Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Så ökar du engagemanget

Kommunikation
Publicerad
Foto: Wikipedia Commons.

Varför skrev ni boken?
”Vi såg en Gallup-undersökning som visade att över 70 procent av medarbetarna är oengagerade, vilket kostar upp till 550 miljarder dollar per år enbart i USA. Om vi vill att företag och länder ska utvecklas ekonomiskt, måste vi ta itu med det. Med vår er­­farenhet kan vi hjälpa företag att utnyttja sin fulla potential genom att arbeta med sina medarbetare.”

Varför har boken blivit så populär, tror ni?
”För att vi går in i en ny era, från enbart vinstdrivna företag till mer ändamålsdrivna. Brist på engagemang i arbetet är en brist på syfte. Vi ser att syftet blir allt viktigare för chefer. Folk köper inte längre vad du gör, de köper varför du gör det. Vi ser att medvetenheten om att arbeta med medarbetarnas engagemang ökar både i USA och i Europa.”

Läs mer: Gratis guide: Bygg ett framgångsrikt team

Hur skiljer sig svenska chefers utmaningar från de amerikanska när det gäller engagemang?
”Alla företagsledare har lik­nande problem, men i USA verkar det finnas en större medvetenhet om bristen på engagemang. Där vidtar man redan proaktiva åtgärder, mer än i Sverige.

I boken beskriver vi fem kulturella nycklar som är avgörande för engagemang: sam­arbete, kreativitet, sammanhang, firande och bidrag. Det som gör oss så glada är att de fem kulturella nycklarna redan är en del av samhället, så vi känner att företag här enkelt kan anpassa sig till det som vi beskriver i vår bok.”

När undersökningen görs på nytt om tio år, vad kommer den att visa då?
”Det vore underbart om över 70 procent av medarbetarna var engagerade och älskade sitt arbete om tio år.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden