i 42 stater.

”Folk vill ha flexibiliteten och friheten” konstaterar Katarina Berg i Fortune.

Spotify har även mätt vad det förändrade arbetssättet har haft för inverkan på medarbetarnas produktivitet, kreativitet och förmåga till samarbete. Resultatet presenteras inom ett par år.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden