linkedin-7

Rätt kroppsspråk höjer din prestation

Med bara några enkla gester och mimik kan du vinna sympatier, bli mer övertygande, höja din kognitiva förmåga och framstå som mer kraftfull och beslutsam på jobbet, visar psykologisk forskning.

1. Välj kraftfulla positioner
Genom att stå eller sitta i kraftfulla positioner kan du känna dig starkare. Det handlar om öppna positioner som utstrålar makt, till exempel att stå brett mellan benen. Det får dig inte bara att känna dig starkare, utan har även visat sig höja testosteronnivåerna i kroppen.

2. Värm upp din viljestyrka
Att mjuka upp musklerna och bli av med spänningar i kroppen har visat sig kunna öka din viljestyrka. Forskning visar att människor som värmer upp har lättare att stå ut med smärta, motstå frestande mat, ta otrevlig medicin och uppfatta störande men viktig information.

 3. Gestikulera övertygande
Människor som har ett uttalat kroppsspråk och gestikulerar mycket med händerna har bättre övertalningsförmåga än de som inte använder sig av kroppen.

4. Bli en copykatt
Att härmas är ett alldeles utmärkt sätt att ta sig in i en framgångsrik persons huvud. Genom att kopiera gester, rörelser, sätt att prata får du glimtar av hur den personen känner sig.

5. Lägg armarna i kors
När du fastnar i ett problem – korsa armarna. Forskningen visar att det ökar din uthållighet. Det fördubblar tiden som du orkar ägna åt problemet och resulterar i bättre lösningar. Funkar det inte, testa att lägga dig ner. Det ger såväl snabbare som kreativare lösningar.

Läs också: Så förbättrar du ditt kroppspråk

Läs också: Min tydlighet kan bli jobbig för andra

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

natverk-4
Kommunikation

Nej, nätverkande är faktiskt inte så effektivt

Syftet med nätverksträffar att knyta till sig nya kontakter. Men det kanske inte så effektivt, visar ny forskning.
Anna Palmgren, Arbetsförmedlingen
Annonssamarbete Chef + Arbetsförmedlingen

Tips till chefen: Så här höjer du den digitala kompetensen

Börja med dig själv och våga vara personlig. Det är några av uppmaningarna Anna Palmgren ger till Sveriges chefer. Sektionschefen för digitalt engagemang på Arbetsförmedlingen tipsar om strategier för att höja den digitala kompetensen på arbetsplatsen.
janneeez
Beslutsfattande

Därför gör Jannes ledarskap VM-succé

Sveriges första VM-slutspel på 12 år.

svenskchef
Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

fallgropar-svara-samtal
Kommunikation

Undvik fallgroparna vid svåra samtal

Alla har vi de där samtalen som vi vet att vi borde ta men gärna skjuter upp. Du som chef har ett ansvar att medvetandegöra saker som inte fungerar på arbetsplatsen. Här är saker du ska undvika vid svåra samtal. 
bilddd
Arbetsmiljö

Var tredje svensk avskyr att prata politik på jobbet

Drar du dig för att prata politik i lunchrummet? Du är inte ensam. Var tredje person avskyr nämligen när det samtalsämnet kommer upp, visar en ny undersökning.
hinder
Annonssamarbete Chef + Canon

Bli kvitt digitala bromsklossar

Stupa inte på kan-själv-mentalitet och chefens eget ego. Experterna hjälper dig att få flow och lyckas med nästa digitaliseringsprojekt.
tranare
Beslutsfattande

Vi sätter betyg på ledarstilarna i landslaget!

Ledare för ledare i herrlandslaget. Vi gör en resa från Tommy Svenssons VM-brons 1994 fram till dagens datum. Här är ledarstilarna som präglat landslaget senaste åren.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden