forbjudgnall

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.

Tio timmar i månaden ägnar medarbetare åt att gnälla om sina chefer. Det hävdar ledarskapscoachen Marshall Goldsmith i en artikel i Forbes. Och än värre, en tredjedel ägnar mer än 20 timmar i månaden åt denna destruktiva vana. En Sifo-undersökning från 2017 talar samma språk; var fjärde svensk anser att det förekommer för mycket gnäll på jobbet. Och det får dig troligen inte att må bättre.

Men att införa nolltolerans som flera personer förordar, avråder psykologen Liria Ortiz från.

”Att gnälla är ett sätt att reglera sina känslor. Det skapar gemenskap.”

Det är uppsidan.

gnallspikarnas

Läs också: 5 sätt för chefen att tackla energitjuven på jobbet

Baksidan är att man befäster negativa händelser, vilket sänker såväl engagemang som humör, enligt forskning i European Journal of Work and Organizational Psychology.

”Om man förbjuder gnäll lägger man skulden på medarbetarna i stället för att lyssna på dem. Gnäll är ett tecken på att något på arbetsplatsen inte fungerar”, säger Liria Ortiz till Sveriges Radio.

Hon råder chefen att tänka över vad man kan förbättra, men också att fråga efter konstruktiva förslag. Även passiva medarbetare har ett ansvar:

”Om man fortsätter lyssna till den som gnäller, uppmuntrar man indirekt gnället.”

missnojd

Läs också: 5 sätt att handskas med gnällspikar på jobbet

marknadsbit-svarasamtal_oversikt
Webbinarium 9 feb & 4 maj

Bli av med stress inför jobbiga samtal

Seminariet för dig som vill vända potentiella konflikter till konstruktiva konversationer. Ledarskapsexperten Anna Lundwall leder övningar, scenarion och rollspel.verktygen för att ta tag i de jobbiga samtalen du helst sluppit.

Relaterade artiklar

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Med ett verktyg för strukturerad och tydlig feedback har Johan Isacsson på Skandia lyft sitt team rejält.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Han hittade succémetoden för bättre ledarskap

Glada medarbetare, hög kundnöjdhet och dubblad försäljning. Möt chefen som ser sina medarbetare som Formel 1-förare och regelbundet tar in dem i depån.

stress-13
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.
harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.
musikjobbet
Arbetsmiljö

Studie: Sämre stämning på jobbet – om VD:n styr musiken

Vem bestämmer vilken musik som spelas på din arbetsplats?
Reboarding – att hjälpa medarbetare tillrätta på arbetsplatsen igen efter hemarbete – är en viktig uppgift för många chefer nu. Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood, ger sina bästa råd.
Annonssamarbete Chef + Feelgood

Reboarding – chefens viktigaste uppgift i höst

Hur ska man på ett bra sätt gå tillbaka till arbetsplatser efter att ha jobbat hemma under lång tid? Svaret heter reboarding. ”Behovet av reboarding har i princip fötts under pandemin och utmaningarna är många. Här har chefer en otroligt viktig roll i att hjälpa sina medarbetare i rätt riktning”, säger Alexandra Sjöström, organisationspsykolog från Feelgood. 
scream
Arbetsmiljö

Få svenskar agerar på kränkande beteende

Skulle du säga ifrån om du ser kränkande beteende på jobbet? En ny undersökning visar att det är svårare än man kan tro när det väl kommer till kritan.