nolan_bushnell
Foto: Wikipedia.

10 pongar för bättre kreativitet på jobbet

Året 1980 arrangerande Nolan Bushnell en stor fest i sitt 1 500 kvadrat stora nyköpta hus i Paris. Vänner, kolleger från hans företag Chuck E. Cheese’s och före detta arbetskamrater bjöds in till festen.

En av dem som kom var Steve Jobs, Nolan Bushnells gamla medarbetare från Atari.

Steve Jobs nya företag Apple hade börjat gå bra och även om Nolan Bushnell hade tackat nej till delägarskap, så hade han ändå del i Apples framgångar: nästan alla delar från de första Appledatorerna kom från Atari.

Dagen efter festen ägnade Nolan Bushnell och Steve Jobs åt att prata. Jobs var bekymrad över sitt företags produkter, att de inte var tillräckligt innovativa.

Samtalet ledde till en rad förslag, som Steve Jobs skrev ner.

Nolan Bushnell tänkte att han borde göra samma sak. Och kanske skriva en bok om dem.

I boken Finding the new Steve Jobs, som 33 år senare ser dagens ljus, har han valt att dela upp sina tankar i 51 korta kapitel, vart och ett utformat som ett tips.

Han kallar dem ”pongar” i stället för regler. Pong var namnet på Ataris första succé, ett enkelt spel som för tankarna till tennis, och har blivit kult inom spelvärlden.

För Nolan Bushnell är en pong ett råd som tillämpas där det verkligen behövs, till skillnad från regeln, som är statisk. En pong anpassar sig till situationen.

Den här artikeln plockar ut 10 av de bästa – eller mest skruvade – pongarna. För en fullständig lista, läs bokenFinding the next Steve Jobs har också sammanfattats och förenklats i Chef.Boken.

Läs mer om hur du prenumererar på Chef.Boken här.

1. Din arbetsplats är en annons.
Ataris lobby var full av spel där vem som helst kunde komma in och spela. Dess­utom var den dekorerad med stigar och ormbunkar, vilket fick den att framstå som en djungel, inte ett företag.

Att skapa en miljö som var rolig och inbjudande och som det talades om var viktigt.

Av samma orsak bjöds det varje fredag till fest på Ataris kontor, dit medarbetare, vänner och även potentiella framtida medarbetare välkomnades. Dessa fester blev synonyma med företagets kultur.

Lärdom: Gör organisationen till sin egen reklampelare och skapa ett kreativt ekosystem dit kreativa människor lockas.

2. Leta efter passion.
Steve Jobs hade bara en hastighet: full fart. Därför anställdes han av Atari. En chef kan lära människor sin organisations arbetsmetoder, men inte att vara passionerade.

Lärdom: Passion syns i ögonen, menar Nolan Bushnell. Dessutom: passionerade personer talar hellre om idéer än om sina erfarenheter.

3. Anlita de motbjudande.
De arroganta och motbjudande medarbetarna kan vara en tillgång. Som till exempel Nolan Bushnells påhittade medarbetare George. Han vill inte gå på lunch med dig och han himlar med ögonen när du berättar om dina intressen, eftersom han tycker att hans egna är mycket bättre.

Så var Steve Jobs. Han visste inte bara att han alltid hade rätt, han var beredd att gå lite längre än någon annan för att visa det.

Lärdom: Kanske har alla kreativ poten­tial, men bara de arroganta är självsäkra nog att tvinga på andra sina kreativa idéer.

4. Fråga om böcker.
De som är nyfikna och passionerade läser böcker. De som är apatiska och likgiltiga gör det inte. Det anser i varje fall Nolan Bushnell.

Lärdom: Ett av de bästa sätten att hitta kreativa personer är att fråga vilka böcker de gillar. Vilka böcker de läser spelar ingen roll. Bara läsintresset finns.

5. Leta framför näsan.
De mest kreativa människorna har inte nödvändigtvis de mest kreativa jobben. De kanske bara inte har hittat rätt ännu.

För Nolan Bushnell blev servitrisen en marknadsansvarig och försäljaren ansvarig för kundservice.

Men titta också till din egen omgivning; berätta om dina problem för någon på ekonomi- eller försäljningsavdelningen eller i receptionen. Du kan få helt nya perspektiv i utbyte. Och kanske upptäcka att någon arbetar på fel plats.

Lärdom: Var uppmärksam på de människor du möter. Det är inte säkert att dina medarbetare befinner sig på rätt plats.

6. Fira!
Hur håller du medarbetarna glada? Genom att se till att skapa lycka! Och hur gör man enklast det? Genom att arrangera en fest! Ataris regelbundna fredagsfester bidrog till att företaget tog sig själv på lite mindre allvar, att kommunikationen mellan med­arbetare blev enklare och innebar en plattform för idéer att utbytas på.

Lärdom: Skapa glädje!

7. Stäng av!
Ibland ställer sig pappersarbete, logistik och hierarkier i vägen för fokus och kreativitet. I synnerhet i växande företag.

Lärdom: Skapa en särskild, avskild, miljö där till exempel en projektgrupp med hög själv­ständighet får jobba i fred.

8. Hylla misslyckanden.
En av Apples första datorer, Lisa, blev ett fiasko. Ingen gillade den. Men Apples lärdomar lade grunden för nästa produkt, Mac. Och ja, den gick det ganska bra för.

Lärdom: Acceptera misslyckanden. Att vara rädd för misslyckanden skapar en organisation som säger nej till alla idéer. Men få misslyckanden är totala.

9. Neutralisera nej-sägarna.
På Atari var ordet nej förbjudet. Genom att försöka få nej-sägarna att förklara sig, att tillåta dem att tänka hur projektet skulle kunna genomföras bättre, försökte Bushnell förvandla deras motstånd till entusiasm.

Lärdom: För att öka kreativiteten måste du minska antalet sätt som en organisation kan säga nej. Lär dig ett sätt att uttala ”nej” som ”ja”. För att öka kreativiteten måste du minska antalet sätt som en organisation kan säga nej.

10. Tillåt leksaker.
Lärdom: Leksaker och spel ger oss tillgång till delar av hjärnan som vanligtvis stängs av i vuxen ålder och kan hjälpa till att förverkliga de idéer som bubblar upp.

Till sist:
Så. Om du kan hantera företagets byråkrati, strömlinjeforma den kreativa kedjan, belöna kreativitet, neka nej-sägarna makt, fira, och leka med leksaker så kan du mycket väl ha skapat en arbetsplats som odlar kreativitet.

I sådana fall kanske nästa Steve Jobs redan är på väg att söka jobb hos dig.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

distansss
Kommunikation

Hemmajobbare – här är 3 tips för att aldrig mer känna dig ensam

Snacket vid kaffemaskinen och småpratet på lunchen. Smådetaljer, men saker som en distansjobbare kan sakna. Här är 3 strategier för att du ska känna dig mindre isolerad.
elisabeth-wennstrom1
02:19 min
Annonssamarbete Chef + ManpowerGroup

Årets Chef: "Lär dig leda med Styrkefokus"

Video:

Fokusera på styrkorna för att lyfta dina medarbetare, ditt ledarskap och resultat. Elisabeth Wennström, Årets Chef 2018 berättar om modellen bakom hennes ledarskap.

kik
Teamutveckling

5 tips: Så får du kollegerna att lära sig – av varandra

Det är en outnyttjad resurs på många arbetsplatser: Kolleger som lär av varandra.

sjuk-2
Hälsa

Här är svenska företaget som skrotar karensdagen

Omodernt. Så resonerade Wise Group kring karsensdagen och har därför bestämt sig för att skrota den för sina 400 medarbetare i Sverige som en förmån.
helena-2
Motivation

Så lockar Microsoft tillbaka avhoppare

Att fånga kvalificerade medarbetare på en glödhet och snabbrörlig arbetsmarknad är inte alltid så lätt. Microsoft tar till nya grepp för att motivera tidigare anställda att återvända. Ett är att träna cheferna i empati.

checklist
Verksamhetsutveckling

Lista: 6 saker du aldrig ska ha med på att göra-listan

Är du ett fan av listor? Kanske är du till och med en av dem som tagit din att göra-lista till en högre nivå genom att använda postit-lappar och bygga din egen agila kanban-board, bara för dagens göromål?
Lars-Olof Moberg, Länsförsäkringar
Annonssamarbete Chef + &frankly

"Så hjälper vi varandra att växa"

Lars-Olof Moberg vände en negativ spiral. Mindre stress, mer engagemang hos medarbetarna – och 30 procents högre lönsamhet.
”Verktyget vi använder hjälpte oss att sätta igång en dialog och skapa förändring.”

vrhjalm
Teamutveckling

Här testas skräckscenarier – med hjälp av VR

Få branscher har så riskfylld arbetsmiljö som byggföretagen. På Skanska tacklar man farorna med vr-teknik – som gestaltar både rusande fordon och psykisk ohälsa efter ett dödsfall.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden