Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Så sätter du stopp för gnället

Beslutsfattande
Text: Redaktionen
Publicerad

Oavsett om du är ny eller erfaren som chef är risken stor att du har haft en gnällspik i din arbetsgrupp. De tar mycket av din energi eftersom deras missnöje ständigt pyser ut på jobbet och skapar en uppgiven stämning.

Liria Ortiz är psykolog, lärare i motiverande samtal och har flera gånger arrangerat kursen »Konsten att gnälla«. Hon menar att det finns tre anledningar till att personer gnäller.

»Att gnälla ger viss lindring i stunden, man får bekräftelse och sympati från andra och man undviker att göra något åt problemet. Kortsiktigt ger det alltså vissa belöningar, men på lång sikt mår man dåligt av det och blir impopulär i gruppen.«

Vissa personer har en tendens att gnälla mer än andra. Det är människor som är mindre inriktade på att lösa problem. De har ofta sämre kommunikativa färdigheter och når inte riktigt fram med vad de vill säga.

Liria Ortiz vill inte bannlysa negativa åsikter på arbetsplatsen. Men hon tycker att det är ganska lätt att skilja på vardagsgnäll och kritik som är nyttig.
Bra kritik är konstruktiv. Och personen som ger den har oftast förslag på hur problemet ska lösas, till skillnad från vardagsgnällaren som bara vill ösa sitt missnöje över alla.

Måste folk inte få gnälla lite?
»Jo, bara man vet vad man gör, och vilka konsekvenser det får. Ibland vill man bara klaga utan att få några konkreta lösningar. Bestäm dig då för att gnälla i tio minuter och sedan får det vara bra. Gnället ska inte förgifta ditt liv«, säger Liria Ortiz.

Vem ska chefen gnälla för?

»En annan person som är i samma situation som du, kanske en kollega. Det ska gärna vara någon som också kan hjälpa dig att komma framåt och hitta lösningar. Men ibland måste du som chef acceptera att vissa saker inte går att lösa eller förändra. Det gäller att välja sina strider«

Så kan chefen minska gnället:

1. Fokusera på lösningar
Om det är en hel grupp som gnäller, var först tydlig med att du har lyssnat på deras kritik. Ge sedan väldigt klara instruktioner: »Först kan vi prata om allt som kan gå illa, sedan ska vi fokusera på lösningar och hur det här kan genomföras«
eller »Vi kan gå igenom nackdelar och fördelar med situationen/problemet/arbetssättet som det är nu och nackdelar och fördelar med förändringen.«

2. Uppmärksamma beteendet
Om det är en individ som ofta gnäller, ta ett enskilt samtal med personen.
Börja med att berätta vad du har sett att personen gör, var så konkret som möjligt.

Hjälp personen att uppmärksamma sitt eget beteende genom att ställa frågor som:
– När du kritiserar/gnäller/ är negativ vad känner du i stunden? Vad är vinsten just då?
– Hur påverkar detta dina relationer med dina arbetskollegor/organisationen/chefen …? Vad förlorar du på lång sikt?
– Vad skulle du kunna göra annorlunda? Till exempel uttrycka det du vill ska hända på ett sådant sätt att du når fram med ditt budskap?

Det är viktigt som chef att uppmärksamma sig själv och andra på ett »klagobeteende«, de flesta är nämligen inte medvetna om hur mycket de klagar.

3. Nya vanor – nya tankar

En bra teknik för att uppmärksamma gnällbeteende är att sätta på sig ett gummiband eller armband på handleden och flytta det från handled till handled varje gång man klagar.
Förändringen i beteende kan i sin tur förändra tankarna. Det här kan ni göra tillsammans i gruppen. Det behöver inte vara så allvarligt, utan lägg fram idén som ett roligt experiment.

4. Ös på med beröm
En annan metod för att vända gnällspikarna är att berömma dem mer.
Liria Ortiz uppmanar chefen att försöka se andra sidor hos den som gnäller.
»Vi har lätt för att bli irriterade på andra, men om vi vänder på det och försöker hitta det som är positivt och uttrycka det, brukar det bidra till att höja stämningen på arbetsplatsen«, säger Liria Ortiz.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden