midda
Foto: Unsplash

Så ordnar du jobbfesten – utan fylla

Det är kickoff-säsong och det brukar betyda middag och kanske ett par glas vin med kollegorna. Ett utmärkt tillfälle för företag att skapa sammanhållning och ha en mysig stund med medarbetare.

Men exemplen på företagsfester som spårat ur i fylla är många. Så var går gränsen mellan trevligt mingel och för mycket alkohol?

LÄS OCKSÅ: 7 fester som spårade ur

Sara Demitz-Helin är vd för företaget Ljung och Sjöberg som arbetar med att hjälpa chefer att hantera missbruk. Hon har själv, liksom många av sina medarbetare, en bakgrund som missbrukare och har jobbat med frågan under tio års tid. Hon menar att chefer har en helt annan möjlighet att hjälpa medarbetare ur ett missbruk än vad anhöriga har.

Fakta missbruk på jobbet: 

– 20 procent av arbetsverksamma personer i Sverige har problem med droger eller alkohol. 

– Av de 20 procenten har en tiondel ett missbruk.

– Chefernas största anledning till att de inte tar tag i problemen är att de är rädda att ha fel och ‘anklaga’ någon. 

– Medarbetarnas största anledning till att inte berätta för sin chef om missbruksproblematik är att de skäms och är rädda för att bli av med jobbet.

Källa: Ljung och Sjöberg. 

”Den yttersta konsekvensen för en anhörig är att klippa relationen till den jag älskar och säga ‘du är inte välkommen’. Det tar lång tid innan det händer. Som chef har du ett helt annat förhållningssätt och kan genom det skapa mycket större förändring”, säger hon.

Genom att uppmärksamma ett fyllebeteende får ni alltså inte bara en trevligare fest utan kan också hjälpa någon ur ett eventuellt beroende.

LÄS OCKSÅ: Håll det perfekta talet – steg för steg

Sara Demitz-Helins bästa tips för att undvika att festen blir ett fylleslag:

1. Policy.
Se till att alla känner till företagets alkohol- och drogpolicy. Där ska det stå vilka typer av beteenden som inte är okej och vilka konsekvenser det kan få om man inte följer policyn.

2. Ta samtal innan. 
Om du känner till att någon brukar missköta sig, ta ett samtal med den personen före festen. Klargör vad som är acceptabelt beteende. Om personen gjorde bort sig på förra julfesten, påminn om samtalet ni hade då och att du inte vill att det ska upprepas.

3. Erbjud aldrig fri bar.
Det uppmanar till överdrivet drickande. Bjud inte heller på starksprit, utan endast vin och öl. Se till att det finns alkoholfria alternativ.

4. Var själv ett gott föredöme.
Chefen sätter nivån för vilken berusningsgrad som är okej. Om du blir alldeles för full är det svårt för dig att i efterhand kritisera en medarbetare som gått över gränsen.

5. På lång sikt.
Odla en kultur av måttfullhet vad det gäller alkohol. Informera nyanställda om att ni har en alkohol- och drogpolicy så att kulturen sprider sig i företaget.

6. Om olyckan är framme.
Lita på din magkänsla om du känner att något håller på att gå över styr och – viktigast av allt – agera. Tänk på att vara så diskret som möjligt. Om det är i ett tidigt skede – uppmärksamma det och tala med personen. Har det gått överstyr – få hem medarbetaren på ett tryggt sätt, exempelvis i en taxi.

7. Följ upp. 
Att någon blir för full på en fest är ett tydligt tecken på att något inte står rätt till. Läs genom er policy igen och kontakta och ta hjälp av hr eller företagshälsovård. Ta ett samtal med medarbetaren och förklara att det inte är ett acceptabelt beteende.

LÄS OCKSÅ: Svåra samtal – så gör du

Relaterade artiklar

greta
Hållbarhet

Retorikexperten: ”Gretas tal kan få dubbel effekt”

Greta Thunbergs känsloladdade och konfrontativa tal jämförs redan med Martin Luther Kings ”I have a dream” och andra historiska anföranden. Men talet kan uppfattas på olika sätt, säger Chefs expert Sofia Kacim.
Stressforskaren Sören Hjälm utbildar chefer och ledare om stress hos Consensus. Foto: Pavel Koubek
Annonssamarbete Chef + Consensus

Lär dig kontrollera ditt ledarskap vid stress

Stress kan förgifta ditt ledarskapsbeteende. ”Chefer behöver träna på att hantera tuffa situationer”, säger stressforskaren Sören Hjälm som utbildar chefer hos Consensus. Lär dig fatta rätt beslut – inte beslut som styrs av stress.

scenskrack
Kommunikation

5 sätt att besegra din scenskräck som chef

Att ställa sig på en scen kan vara skräckinjagande
kompischefen
Kommunikation

Studie: Det händer när en vänskap på jobbet havererar

Kan en relation med en medarbetare få konsekvenser för effektiviteten?
forhandlare
Kommunikation

5 tips: Bli en smart förhandlare – och gör alla nöjda

Tänk om du oftare fick gehör för dina tankar, åsikter och förslag. Då skulle din livskvalitet som chef höjas betydligt. Det menar förhandlingsexperten Lars-Johan Åge som i nya boken Happy happy tipsar om hur du gör.
undersokning-2
Kommunikation

Så många döljer sina Facebook-inlägg för chefen

En majoritet vill inte att kollegerna eller chefen ska ta del av deras inlägg på sociala medier, visar en ny undersökning.
Viktoria Lindhé på &frankly Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + &frankly

Det här gillar medarbetare allra mest med chefen

När medarbetare ska berömma sin chef är det tre egenskaper som oftast lyfts fram.
Det finns också områden där många tycker att chefen borde vässa sig.

upptack
Karriär

Så upptäcker du Linkedin-bedrägeriet som sprider virus

På ytan ser det ut som ett jobberbjudande från ett bemanningsföretag. Men i själva innehåller chattmeddelanden ett dokument med en skadlig kod.