Agera direkt – och få friskare medarbetare

Att medarbetarna får vara friska är varje chefs önskan. Magnus Lundgren, som leder 58 personer i deras dagliga arbete, har metoden för att slippa sjukskrivningar.
”Jag agerar direkt om jag märker att någon inte mår bra.”

Annonssamarbete
Försäkringskassan

Publicerad

Text: Chefs innehållsstudio

Magnus Lundgren, SWEP.
Magnus Lundgren. Foto: Johan Nilsson.

Som chef vill du så klart att medarbetarna ska må bra, både fysiskt och psykiskt. Ändå är det lätt att känna sig maktlös när sjuktalen i gruppen stiger. Men det måste inte vara så. Flera konkreta saker kan du göra själv och det finns hjälp att få.

Magnus Lundgren leder 58 personer på fabriksgolvet på SWEP i Landskrona – en tillverkare och leverantör av lödda plattvärmeväxlare. Lokalen sjuder av liv dygnet runt, alla dagar i veckan. Men trots hög produktionstakt har Magnus Lundgren inga sjukskrivningar i leden. Det är, förklarar han, för att han handlar omedelbart om han märker att någon inte mår bra.

”När någon är hemma och sjuk brukar jag ringa och fråga hur han eller hon mår. Jag vill visa att jag bryr mig. Men jag kan också luta mig mot ett bra system här på företaget där vi tidigt fångar upp den som mår dåligt”, säger han.

För ett antal år sedan stod han själv på golvet och han menar att det är tack vare de insikterna han vet hur det känns för medarbetarna. Några anställda eller ”operatörer”, som Magnus Lundgren säger, är kvar från tiden han själv stod vid maskinen, något som han tror bidrar till den tillitsfulla atmosfären.

Men precis som alla chefer har Magnus emellanåt medarbetare som mår dåligt och symptomen är inte direkt ovanliga: sömnproblem, stress eller en handled och rygg som värker. Ibland leder det till upprepad sjukfrånvaro, en varningsflagg som får Magnus att ingripa på en gång.

”Det gynnar varken medarbetaren eller företaget om jag sticker huvudet i sanden.”

Tvärtom, menar han, skulle det bara skapa sjukskrivningar, något han knappt varit med om under sina åtta år som chef.  Och hans modell kräver inte mycket, enligt honom själv. Förutom telefonsamtalet till den sjuka medarbetaren har han en tät dialog med hr-avdelningen.

”Vi har till exempel regelbundna möten en gång i månaden för att gå igenom eventuell frånvaro, analysera, se mönster och följa upp. Om någon varit hemma ofta, ser jag till att han eller hon får komma till vår företagshälsovård. Sedan föreslår de någon form av åtgärd och varken jag eller företaget har någonsin sagt nej till det.”

Det kan visserligen kosta en slant men är alltid värt det, tycker Magnus. Dessutom får han bidrag från Försäkringskassan, vilket underlättar.

Hur ser han då på sin roll och möjlighet att hantera dåligt mående hos en anställd?

”Jag tycker självklart att det är jobbigt när någon mår dåligt, särskilt om det finns en tyngre problematik. Jag vill kunna hjälpa. Men jag inser också att jag varken kan eller ska ta hand om allt själv. Som chef måste jag inse mina begränsningar och ta hjälp av experterna runtomkring mig. Företagshälsovården och hr är ett stort stöd och tillsammans tar vi ett helhetsansvar för medarbetaren.”

3 fördelar med att förebygga sjukfrånvaro

  1. Rätt hjälp i tid. När upprepad sjukfrånvaro bryts tidigt och rätt åtgärder sätts in minskar risken för sjukskrivning.
  2. Ökad närvaro på jobbet. Genom att snabbt fånga upp upprepad frånvaro och vidta åtgärder kan närvaron och kontinuiteten på jobbet öka.
  3. Stabilitet i arbetsgruppen. Hela arbetsgruppen vinner på att medarbetare får hjälp att komma tillrätta med ohälsan. Färre vikarier och en hälsosammare arbetsplats är positivt för alla medarbetare och chefer.