linkedin-7

Rätt kroppsspråk höjer din prestation

Med bara några enkla gester och mimik kan du vinna sympatier, bli mer övertygande, höja din kognitiva förmåga och framstå som mer kraftfull och beslutsam på jobbet, visar psykologisk forskning.

1. Välj kraftfulla positioner
Genom att stå eller sitta i kraftfulla positioner kan du känna dig starkare. Det handlar om öppna positioner som utstrålar makt, till exempel att stå brett mellan benen. Det får dig inte bara att känna dig starkare, utan har även visat sig höja testosteronnivåerna i kroppen.

2. Värm upp din viljestyrka
Att mjuka upp musklerna och bli av med spänningar i kroppen har visat sig kunna öka din viljestyrka. Forskning visar att människor som värmer upp har lättare att stå ut med smärta, motstå frestande mat, ta otrevlig medicin och uppfatta störande men viktig information.

 3. Gestikulera övertygande
Människor som har ett uttalat kroppsspråk och gestikulerar mycket med händerna har bättre övertalningsförmåga än de som inte använder sig av kroppen.

4. Bli en copykatt
Att härmas är ett alldeles utmärkt sätt att ta sig in i en framgångsrik persons huvud. Genom att kopiera gester, rörelser, sätt att prata får du glimtar av hur den personen känner sig.

5. Lägg armarna i kors
När du fastnar i ett problem – korsa armarna. Forskningen visar att det ökar din uthållighet. Det fördubblar tiden som du orkar ägna åt problemet och resulterar i bättre lösningar. Funkar det inte, testa att lägga dig ner. Det ger såväl snabbare som kreativare lösningar.

Läs också: Så förbättrar du ditt kroppspråk

Läs också: Min tydlighet kan bli jobbig för andra

nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

jobbintervju
Karriär

3 frågor toppkandidater vågar ställa på jobbintervjun

Lyckas på jobbintervjun – genom att låna tre stycken frågor andra toppkandidater använt tidigare.
Peder Johannisson, Convini. Foto: Fredrik Malmlund
Annonssamarbete Chef + Invono

Företagstoppar måste också upp i molnet

Framtidens vinnarföretag är digitaliserade ända upp i toppen.
”Företag med för många manuella moment riskerar att tappa fokus från kunden”, säger affärsutvecklaren Peder Johannisson.

bilf
Arbetsmiljö

Undersökning: Är det okej att kramas på jobbet?

Krama en kollega eller inte. En ny undersökning har undersökt vilka kärleksuttryck vi tycker är okej på jobbet.
googlestudien
Beslutsfattande

Googlestudie: 10 saker chefen måste leva upp till

Uppdaterar svaren i den 10-åriga studien.

mall
Kommunikation

Gratis mall: Utvecklingssamtal

Snart är det dags för samtalen många chefer bävar för. Utvecklingssamtalen. Men om du förbereder dig kan de leda till bättre arbetsmiljö och en djupare relation med dina medarbetare.
mote-3
Kommunikation

Psykologen: 5 sätt att göra ett gott första intryck

Du har säkert fått rådet: "Gör ett bra första intryck". Men hur lyckas man? Här är 5 huvudregler du kan följa.
Martin Allerby, AGA. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

"Helhetssynen har gjort mig till en bättre chef"

När civilingenjören Martin Allerby erbjöds en ny cheftjänst på AGA ville han fördjupa sina kunskaper i ekonomi. Executive MBA-programmet vid Stockholms Universitet gav honom dessutom en förståelse för helheten. ”Den helhetssynen har gjort mig till en mer kompetent medarbetare och chef”, säger han.
topptalare
Kommunikation

Chefen för TED-talks: Mina 10 favoriter

20 minuter, en talare och ett specialområde. TED-talks har blivit ett populärt fenomen på 2010-talet. Nu plockar chefen bakom plattformen ut sina favoriter i videobanken. 
nyhetsbrev1

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap, Din karriär och Din söndag samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden