forbjudgnall

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.

Tio timmar i månaden ägnar medarbetare åt att gnälla om sina chefer. Det hävdar ledarskapscoachen Marshall Goldsmith i en artikel i Forbes. Och än värre, en tredjedel ägnar mer än 20 timmar i månaden åt denna destruktiva vana. En Sifo-undersökning från 2017 talar samma språk; var fjärde svensk anser att det förekommer för mycket gnäll på jobbet. Och det får dig troligen inte att må bättre.

Men att införa nolltolerans som flera personer förordar, avråder psykologen Liria Ortiz från.

”Att gnälla är ett sätt att reglera sina känslor. Det skapar gemenskap.”

Det är uppsidan.

gnallspikarnas

Läs också: 5 sätt för chefen att tackla energitjuven på jobbet

Baksidan är att man befäster negativa händelser, vilket sänker såväl engagemang som humör, enligt forskning i European Journal of Work and Organizational Psychology.

”Om man förbjuder gnäll lägger man skulden på medarbetarna i stället för att lyssna på dem. Gnäll är ett tecken på att något på arbetsplatsen inte fungerar”, säger Liria Ortiz till Sveriges Radio.

Hon råder chefen att tänka över vad man kan förbättra, men också att fråga efter konstruktiva förslag. Även passiva medarbetare har ett ansvar:

”Om man fortsätter lyssna till den som gnäller, uppmuntrar man indirekt gnället.”

missnojd

Läs också: 5 sätt att handskas med gnällspikar på jobbet

marknadsbit-svarasamtal_oversikt
Webbinarium 5 nov

Bli av med stress inför jobbiga samtal

Seminariet för dig som vill vända potentiella konflikter till konstruktiva konversationer. Ledarskapsexperten Anna Lundwall leder övningar, scenarion och rollspel.verktygen för att ta tag i de jobbiga samtalen du helst sluppit.

Relaterade artiklar

stress-13
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.
Victoria Ödlund, hr-expert på Simployer, guidar till en lyckad onboarding.
Annonssamarbete Chef + Simployer

Lyckas med onboarding – på plats eller digitalt

En strukturerad introduktion av nya kollegor viktigare än någonsin. Oavsett om onboarding görs på plats eller digitalt.

harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.
musikjobbet
Arbetsmiljö

Studie: Sämre stämning på jobbet – om VD:n styr musiken

Vem bestämmer vilken musik som spelas på din arbetsplats?
scream
Arbetsmiljö

Få svenskar agerar på kränkande beteende

Skulle du säga ifrån om du ser kränkande beteende på jobbet? En ny undersökning visar att det är svårare än man kan tro när det väl kommer till kritan.
Distansjobb gör det svårare att uppmärksamma farlig stress.
Annonssamarbete Chef + Skandia

10 signaler på farlig chefstress

”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp när de känner igen varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg.

dramaten_moln
Arbetsmiljö

Forskning: Chefen viktigast för att slippa trakasserier på jobbet

Den senaste tidens mediestorm kring arbetsmiljön och ledningens ansvar på Dramaten visar att det globala #metoo-uppropet fortsätter att engagera. Forskning visar att chefen kan ha en central roll i att sätta normer och stävja trakasserier.