mobilen-3

Sluta slösurfa – här är 5 steg för att lyckas

Stjäl din mobil fokus under arbetsdagen? Då kan du behöva förändra ditt beteende. Här är några råd för hur du får ett sundare förhållande till din smartphone.

Det är knappast en överdrift att kalla mobilen för ett av våra viktigaste tekniska verktyg. På bara några år har vi gått från att ringa med telefonerna till att göra bankärenden, läsa de senaste nyheterna och slå död på en trist bussresa med ett Youtube-klipp. Hela 85 procent av Sveriges befolkning äger idag en smartphone – vilket gör att vi i snitt lägger en timme om dagen på sociala medier. Men frågan är hur bra det är för hälsan?

Forskning visar att för mycket tid på sociala medier kan dämpa vår kreativa förmåga. Samtidigt mår vi bra av att ha kontakt med släkt och vänner vilket mobilerna möjliggör.

Så hur ska du egentligen göra? Tidskriften Modern Psykologi har med hjälp av psykologen Siri Helle listat fem steg för hur du kan få ett sundare mobilanvändande.

1) Rensa bland dina appar

Vilken app lägger du mest tid på? Kanske är det den som du skulle bara kika in i – men du blir kvar klart längre än vad som var tänkt. Till exempel är Facebook designat för att du ska scrolla i flödet efter nya inlägg som kan vara relevanta för dig, samtidigt som det inte är säkert av att du blir lyckligare av det. Som ett försök kan du radera en av dessa appar under en period. Kanske inser du att den inte är så viktig när appen inte är lika lättillgänglig.

2) Stäng av dina notiser

Notiser som plingar och vibrerar är en klassisk tidstjuv. Även om du har notiserna i tyst läge är det svårt att slita blicken från mobilskärmen när den lyser upp och du har förlorat det fokus du hade innan. Bestäm i stället för dig själv vilka tider du kan kolla av mejl, nyhetsläge och sociala medier för att ge den uppgift du har just nu din fulla uppmärksamhet.

fri

Läs också: 3 steg: Så blir du fri från mobilen

3) Scrolla inte i onödan

När vi väntar på någon eller är uttråkade är det lätt att plocka fram mobilen. Men att planlöst scrolla i sociala medier kan göra oss olyckliga, skriver Modern Psykologi. Att se bilder av andras lyckliga liv kan både väcka en avundsjuka och en känsla av mindervärde.

Testa att ta en paus genom att lägga ifrån dig mobilen och låta hjärnan vila lite. Om du känner dig ensam kan ett telefonsamtal till en kompis vara bättre för hälsan än att scrolla fram andras fester på Instagram i en halvtimme.

4) Försök vara i nuet

En klyscha som kanske är svår att leva upp till alltid. Men mobilen kan stjäla fokus från andra saker. Som att kolla in i mobilen när du äter middag med din partner eller en kompis. Om du till exempel tagit en fin bild på en solnedgång: Fundera om du kan ladda upp den lite senare. För efter du lagt upp bilden lär du vilja kolla av hur många lajks den fått för att få små bekräftelsekickar.

5) Placera mobilen längre bort

Tar du upp mobilen stup i kvarten kan det liknas vid ett beroende. Då kan det vara bra att inte göra mobilen så lättillgänglig. Placera mobilen på ett bord i en annan del av bostaden om du är hemma. Det kan göra att du inte reflexmässigt tar fram mobilen. Är det jobbigt i början är det inte så konstigt. På engelska kallas syndromet för FOMO (fear of missing out) och handlar om att vi inte vill missa något viktigt. Men desto längre tiden gått kommer du inse att det inte är så farligt att vara offline en stund.

Hur mycket använder du egentligen telefonen? Vill du ta reda på det kan du ladda ner appen ”Moment”. Den kollar av hur mycket du använder mobilen. Du kan sätta upp gränser själv hur mycket du ska vara inne i mobilen. Om du överträder gränsen säger appen till.

mindfulness21

Läs också: Bli mer effektiv med mindfulness

Relaterade artiklar

hundpajobbet1
Hållbarhet

Ta med hunden till jobbet – sänker stressen

Hunden kan bli din bästa vän – också på jobbet för att förebygga stress. En ny undersökning blåser liv i idén och får stöd av forskning.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
trotter-3
Arbetsmiljö

Här är 9 myter om utmattning – som inte stämmer

Myterna kring utmattningssyndrom många

somnbrist-2
Hälsa

Forskare: 3 myter om sömnbrist vi kan avfärda

Med våren kommer ljuset – och för många även sömnsvårigheter. Men vad stämmer egentligen när det kommer till sömnbrist? Här är 3 myter som KI-forskare kan avfärda.
krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet? 
stressjobbhemma
Hälsa

5 sätt för att inte ta hem din jobbstress

Många kämpar mellan att hitta en sund balans.

Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

psykiskoa
Hälsa

4 sätt chefen kan minska psykisk ohälsa-stigmat

Vi behöver bli lika bra på att acceptera psykisk sjukdom som fysisk. Det är ett av flera åtgärder du som chef kan införa för att förändra synen på psykisk ohälsa på ditt jobb.