Amazon kommer till Sverige – hurra! Eller?

Foto Amazon TEXT: Fredrik Kullberg
Publicerat 2020-09-08

Ambitionerna är gränslösa för ”världens största butik” och högsta chefen Jeff Bezos, världens rikaste man. Men vad vill han, egentligen? Och vem är han? Chef har kartlagt mannen bakom Amazon.

Privatpersonen Jeff Bezos

Amerikanen Jeff Bezos föddes 1964, i ett brådstörtat och snabbt upplöst äktenskap mellan tonårstjejen Jackie och en kringresande cirkusartist, och växte upp som särbegåvat barn med modern och adoptivpappan Mike. I skolan var Jeff Bezos en enastående elev, ofta så uppslukad av det han sysslade med att lärarna var tvungna att lyfta upp både honom och stolen han satt på, för att flytta honom till nästa uppgift. Den unge Jeff Bezos älskade datorer, plöjde oerhörda mängder science fiction-böcker och meddelade redan som tonåring sin avsikt att en dag bli tillräckligt rik för att ta sig ut i rymden och skapa permanenta bostadskolonier i omloppsbana runt jorden. Föräldrarna oroade sig över att han skulle bli en kuf.

”Föräldrarna oroade sig över att han skulle bli en kuf.”

Jeff Bezos är ingenjör, specialiserad inom elektronik och datavetenskap med examen från prestigeuniversitetet Princeton. Han har fyra barn med MacKenzie Bezos, som var med om att starta Amazon. Efter skilsmässan och en rekordstor skilsmässouppgörelse i fjol, som gjorde exfrun till världens tredje rikaste kvinna, lever Jeff Bezos med tv-personligheten Lauren Sanchez.

Ledaren

Jeff Bezos ledarstil tycks i flera avseenden vara raka motsatsen till vad experter, coacher och modern ledarskapsforskning predikar. Journalisten Brad Stones bok Världens största butik innehåller gott om exempel på hur Bezos går till attack mot folk som inte uppfyller hans högt ställda krav, och fullständigt krossar medarbetare med dräpande kommentarer av typen ”är du lat eller bara inkompetent?”. Amazons yttersta ledning, det 17 personer starka så kallade S-teamet, är knappast något mönster av mångfald: där finns inga afroamerikaner och bara en enda kvinna, hr-chefen.

Foto Amazon

Jeff Bezos skratt utgör ett kapitel för sig. Det är ett plötsligt gutturalt vrålande som Bezos utstöter med bakåtböjt huvud och slutna ögon – skrattet har beskrivits som en blandning mellan ett elverktyg och en sjöelefant som parar sig. Skrattanfallen kan utbryta mitt under pågående samtal, utan att någon annan förstår vad som är så lustigt. Skräckslagna medarbetare tolkar det som ett sätt för Bezos att dominera sin omgivning och försätta folk ur balans.

”Skrattanfallen kan utbryta mitt under pågående samtal, utan att någon annan förstår vad som är så lustigt.”

”Att få jobba under en karismatisk chef på ett företag med starkt varumärke känns bra för vissa, om de dessutom tjänar mycket pengar blir det en stark social förstärkare. Men det är skillnad på ledarskap på olika nivåer i en verksamhet. Frågan är om Bezos skulle fungera som en första linjens chef. Det är lättare att komma undan med den här typen av beteenden högre upp i hierarkin”, menar Chefs ledarskapsexpert Leif E Andersson.

Besvikna Amazonanställda har framfört åsikten att den obevekligt krävande Bezos i viss mån saknar empati, med följd att han behandlar medarbetare som förbrukningsvaror utan hänsyn till vad de tillfört företaget. Vilket enligt kritikerna i sin tur leder till att han kallsinnigt förmår fatta hyperrationella affärsbeslut där andra chefer kanske skulle ha låtit känslor och personliga relationer komma i vägen. Jeff Bezos kan samtidigt uppvisa charmerande drag, och även hans bittraste fiender tvingas erkänna att Bezos ofta träffar mitt i prick i sin maniska strävan efter resultat. Hans heligaste princip är ”fokus på kunden” – alltså att alltid ta beslut med målet att göra kunden nöjd, snarare än att fixera sig vid konkurrenterna.

Amazon-chefen är uppskattad för sin motvilja mot byråkrati och power point-presentationer, och har infört en ”dubbelpizza-regel” som säger att arbetslagen ska vara tillräckligt små för att alla i gruppen ska kunna bli mätta med enbart två pizzor att dela på. Men vad Jeff Bezos allra mest beundras för, är givetvis att han på knappt 20 år byggt upp världens största butik och därmed i grunden förändrat hela vår värld. Borde kanske fler lägga sig till med hans ledarstil, inklusive avarterna, eftersom den otvivelaktigt visat sig så framgångsrik? Leif E Andersson säger:

”Tyvärr klarar sig företag på nya växande marknader trots dåligt ledarskap, verksamheten växer vilket ger förändring som många gillar. Det är lätt att stiga i graderna och växa med verksamheten. Starka företagskulturer är viktigt, och kultur är de beteenden som tillåts. Sedan gäller evolutionsläran även i detta fall, vilka företagskulturer som överlever i längden återstår att se.”

”Tyvärr klarar sig företag på nya växande marknader trots dåligt ledarskap.”
Visionären

World Wide Web var fortfarande ett okänt fenomen för de allra flesta när Jeff Bezos drog slutsatsen att nätförsäljning är framtiden, med böcker som bästa produktkategori att börja med. Företaget startades hemma i garaget 1994, ursprungligen under namnet Cadabra. Bezos insåg snart att han öppnat ett sällsamt fönster till det mänskliga beteendet. Om kvällarna var det han själv som gick ner i källaren för att packa i ordning de allt fler, och allt spretigare bokbeställningarna från jordens alla hörn.

Även om Jeff Bezos mestadels håller tyst om sina planer, har det hela tiden stått klart att ambitionerna är gränslösa. Trots att han vid det här laget skaffat sig en gudalik kontroll över det globala flödet av varor, och tippat spelplanen till sin egen fördel genom de oerhörda mängder data som Amazon samlat in och vägrar dela med sig av, nöjer han sig inte med att ”bara” dominera globalt. Tonårsdrömmarna om rymden hålls i högsta grad levande genom hans företag Blue Origin, vars mål är att bygga raketer, 3000 satelliter och all annan infrastruktur som krävs för att erövra universum. Bezos har sagt att rymdprogrammet är hans allra viktigaste uppgift, då han fruktar en framtid där tillväxten når vägs ände och tillgångarna på vår planet tar slut: ”Vi måste åka till rymden för att rädda jorden”.

Redan som tonåring meddelade Jeff Bezos sin avsikt att en dag bli tillräckligt rik för att ta sig ut i rymden och skapa permanenta bostadskolonier i omloppsbana runt jorden.

Jonas Arnberg, vd för analysföretaget HUI, har lyft fram långsiktigheten som en av Amazons största styrkor. Samtidigt är satsningarna så stora och varierande att det är svårt att få grepp om vad slutmålet egentligen är.

Medan somliga uppfattar Bezos som en välvillig leverantör av bekvämlighet, överflöd och den bästa shoppingupplevelsen någonsin, och gläds åt att tredjepartshandeln gynnas när små och medelstora företag står för 60 procent av försäljningen som sker via plattformen, uppfattar andra Amazons växande maktinnehav som ett hot mot mångfald, yttrandefrihet och själva demokratin.

Till den sistnämnda kategorin hör bokförläggaren Pelle Andersson, vd på Ordfront förlag, som fasar för följderna av Amazons etablering i Sverige:

”Amazon är skickliga på det de gör. Kunden är nöjd. Men det är inte fler i Sverige som plötsligt behöver böcker, kylskåp eller skruvdragare. De kommer alltså på något sätt konkurrera ut andra distributörer eller varuhus. För att göra det kommer de använda sin storlek och marknadsdominans för att pressa priset hos sina leverantörer. Bokförlag, kylskåps- och skruvdragartillverkare kommer tvingas pressa sina marginaler.”

Hur kan det då vara dåligt för konsumenterna? Pelle Andersson förklarar:

”När marginalerna pressas måste man sälja fler exemplar. Om jag talar för bokmarknaden, innebär detta att överskottet från bästsäljarna under en tid kan gå till de som säljer färre ex. Men eftersom marginalerna redan har pressats så många gånger, tvingas vi välja bort dem som säljer för lite. Det blir mer av samma, en mindre blandad och heterogen marknad. Utvecklingen har pågått länge, men accentueras nu. Det är på riktigt farligt för medborgarnas möjlighet att hålla sig informerade – när vi måste sälja dubbelt fler exemplar av en bok för att gå runt händer något med våra urvalsprinciper.”

Den mångfald som Amazon tycks erbjuda är i själva verket en chimär, menar förlags-vd:n, som än mer oroas över Amazons mycket omfattande informationsinhämtning:

”De vet allt om oss. Vad vi läser, vad vi lyssnar på, vad vi tycker om Trump, Löfven eller Putin. Detta i kombination med att de styr vår konsumtion, påverkar starkt vår yttrandefrihet, tankefrihet och i förlängningen vår demokrati. Att vi överlämnar så mycket av oss själva till en enskild företagsledare, men går fullkomligt i taket när Kina smygkikar på oss i Zoom är för mig en knasig paradox. Kinas diktator och Bezos vill samma sak – äga makten över våra tankar för att få medborgarna att göra precis som de vill.”

Arbetsgivaren

Mitt under brinnande coronakris kom glädjande nyheter från Amazon: företaget anställer hela 175 000 personer för att klara det ökade säljtrycket globalt. Jublar gör också den svenska regeringen och kommunledningen i Eskilstuna, som efter intensiv lobbying välkomnar Amazons etablering av ett storlager i logistikparken i Kjula strax utanför stan. Samtidigt hopar sig frågetecknen: blir det samma tuffa arbetsförhållanden i Eskilstuna som på andra håll?

”I en uppmärksammad skandal visade det sig att anställda tvingats kissa i colaflaskor på grund av det upptrissade arbetstempot.”

Världsfacket IFS har listat Amazon som en av världens värsta arbetsgivare. Under covid 19-krisen har protesterna mot minutiös övervakning, långa arbetspass, osäkra arbetsvillkor och låga löner i flera av Amazons lager världen över intensifierats. I en uppmärksammad skandal visade det sig att anställda tvingats kissa i colaflaskor på grund av det upptrissade arbetstempot.

”Vi är så klart mycket oroade och kommer hålla stenkoll på både Amazon och företaget som de nu till en början etablerar sig via, Kuehne Nagel. Den förfärliga arbetsmiljö vi har fått rapporter om från andra länder kommer inte att accepteras i Sverige”, menar Linda Palmetzhofer som är ordförande för Handelsanställdas förbund.

Amazon kommer att hålla till i ett 15 000 kvadratmeter stort lager i Eskilstuna logistikpark, precis bredvid den stora serverhallen Amazon web services. Foto: Patrik C Österberg/TT

Hon är bekymrad över företagets slutna attityd:

”Vi har sökt kontakt med Amazon via våra internationella nätverk, men vi har inte fått någon respons. Det är beklämmande att de är så hemlighetsfulla. Det sänder ju en signal till Sverige att de har något att dölja, vilket knappast är en bra ingång vid en etablering. Vi är och förblir öppna för dialog. Under hösten kommer vi att fortsätta våra försök till kontakt.”

I en sällsynt kommentar inför journalister säger Jeff Bezos apropå protesterna att han är ”väldigt stolt över våra arbetsförhållanden och lönerna vi betalar” och fortsätter:

”Vi har medarbetarråd, naturligtvis, och väldigt goda kommunikationer med vår personal – därför anser vi inte att det behövs något fackförbund som mellanhand gentemot våra anställda.”

Ytterligare ett frågetecken är hur många arbetstillfällen Amazons otroliga tillväxt i praktiken leder till, med tanke på den blixtsnabba teknikutvecklingen och alla konkurrenterna som slås ut. Även om Amazon håller tyst om hur många anställda man tänker sig i det 300 meter långa och tolv meter höga lagret Eskilstuna, står det samtidigt klart att hela logistikbranschen är på väg att automatiseras. Coops skisserade superlager i samma logistikpark skulle enligt planerna helt skötas av robotar. Men Jeff Bezos kommer med lugnande (?) besked – den nya tekniken kommer att göra oss lyckligare:

”Det jag ser framför mig, är att arbetslivet kommer att bli mer engagerande. Man får komma ihåg att många av dagens jobb är ganska rutinartade”.

 

Källor: Världens största butik, av Brad Stone. CNBC, Business Insider, The Atlantic, Aftonbladet m fl.

Fredrik Kullberg, reporter på Chef
reporter
Gör reportage, undersökningar och personporträtt om chefer och livet som chef. Ansvarig för Chefs karriärmaterial.