yoga-berg-balans

Så ger du lediga medarbetare balans

En av fyra tjänsteman kan inte släppa jobbet på ledigheten. Så här kan du som chef hjälpa dem att hitta balans mellan arbete och fritid.

Enligt en Sifo undersökning, beställd av TDC år 2015, kan var fjärde tjänsteman inte koppla bort jobbet när de är lediga. Och runt 40 procent tycker att de inte kan balansera arbete och fritid som de vill.

Enligt undersökningen är en bidragande orsak att allt fler har möjlighet att jobba hemifrån även när de är lediga, på grund av den ökade digitaliseringen. Trots det tycker nästan alla att möjligheten att jobba på distans är nödvändig för att de ska trivas på jobbet.

”Många blir mindre stressade av att kunna arbeta hemifrån och det förenklar deras privatliv. Men det finns ju de som hela tiden är uppdaterade och där måste vi som arbetsgivare och chefer se de enskilda individerna och sätta gränser för att inte jobba när man är ledig”, säger Louise Anderberg, hr-direktör TDC i ett pressmeddelande.

Läs också: Så hanterar du ”före semestern”- stressen

Att hantera digitaliseringen som hela tiden går framåt är en stor utmaning för chefer. Det räcker inte att skriva en policy om arbete utanför arbetstid och få medarbetarna att följa den, menar Louise Anderberg. Däremot är det viktigt att medarbetarna känner att de har stöd av en policy som säger att de inte är tvungna att svara på mail och jobba på fritiden.

Tre tips för att skapa balans mellan jobb och fritid
1. Ha en tydlig och publik policy så att medarbetare kan känna att de har ett uttalat stöd i att de inte behöver svara på mail eller arbeta när de är lediga.

2. Ha enskilda samtal med medarbetarna om vad som passar just dem. Fråga hur personen vill ha det och sätt tillsammans individuella gränser utifrån det. Småbarnsföräldrar blir kanske mindre stressade av att gå lite tidigare men jobba en timme på kvällen.

3. Stäm av med dina medarbetare hur arbetet fungerar för dem.

Relaterade artiklar

giftiggg
Arbetsmiljö

5 saker som förgiftar stämningen på jobbet

Det är låg stämning bland medarbetarna – utan att du som chef förstår varför. Då kan du behöva kolla upp om det finns faktorer i er jobbkultur som förgiftar miljön.
Moocs och flipped classroom är två av de nya trenderna inom utbildning och kompetensutveckling.
Annonssamarbete Chef + Utbildning.se

9 trender som revolutionerar ditt lärande

Är moocs, flippade klassrum och mikrolärande vägen till ständigt lärande och kompetensutveckling på din arbetsplats?

ad
Arbetsmiljö

Därför raderar hon de anställdas mejl

Är mejlkorgen överfylld efter helgen eller semestern?