Egenvård: Andligt pling-plong eller något för dig?

Avfärdar du egenvård som andligt pling-plong flum, helt utan nytta för seriösa chefer och ledare? Suckar du lite överseende när det kommer till meditation, mindfulness och rosa sittkuddar? Coachen Palena Neale jobbar med att övertyga skeptiska chefer om vikten av att ta hand om sig själv.

Hälsa
Publicerad

Vad

Egenvård är inte nonsens utan en investering som kan öka såväl produktivitet som effektivitet hos ledarna, enligt utvecklingsledaren Paela Neale i HBR.

Nytta

Sex råd för egenvård
Man som mediterar med barn i bakgrunden

Är självmedkänsla bara för veklingar? Trivaliserar du hela konceptet ”att ta dig tid för dig själv”? Tänker att det är förlorad effektivitet, att du riskerar tappa fart eller bli lat? Eller att det är en lyx som möjligtvis andra har råd att ta sig?

Den internationellt erkända utvecklingsledaren, coachen och föreläsaren Palena Neale har forskat på medarbetarengagemang, coachat chefer och arbetat för bland annat FN. Hon skriver i Harvard Business Review om all skepticism som hon möter från ledare som hon coachar. Att egenvård alltför ofta avfärdas som nonsens och slöseri med tid i sann konservativ auktoritär anda. Men också att det med hjälp av rationella argument och forskningsresultat går att få till och med de största skeptikerna att komma över missuppfattningen och dra nytta av fördelarna med egenvård.

Hon gör det genom att ge ett annat perspektiv på egenvård. Att det är en investering som kan öka såväl produktiviteten som effektiviteten hos ledarna. Och hon tar hjälp av datadriven information:

  • En hälsosam diet är kopplad till bättre humör, högre energinivåer och lägre nivåer av depression.
  • Träning höjer blodcirkulationen, vilket boostar såväl inlärning som minne.
  • Bra sömn är kopplat till högre fokus, förbättrade kognitiva förmågor (inklusive kreativitet och innovation), högre inlärningskapacitet och ökad empatisk förmåga.

Argumentet ”Skojar du? Ta tid för mig själv. När skulle jag ha tid med det? Jag har redan tillräckligt stora problem med att få ihop mitt liv!” bemöter hon med neurovetenskap om hur stress får amygdala – den del av hjärnan som är ansvarig för vår fight eller flight-respons – att ta resurser från prefrontala cortex som ansvarar för logiska resonemang, problemlösning, beslutsfattande och viljestyrka. Så när vi som mest behöver dessa resurser har vi inte tillgång till dem.

Studier visar att pauser hjälper till att förhindra beslutströtthet, förnyar och stärker motivationen, ökar produktivitet och kreativitet, hjälper minnet och förbättrar inlärningen. Till och med mikro-pauser förbättrar fokus och produktivitet.

Ett av de främsta argumenten mot ”allt det där tjafset om att ta hand om sig själv” är dessutom, enligt Palena Neale, att chefer tror att de för att vara goda och respekterade ledare måste vara starka. Att de inte kan visa sig svaga och sårbara utan ska vara starka förebilder, föredömen. Då brukar hon coacha dem genom att ställa frågor som:

– Om den starkaste ledaren du känner till skulle ha problem med stress – vad skulle du då råda hen att göra?

– Och hur har det tidigare hjälpt dig och ditt team att ta tid för er själva?

När man väl kommit över det värsta motståndet mot ”egenvård” är det dags att se över sina dagliga rutiner för att se hur man kan integrerar det i sin vardag. Palena Neale har 6 råd nedan.

6 råd för egenvård

1. Slut fred med tanken på att egenvård – eller vad du nu vill kalla det – är viktigt. Du behöver inte sitta på rosa kuddar och tända rökelse. Skapa en daglig rutin som passar dig, ta en promenad i skogen, börja dagen genom att reflektera och skriva ”dagbok” eller hänge dig åt 15 minuter barnfri jazz på kvällen.

2. Gör det till din egen stund. Vi har olika behov, du kanske inte är en spa-person, välj då något annat du mår bra och får energi av.

3. Börja i det lilla. Sätt av så liten tid per dag till att börja med, att du inte kan säga att du inte har tid. Fem minuter räcker långt. För en kort mindfulnessmeditation, en andnings- eller tacksamhetsövning, kontakta någon som gör dig glad/får dig att känna dig älskad, en tupplur.

4. Planera in det i almanackan. Genom att medvetet avsätta tiden är det lättare att få det gjort.

5. Experimentera. Det kan inte bli perfekt från första stund, så pröva dig fram och se vad som passar dig.

6. När du har det, dela med dig. Var en förebild, dela med dig av dina erfarenheter till dina medarbetare. Men kom ihåg, det börjar alltid med dig själv!

KOMMENTERA ARTIKELN

Vad tycker du? Kommentera artikeln här nedan. Det gör du via tjänsten Ifrågasätt som också är ansvarig för kommentarsfunktionen. Kommentarerna visas på chef.se i anslutning till texten. För att kommentera behöver du först skapa ett konto och logga in. Håll god ton och håll dig till ämnet. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. Även Chef kan ta bort kommentarer. Chef förbehåller sig även rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

Skapa ett gratiskonto, prova Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden