Vissa telefonsamtal stör mer än andra.

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.

Vi svenskar trivs inte i öppna kontorslandskap – trots att det är en vanlig företeelse på många arbetsplatser, vilket Chef nyligen har skrivit om. Ett av skälen som uppgavs i undersökningen från Martela var en hög ljudnivå.

Nu har högskolan i Gävle genomfört en studie i ämnet, skriver Tidningen Kollega. Genom ett experiment fick personer utföra arbetsuppgifter samtidigt som de blev exponerade för olika typer av samtal. Enligt studien var det främst prat där personerna hörde vad samtalet handlade som blev ett störningsmoment. Framför allt var telefonsamtal där deltagarna endast hörde en av parterna i samtalet störande.

Öppet kontorslandskap kan vara stressande.

Läs också: Så få svenskar vill jobba i öppet kontorslandskap: ”Hög ljudnivå”

”Om man bara hör den ena i ett telefonsamtal så väcks nyfikenheten, man undrar vad som saknas, och det triggar ett behov att försöka fylla i luckorna. Det blir också oväntat när personen man hör slutar eller börjar prata igen och vi vet att en plötslig förändring av tystnaden direkt drar till sig vår uppmärksamhet”, säger John Marsh, en av forskarna, i ett pressmeddelande.

Slutsatserna från studien på högskolan i Gävle är att den här typen av telefonsamtal kan sänka produktiviteten på en arbetsplats. För att komma runt problemet föreslår forskarna att man inför tysta zoner på jobbet där du kan gå för att genomföra arbetsuppgifter som kräver mer koncentration.

illus1

Läs också: Forskning: Skippa kontoret – effektivare att jobba hemma

seminarium-hallbar-marknadsbit
Seminarium 26 september

Så skapar du en hållbar arbetsmiljö

Chefer har ett ansvar för att förebygga psykisk ohälsa och utmattning på jobbet. Men hur gör man egentligen?

Relaterade artiklar

natshoppar
Arbetsmiljö

Studie: Fler jobbar över – och nätshoppar på jobbtid

Allt fler jobbar övertid, visar en tysk undersökning. Men samtidigt uträttar vi fler privata ärenden på jobbtid.
Carolina Fjellner på &frankly. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Nya sättet – så ökar du engagemanget i ditt team

12 000 svenska chefer använder verktyget &frankly för att öka engagemanget i sina team. ”Det har blivit chefernas digitala ledningsverktyg”, säger vd Caroline Fjellner. Nu lanseras ett ännu enklare och snabbare sätt att komma igång.
bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
bilden134
Arbetsmiljö

8 misstag: Därför säger de bästa upp sig

Det är lätt att slarva bort en duktig medarbetare

chef-tillit
Arbetsmiljö

Transparenta chefer skapar tillit i teamet

I tider av oro och ständiga förändringar har tillit blivit allt viktigare. Med hög tillit i gruppen får du mer självgående medarbetare som kräver mindre styrning – även om de också kan bli mindre benägna att ta emot råd. Men hur skapar du denna tillit?
passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.