linkedin-7

Rätt kroppsspråk höjer din prestation

Med bara några enkla gester och mimik kan du vinna sympatier, bli mer övertygande, höja din kognitiva förmåga och framstå som mer kraftfull och beslutsam på jobbet, visar psykologisk forskning.

1. Välj kraftfulla positioner
Genom att stå eller sitta i kraftfulla positioner kan du känna dig starkare. Det handlar om öppna positioner som utstrålar makt, till exempel att stå brett mellan benen. Det får dig inte bara att känna dig starkare, utan har även visat sig höja testosteronnivåerna i kroppen.

2. Värm upp din viljestyrka
Att mjuka upp musklerna och bli av med spänningar i kroppen har visat sig kunna öka din viljestyrka. Forskning visar att människor som värmer upp har lättare att stå ut med smärta, motstå frestande mat, ta otrevlig medicin och uppfatta störande men viktig information.

 3. Gestikulera övertygande
Människor som har ett uttalat kroppsspråk och gestikulerar mycket med händerna har bättre övertalningsförmåga än de som inte använder sig av kroppen.

4. Bli en copykatt
Att härmas är ett alldeles utmärkt sätt att ta sig in i en framgångsrik persons huvud. Genom att kopiera gester, rörelser, sätt att prata får du glimtar av hur den personen känner sig.

5. Lägg armarna i kors
När du fastnar i ett problem – korsa armarna. Forskningen visar att det ökar din uthållighet. Det fördubblar tiden som du orkar ägna åt problemet och resulterar i bättre lösningar. Funkar det inte, testa att lägga dig ner. Det ger såväl snabbare som kreativare lösningar.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

sakersage
Kommunikation

10 saker du aldrig ska säga på jobbet

Det är bra att ha nära och trygga relationer på jobbet. Men det finns ändå saker som inte lämpar sig på en arbetsplats. Här är 10 exempel på samtalsämnen du helst ska undvika.
caroline-fjellner-3b
Annonssamarbete Chef + &frankly

7 nödvändiga frågor att ställa till medarbetare 2018

Ställ de avslöjande frågorna – om och om igen. Och jobba vidare med dem tillsammans. Det är vägen framåt för företag och ledare som vill ha engagerade medarbetare som mår bra och utvecklas. ”Allt fler sätter välmående på agendan”, konstaterar &franklys Caroline Fjellner.
bralarare
Kommunikation

Därför är bra chefer också bra lärare

En ny studie har hittat flera samband.

jesusa
Arbetsmiljö

Jesus 10 största ledarskapsfloppar

Han är en av de mest omtalade cheferna under julen och hans insatser har burit frukt i snart 2 000 år. Men en av tidernas störste ledare ­gjorde också sina klavertramp.
svenskar
Kommunikation

Så uppfattas svenskar utomlands

Att svenskar hamnar på jobb utomlands är inte ovanligt. Men hur beter vi oss egentligen utanför Sveriges gränser? Nu avslöjar en ny undersökning hur vi uppfattas – och krossar samtidigt en myt.

bea-2
Kommunikation

Så förbättrar du ditt kroppsspråk

Du trummar med fingrarna, du står på ett ställe, du tittar ner? Så här fixar du det.
Hannele Arvonen, koncernchef Setra Group
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Nu får jag ihop delarna till en tydligare helhet”

Framtidsfrågorna ställer nya krav på ledare. Hannele Arvonen, koncernchef på Setra Group, rustar sig med en Executive MBA. ”Det är bra för mig och bra för företaget. Jag vill att fler inom Setra får och tar den här möjligheten”, säger hon.
burn_money
Kommunikation

Undvik de dyra mötesfällorna

Dåliga möten är pengar i sjön och skapar stress. Och avslöjar brister hos chefer. ”Dåliga möten är ett tecken på dåligt ledarskap”, menar mötesexperten Micke Darmell. Så lär dig vässa möteskulturen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden