linkedin-7

Rätt kroppsspråk höjer din prestation

Med bara några enkla gester och mimik kan du vinna sympatier, bli mer övertygande, höja din kognitiva förmåga och framstå som mer kraftfull och beslutsam på jobbet, visar psykologisk forskning.

1. Välj kraftfulla positioner
Genom att stå eller sitta i kraftfulla positioner kan du känna dig starkare. Det handlar om öppna positioner som utstrålar makt, till exempel att stå brett mellan benen. Det får dig inte bara att känna dig starkare, utan har även visat sig höja testosteronnivåerna i kroppen.

2. Värm upp din viljestyrka
Att mjuka upp musklerna och bli av med spänningar i kroppen har visat sig kunna öka din viljestyrka. Forskning visar att människor som värmer upp har lättare att stå ut med smärta, motstå frestande mat, ta otrevlig medicin och uppfatta störande men viktig information.

 3. Gestikulera övertygande
Människor som har ett uttalat kroppsspråk och gestikulerar mycket med händerna har bättre övertalningsförmåga än de som inte använder sig av kroppen.

4. Bli en copykatt
Att härmas är ett alldeles utmärkt sätt att ta sig in i en framgångsrik persons huvud. Genom att kopiera gester, rörelser, sätt att prata får du glimtar av hur den personen känner sig.

5. Lägg armarna i kors
När du fastnar i ett problem – korsa armarna. Forskningen visar att det ökar din uthållighet. Det fördubblar tiden som du orkar ägna åt problemet och resulterar i bättre lösningar. Funkar det inte, testa att lägga dig ner. Det ger såväl snabbare som kreativare lösningar.

Läs också: Så förbättrar du ditt kroppspråk

Läs också: Min tydlighet kan bli jobbig för andra

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
nice
Karriär

Här är 10 egenskaper som är hetast just nu

Om du söker ett nytt chefsjobb finns det några egenskaper som är extra eftertraktade. Här är hela topplistan, enligt en ny undersökning.
karriar-10
Karriär

Så tacklar du svåra intervjufrågan: "Dina svaga sidor?"

Den kommer på nästan alla anställningsintervjuer – men är jobbig att besvara. Så här ska du tackla frågan om dina svaga sidor.
mingelaa
Kommunikation

Nej, du behöver faktiskt inte gå på olidliga mingel

Du vill träffa nya människor och knyta nya kontakter. Ändå hamnar du bredvid någon du redan känner. Det är svårt med mingel och nu visar en studie att det inte behöver vara så.
Patrik Karlsson på Ingram Micro har egenskaper som gör honom till den nya tidens startup-chef.
Annonssamarbete Chef + Samhall

Han är den nya tidens startup-chef

En ny typ av ledare behövs – de med förmågan att starta upp människor. ”Självförtroendet är nyckeln”, säger Patrik Karlsson på Ingram Micro. Han är en chef med den viktiga kunskapen om hur man får in personer i arbete och utvecklar dem framåt.
snacka
Kommunikation

Så håller du i ett möte – utan prata sönder det

Har du gått från ett möte och känt att du pratat överlägset mest av alla? Det kan bli ett problem i längden.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden