midda
Foto: Unsplash

Så ordnar du jobbfesten – utan fylla

Det är kickoff-säsong och det brukar betyda middag och kanske ett par glas vin med kollegorna. Ett utmärkt tillfälle för företag att skapa sammanhållning och ha en mysig stund med medarbetare.

Men exemplen på företagsfester som spårat ur i fylla är många. Så var går gränsen mellan trevligt mingel och för mycket alkohol?

LÄS OCKSÅ: 7 fester som spårade ur

Sara Demitz-Helin är vd för företaget Ljung och Sjöberg som arbetar med att hjälpa chefer att hantera missbruk. Hon har själv, liksom många av sina medarbetare, en bakgrund som missbrukare och har jobbat med frågan under tio års tid. Hon menar att chefer har en helt annan möjlighet att hjälpa medarbetare ur ett missbruk än vad anhöriga har.

Fakta missbruk på jobbet: 

– 20 procent av arbetsverksamma personer i Sverige har problem med droger eller alkohol. 

– Av de 20 procenten har en tiondel ett missbruk.

– Chefernas största anledning till att de inte tar tag i problemen är att de är rädda att ha fel och ‘anklaga’ någon. 

– Medarbetarnas största anledning till att inte berätta för sin chef om missbruksproblematik är att de skäms och är rädda för att bli av med jobbet.

Källa: Ljung och Sjöberg. 

”Den yttersta konsekvensen för en anhörig är att klippa relationen till den jag älskar och säga ‘du är inte välkommen’. Det tar lång tid innan det händer. Som chef har du ett helt annat förhållningssätt och kan genom det skapa mycket större förändring”, säger hon.

Genom att uppmärksamma ett fyllebeteende får ni alltså inte bara en trevligare fest utan kan också hjälpa någon ur ett eventuellt beroende.

LÄS OCKSÅ: Håll det perfekta talet – steg för steg

Sara Demitz-Helins bästa tips för att undvika att festen blir ett fylleslag:

1. Policy.
Se till att alla känner till företagets alkohol- och drogpolicy. Där ska det stå vilka typer av beteenden som inte är okej och vilka konsekvenser det kan få om man inte följer policyn.

2. Ta samtal innan. 
Om du känner till att någon brukar missköta sig, ta ett samtal med den personen före festen. Klargör vad som är acceptabelt beteende. Om personen gjorde bort sig på förra julfesten, påminn om samtalet ni hade då och att du inte vill att det ska upprepas.

3. Erbjud aldrig fri bar.
Det uppmanar till överdrivet drickande. Bjud inte heller på starksprit, utan endast vin och öl. Se till att det finns alkoholfria alternativ.

4. Var själv ett gott föredöme.
Chefen sätter nivån för vilken berusningsgrad som är okej. Om du blir alldeles för full är det svårt för dig att i efterhand kritisera en medarbetare som gått över gränsen.

5. På lång sikt.
Odla en kultur av måttfullhet vad det gäller alkohol. Informera nyanställda om att ni har en alkohol- och drogpolicy så att kulturen sprider sig i företaget.

6. Om olyckan är framme.
Lita på din magkänsla om du känner att något håller på att gå över styr och – viktigast av allt – agera. Tänk på att vara så diskret som möjligt. Om det är i ett tidigt skede – uppmärksamma det och tala med personen. Har det gått överstyr – få hem medarbetaren på ett tryggt sätt, exempelvis i en taxi.

7. Följ upp. 
Att någon blir för full på en fest är ett tydligt tecken på att något inte står rätt till. Läs genom er policy igen och kontakta och ta hjälp av hr eller företagshälsovård. Ta ett samtal med medarbetaren och förklara att det inte är ett acceptabelt beteende.

LÄS OCKSÅ: Svåra samtal – så gör du

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

kritiken
Kommunikation

5 tips: Så kritiserar du chefen – utan att ni blir ovänner

Vissa problem är värda att föra upp till ytan. Men det finns några saker du måste tänka på när du ska leverera konstruktiv feedback.
Helen Remnås, affärsutvecklingschef på Experis. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Experis

Sprida värderingar – chefens nya viktiga roll

Trenden är tydlig: chefer som vågar ta med sina värderingar in i ledarskapet har bäst möjlighet att förändra.  "Ledare behöver våga prata öppet om problem. Ta ställning", säger Helen Remnås på Experis.
cirkus
Beslutsfattande

Orädda chefer är mer framgångsrika

Hon myntade begreppet psykologisk trygghet och är nu aktuell med ny forskning i boken The fearless organization.

elona1
Kommunikation

Elon Musks största snedsteg 2018

Hade du ett tufft 2018? Då kan du trösta dig med att det finns chefer som hade det ännu tuffare.

naa
Karriär

10 nya yrken – du inte hört talas om innan

Funderar du på att byta jobb och är över 50 år? Då kanske ”oldflucener” kan bli något för dig. Det kvalar in på listan över nya yrkestitlar som lanseras under 2019.
oleary
Arbetsrätt

Han utsågs till världens sämsta chef

Det finns mer eller mindre smickrande priser att vinna som chef. Det har en flygbolags-vd fått erfara nyligen.
adminbanta_webb
Annonssamarbete Chef + Aditro

Admin-banta din chefsvardag

Det finns smartare sätt att hantera ”tråkjobbet”. Så här kan chefen minska sin stress och samtidigt få nöjdare medarbetare.

passivchef
Arbetsmiljö

Därför är passiva chefer skadliga

Ny forskning lyfter fram ”låt gå”-chefen som den mest skadliga. Här är skälen till varför du vill undvika ledarstilen.

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden