mobilen-3

Sluta slösurfa – här är 5 steg för att lyckas

Stjäl din mobil fokus under arbetsdagen? Då kan du behöva förändra ditt beteende. Här är några råd för hur du får ett sundare förhållande till din smartphone.

Det är knappast en överdrift att kalla mobilen för ett av våra viktigaste tekniska verktyg. På bara några år har vi gått från att ringa med telefonerna till att göra bankärenden, läsa de senaste nyheterna och slå död på en trist bussresa med ett Youtube-klipp. Hela 85 procent av Sveriges befolkning äger idag en smartphone – vilket gör att vi i snitt lägger en timme om dagen på sociala medier. Men frågan är hur bra det är för hälsan?

Forskning visar att för mycket tid på sociala medier kan dämpa vår kreativa förmåga. Samtidigt mår vi bra av att ha kontakt med släkt och vänner vilket mobilerna möjliggör.

Så hur ska du egentligen göra? Tidskriften Modern Psykologi har med hjälp av psykologen Siri Helle listat fem steg för hur du kan få ett sundare mobilanvändande.

1) Rensa bland dina appar

Vilken app lägger du mest tid på? Kanske är det den som du skulle bara kika in i – men du blir kvar klart längre än vad som var tänkt. Till exempel är Facebook designat för att du ska scrolla i flödet efter nya inlägg som kan vara relevanta för dig, samtidigt som det inte är säkert av att du blir lyckligare av det. Som ett försök kan du radera en av dessa appar under en period. Kanske inser du att den inte är så viktig när appen inte är lika lättillgänglig.

2) Stäng av dina notiser

Notiser som plingar och vibrerar är en klassisk tidstjuv. Även om du har notiserna i tyst läge är det svårt att slita blicken från mobilskärmen när den lyser upp och du har förlorat det fokus du hade innan. Bestäm i stället för dig själv vilka tider du kan kolla av mejl, nyhetsläge och sociala medier för att ge den uppgift du har just nu din fulla uppmärksamhet.

fri

Läs också: 3 steg: Så blir du fri från mobilen

3) Scrolla inte i onödan

När vi väntar på någon eller är uttråkade är det lätt att plocka fram mobilen. Men att planlöst scrolla i sociala medier kan göra oss olyckliga, skriver Modern Psykologi. Att se bilder av andras lyckliga liv kan både väcka en avundsjuka och en känsla av mindervärde.

Testa att ta en paus genom att lägga ifrån dig mobilen och låta hjärnan vila lite. Om du känner dig ensam kan ett telefonsamtal till en kompis vara bättre för hälsan än att scrolla fram andras fester på Instagram i en halvtimme.

4) Försök vara i nuet

En klyscha som kanske är svår att leva upp till alltid. Men mobilen kan stjäla fokus från andra saker. Som att kolla in i mobilen när du äter middag med din partner eller en kompis. Om du till exempel tagit en fin bild på en solnedgång: Fundera om du kan ladda upp den lite senare. För efter du lagt upp bilden lär du vilja kolla av hur många lajks den fått för att få små bekräftelsekickar.

5) Placera mobilen längre bort

Tar du upp mobilen stup i kvarten kan det liknas vid ett beroende. Då kan det vara bra att inte göra mobilen så lättillgänglig. Placera mobilen på ett bord i en annan del av bostaden om du är hemma. Det kan göra att du inte reflexmässigt tar fram mobilen. Är det jobbigt i början är det inte så konstigt. På engelska kallas syndromet för FOMO (fear of missing out) och handlar om att vi inte vill missa något viktigt. Men desto längre tiden gått kommer du inse att det inte är så farligt att vara offline en stund.

Hur mycket använder du egentligen telefonen? Vill du ta reda på det kan du ladda ner appen ”Moment”. Den kollar av hur mycket du använder mobilen. Du kan sätta upp gränser själv hur mycket du ska vara inne i mobilen. Om du överträder gränsen säger appen till.

mindfulness21

Läs också: Bli mer effektiv med mindfulness

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

cheferdaligt
Hälsa

Cissi Elwin: Siffrorna skrämmer mig

"Så bra att vi kan prata om stress. MEN fruktansvärt att se hur stressrelaterade besvär bara fortsätter att öka", skriver Cissi Elwin i sin krönika.
trivas
Hälsa

5 krav för att må psykiskt bra på jobbet

Det är när dessa förhållanden vacklar som den psykiska ohälsan ökar. Du behöver följande för att må psykiskt bra på jobbet, enligt psykologen Ulla Risling.
stresscheif
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
avhopp
Arbetsmiljö

Så tuff är chefernas vardag – kan leda till stora avhopp

Tuff tidspress, hög arbetsbelastning – och många medarbetare under sig. Vardagen för en chef inom vård och omsorg har nu granskats av Arbetsmiljöverket.

domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
klattra-2
Hälsa

3 starka skäl till att chefer ska klättra

Bergsklättring verkar vara den ultimata chefssporten. Du får stor utväxling av många ledaregenskaper – och vässar dem lite extra på väg upp mot toppen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden