Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

»Tio procent poppar aldrig«

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Klara Adolphson är ledarskapskonsult på Ledarna och sitter med i juryn som utser Framtidens kvinnliga ledare. I sin vardag träffar hon ett stort antal chefer och nästan alla verkar känna igen popcornmetaforen.

»När du gör micropopcorn poppar tio procent av kornen direkt. Åttio procent poppar efter ett tag och tio procent förblir opoppade. Hur du än värmer så blir de aldrig frasiga popcorn.«

Hon menar att det även stämmer på medarbetare. Tio procent förstår precis vad du menar, tar initiativ och leder ihop med dig. Åttio procent fattar galoppen först när ser att de tio första procenten har satt igång. Men de sista tio procenten vaknar aldrig riktigt till.

Ändå är det ofta de sista tio procenten, de »opoppade« som chefer lägger all kraft på.

Varför fokuserar chefer så mycket på de opoppade?

»Jag tror att människor fungerar så överlag. Vi vill vara alla till lags. De opoppade är ganska starka i sina negativa kommentarer. Det är de tankarna man går hem med, det är det som biter sig fast.«

Hur ska man tänka i stället, för att ge de första tio procenten mer utrymme?
»Oftast är man som chef också den typen, så man känner igen dem ganska lätt. De sitter och nickar med och är uppmuntrande till dina förslag. Använd dig själv som utgångspunkt och tänk vad du själv skulle gå igång på.«

Vad vinner man på att strunta i de negativa?
»Om man låter surdegarna ta stor plats, så tappar man sig på energi och kraft. Genom att satsa på de positiva blir du laddad som chef.«

Finns det inte en risk att de »opoppade« känner sig försummade?
»Jo, det är superviktigt att bekräfta dem och lyssna på dem. Ofta handlar det om människor som har jobbat länge. De har oftast viktiga synpunkter i sakfrågan. Men man får inte låta dem påverka en känslomässigt. Då är risken att de till slut drar ner hela gruppen till deras negativa nivå.«

Klara Adolphsons bok »Chef kan du vara själv« kommer ut i slutet av augusti på Liber.


Fotnot:
begreppet ”Popcornmetaforen” myntades ursprungligen av Henrik Challis.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden