ddd
FOTO: Pressbild

Så lyckas du med strategisk improvisation – ny bok avslöjar

Släpp planer och kontroll och kommunicera mer i stunden. Lär av improvisatörer och fånga nya möjligheter, uppmanar Katarina Gentzel Sandberg, kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp.

Varför skrev ni boken Nu: Strategisk improvisation för effektiv kommunikation?

”Det sätt vi jobbat med kommunikation fungerar inte i alla lägen. Världen går för snabbt för att vi ska kunna hålla oss till stelbenta strategier och kommunikationsplaner. Alla som leder och kommu-nicerar behöver nya verktyg”, säger Katarina Gentzel Sandberg, som skrivit boken ihop med professorn i strategisk kommunikation Jesper Falkheimer.

Vad är strategisk improvisation?

”Det är att situations-anpassa sig snabbt inom en given ram. Ramen för chefer är affärs- och verksamhetsplanen.”

Vad är det viktigaste en chef kan lära sig av improvisatörer från musik och teater? 

”Förändring innebär utveckling och möjligheter. Många har stort behov av kontroll och styrs av årsplaner och budgetar. Men som chef måste du vara modig och fatta beslut i stunden för att hinna med i utvecklingen. Improvisationen måste vara inom de givna ramarna och leda till verksamhetsutveckling, annars blir det kaos.”

Hur lyckas jag som chef bäst med strategisk improvisation? 

”Se till att du behärskar en kombination av improvisation, kunskap om verksamhets- och affärsplanen, en känsla för er målgrupp och nyfikenhet på omvärlden och människorna.”

Vad är viktigast om jag vill bli en bra kommu-nikatör som chef? 

”Nyfikenhet, förmåga att lyssna och ett bra och inspirerande budskap.”

Vilken nytta kan jag som chef ha av boken?

”Det handlar om att gå från att vara stabsråtta till affärsutvecklare. Som chef kan du utvecklas genom att låna från andra discipliner och gå utanför det rationella tänkandet. Då får du in mer kreativitet i verksamheten.”

Läs också: Forskning: Så orkar en chef i längden - 8 punkter

Relaterade artiklar

socialaemojis
Kommunikation

Sociala media-forskaren: Emojin chefen aldrig ska skicka

Är det okej med emojis i jobbmejl eller inte? Sociala medier-forskaren Beata Jungselius reder ut hur vi kan använda språkverktyget i vår yrkesroll.
Gabriella Huss på K2 Search har fem råd till chefer som kört fast i karriären. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Ledarna

Ta dig förbi hindren i din chefskarriär

Den klassiska karriärtrappan är raserad. En ny typ av chefskarriär tar form – med ökad risk att uppleva att man har kört fast. ”Viktigast för att ta sig vidare då är självkännedom”, säger chefsrekryteringsexperten Gabriella Huss.
sakersage
Kommunikation

3 gånger chefen ska vara tyst under ett möte

Att vara chef innebär att du måste behärska konsten att veta när du ska driva ett möte framåt – och när det är bäst att vara tyst och släppa fram andra. Här är några råd för att lyckas!
selfie
Kommunikation

Forskning: Ta selfies på jobbet – stärker gemenskapen

Är selfies en självupptagen handling? Nej, inte enligt forskare vid Göteborg Universitet.

krishjalp
Kommunikation

3 saker du aldrig ska säga till en kollega som befinner sig i kris

Som chef är du även ansvarig för att ge krisstöd för saker som händer utanför jobbet.

buller1
Arbetsmiljö

Studie: Kollegans telefonsamtal – ett arbetsmiljöproblem

Kollegans ljudliga telefonsamtal vid skrivbordet kan vara ett arbetsmiljöproblem som sänker produktiviteten, visar en ny studie.
Erik Sundqvist på Michelin ringar in och lyfter sitt ledarskap med en Executive MBA på Stockholms universitet. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Nya metoder får ledarskapet att skjuta fart

Erik Sundqvist ringar in och lyfter sitt ledarskap med nya verktyg och kunskaper. Fyra lärdomar har varit extra användbara.

krise
Hälsa

8 steg: Så ger chefen stöd – till medarbetaren i kris

Visste du att du som chef också har ett ansvar att ge krisstöd för händelser som inträffar utanför jobbet?