nolan_bushnell
Foto: Wikipedia.

10 pongar för bättre kreativitet på jobbet

Året 1980 arrangerande Nolan Bushnell en stor fest i sitt 1 500 kvadrat stora nyköpta hus i Paris. Vänner, kolleger från hans företag Chuck E. Cheese’s och före detta arbetskamrater bjöds in till festen.

En av dem som kom var Steve Jobs, Nolan Bushnells gamla medarbetare från Atari.

Steve Jobs nya företag Apple hade börjat gå bra och även om Nolan Bushnell hade tackat nej till delägarskap, så hade han ändå del i Apples framgångar: nästan alla delar från de första Appledatorerna kom från Atari.

Dagen efter festen ägnade Nolan Bushnell och Steve Jobs åt att prata. Jobs var bekymrad över sitt företags produkter, att de inte var tillräckligt innovativa.

Samtalet ledde till en rad förslag, som Steve Jobs skrev ner.

Nolan Bushnell tänkte att han borde göra samma sak. Och kanske skriva en bok om dem.

I boken Finding the new Steve Jobs, som 33 år senare ser dagens ljus, har han valt att dela upp sina tankar i 51 korta kapitel, vart och ett utformat som ett tips.

Han kallar dem ”pongar” i stället för regler. Pong var namnet på Ataris första succé, ett enkelt spel som för tankarna till tennis, och har blivit kult inom spelvärlden.

För Nolan Bushnell är en pong ett råd som tillämpas där det verkligen behövs, till skillnad från regeln, som är statisk. En pong anpassar sig till situationen.

Den här artikeln plockar ut 10 av de bästa – eller mest skruvade – pongarna. För en fullständig lista, läs bokenFinding the next Steve Jobs har också sammanfattats och förenklats i Chef.Boken.

Läs mer om hur du prenumererar på Chef.Boken här.

1. Din arbetsplats är en annons.
Ataris lobby var full av spel där vem som helst kunde komma in och spela. Dess­utom var den dekorerad med stigar och ormbunkar, vilket fick den att framstå som en djungel, inte ett företag.

Att skapa en miljö som var rolig och inbjudande och som det talades om var viktigt.

Av samma orsak bjöds det varje fredag till fest på Ataris kontor, dit medarbetare, vänner och även potentiella framtida medarbetare välkomnades. Dessa fester blev synonyma med företagets kultur.

Lärdom: Gör organisationen till sin egen reklampelare och skapa ett kreativt ekosystem dit kreativa människor lockas.

2. Leta efter passion.
Steve Jobs hade bara en hastighet: full fart. Därför anställdes han av Atari. En chef kan lära människor sin organisations arbetsmetoder, men inte att vara passionerade.

Lärdom: Passion syns i ögonen, menar Nolan Bushnell. Dessutom: passionerade personer talar hellre om idéer än om sina erfarenheter.

3. Anlita de motbjudande.
De arroganta och motbjudande medarbetarna kan vara en tillgång. Som till exempel Nolan Bushnells påhittade medarbetare George. Han vill inte gå på lunch med dig och han himlar med ögonen när du berättar om dina intressen, eftersom han tycker att hans egna är mycket bättre.

Så var Steve Jobs. Han visste inte bara att han alltid hade rätt, han var beredd att gå lite längre än någon annan för att visa det.

Lärdom: Kanske har alla kreativ poten­tial, men bara de arroganta är självsäkra nog att tvinga på andra sina kreativa idéer.

4. Fråga om böcker.
De som är nyfikna och passionerade läser böcker. De som är apatiska och likgiltiga gör det inte. Det anser i varje fall Nolan Bushnell.

Lärdom: Ett av de bästa sätten att hitta kreativa personer är att fråga vilka böcker de gillar. Vilka böcker de läser spelar ingen roll. Bara läsintresset finns.

5. Leta framför näsan.
De mest kreativa människorna har inte nödvändigtvis de mest kreativa jobben. De kanske bara inte har hittat rätt ännu.

För Nolan Bushnell blev servitrisen en marknadsansvarig och försäljaren ansvarig för kundservice.

Men titta också till din egen omgivning; berätta om dina problem för någon på ekonomi- eller försäljningsavdelningen eller i receptionen. Du kan få helt nya perspektiv i utbyte. Och kanske upptäcka att någon arbetar på fel plats.

Lärdom: Var uppmärksam på de människor du möter. Det är inte säkert att dina medarbetare befinner sig på rätt plats.

6. Fira!
Hur håller du medarbetarna glada? Genom att se till att skapa lycka! Och hur gör man enklast det? Genom att arrangera en fest! Ataris regelbundna fredagsfester bidrog till att företaget tog sig själv på lite mindre allvar, att kommunikationen mellan med­arbetare blev enklare och innebar en plattform för idéer att utbytas på.

Lärdom: Skapa glädje!

7. Stäng av!
Ibland ställer sig pappersarbete, logistik och hierarkier i vägen för fokus och kreativitet. I synnerhet i växande företag.

Lärdom: Skapa en särskild, avskild, miljö där till exempel en projektgrupp med hög själv­ständighet får jobba i fred.

8. Hylla misslyckanden.
En av Apples första datorer, Lisa, blev ett fiasko. Ingen gillade den. Men Apples lärdomar lade grunden för nästa produkt, Mac. Och ja, den gick det ganska bra för.

Lärdom: Acceptera misslyckanden. Att vara rädd för misslyckanden skapar en organisation som säger nej till alla idéer. Men få misslyckanden är totala.

9. Neutralisera nej-sägarna.
På Atari var ordet nej förbjudet. Genom att försöka få nej-sägarna att förklara sig, att tillåta dem att tänka hur projektet skulle kunna genomföras bättre, försökte Bushnell förvandla deras motstånd till entusiasm.

Lärdom: För att öka kreativiteten måste du minska antalet sätt som en organisation kan säga nej. Lär dig ett sätt att uttala ”nej” som ”ja”. För att öka kreativiteten måste du minska antalet sätt som en organisation kan säga nej.

10. Tillåt leksaker.
Lärdom: Leksaker och spel ger oss tillgång till delar av hjärnan som vanligtvis stängs av i vuxen ålder och kan hjälpa till att förverkliga de idéer som bubblar upp.

Till sist:
Så. Om du kan hantera företagets byråkrati, strömlinjeforma den kreativa kedjan, belöna kreativitet, neka nej-sägarna makt, fira, och leka med leksaker så kan du mycket väl ha skapat en arbetsplats som odlar kreativitet.

I sådana fall kanske nästa Steve Jobs redan är på väg att söka jobb hos dig.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

johanna123
Beslutsfattande

Forskning: Därför är chefer ett hot i offentlig sektor

Alltför väldrillade chefer, fostrade i managementbyråkrati, är det största hindret för en effektivare offentlig sektor med självständiga medarbetare.

Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

elin1
Teamutveckling

Hon utvecklade en AI-bot – som sparar tid åt HR

På kort tid utvecklade svenska företaget ReachMee ett HR-verktyg i AI där personalen kan få svar på enkla frågor via en bot – för att frigöra tid till annat. ”Alla kan göra det här – även om det låter läskigt med AI”, säger Elin Filipp, HR-manager.
airoboten
Digital HR

8 sätt att starta upp ditt allra första AI-projekt

Det kan bli en miljardindustri inom tio år – som rör alla branscher. Så här gör du för att dra igång ditt första AI-projekt.
kondo
Personlig effektivitet

Marie Kondos bästa städråd: Så här ska ditt skrivbord se ut

Hon har gjort succé som städinfluencer på Netflix. Nu delar experten Marie Kondo, 34, med sig av sina bästa råd för hur du optimerar ditt skrivbord.
Catrin Viksten, Ersta diakoni
03:02
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Nu maxar jag mitt ledarskapslärande"

Video:

Maxa effekten av ditt lärande – genom att kombinera studier med ditt vanliga jobb. ”Det gör Executive MBA-utbildningen jag går väldigt effektfull”, säger Catrin Viksten, chef på Ersta diakoni.

stressaminte
Hälsa

Hetaste jobblöftet: Stressa mindre

När svenskarna får ge ett löfte inför sitt jobbår hamnar ”stressa mindre” i topp. Det visar en färsk undersökning som Kantar Sifo har gjort.
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden