forbjudgnall

Psykologen: Det händer när chefen förbjuder ”gnäll” på jobbet

Mycket tid på jobbet går åt till gnäll. Men i stället för att tysta är det bättre att lyssna och undan­röja orsaken.

Tio timmar i månaden ägnar medarbetare åt att gnälla om sina chefer. Det hävdar ledarskapscoachen Marshall Goldsmith i en artikel i Forbes. Och än värre, en tredjedel ägnar mer än 20 timmar i månaden åt denna destruktiva vana. En Sifo-undersökning från 2017 talar samma språk; var fjärde svensk anser att det förekommer för mycket gnäll på jobbet. Och det får dig troligen inte att må bättre.

Men att införa nolltolerans som flera personer förordar, avråder psykologen Liria Ortiz från.

”Att gnälla är ett sätt att reglera sina känslor. Det skapar gemenskap.”

Det är uppsidan.

gnallspikarnas

Läs också: 5 sätt för chefen att tackla energitjuven på jobbet

Baksidan är att man befäster negativa händelser, vilket sänker såväl engagemang som humör, enligt forskning i European Journal of Work and Organizational Psychology.

”Om man förbjuder gnäll lägger man skulden på medarbetarna i stället för att lyssna på dem. Gnäll är ett tecken på att något på arbetsplatsen inte fungerar”, säger Liria Ortiz till Sveriges Radio.

Hon råder chefen att tänka över vad man kan förbättra, men också att fråga efter konstruktiva förslag. Även passiva medarbetare har ett ansvar:

”Om man fortsätter lyssna till den som gnäller, uppmuntrar man indirekt gnället.”

missnojd

Läs också: 5 sätt att handskas med gnällspikar på jobbet

svarasamtal_egenannons
Distansutbildning

Sluta stressa inför jobbiga samtal

Utbildningen för dig som vill vända potentiella konflikter till konstruktiva konversationer. Få verktygen för att ta tag i de jobbiga samtalen du helst sluppit - och våga prata om elefanten i rummet.

Relaterade artiklar

linda_waxin_kronikor
Arbetsmiljö

Linda Waxin: ”Vågar du skapa dålig stämning?”

”Många som känner mig ytligt kommer att ha väldigt svårt att tro på detta. Men jag är en av de många kvinnor som hållit tyst”, skriver Chefs krönikör Linda Waxin.
Psykologen Agnes Mellstrand samt bild på nöjda medarbetare.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 saker alla chefer borde göra – innan stressen blir farlig

Åtta av tio upplever hög stress på jobbet, men all stress är inte dålig. Så vad kan du som chef göra för att medarbetarna (och du själv) ska slippa brytas ner av negativ stress? Här får du psykologens bästa råd.
stress-13
Arbetsmiljö

4 åtgärder: När chefen tar ut sin stress på medarbetarna

I en ansträngd arbetssituation är risken stor att chefens stress spiller över på medarbetarna. Men det går att undvika genom ett par åtgärder.
harksare
Arbetsmiljö

10 sätt att bemöta härskartekniker – på jobbet

Så gör du  för att uppmärksamma – och bemöta – det giftiga beteendet.
sakerhet12
Arbetsmiljö

Forskare: Bra ledare – minskar risken för olyckor på jobbet

Det går inte underskatta vikten av bra ledarskap på en arbetsplats.
musikjobbet
Arbetsmiljö

Studie: Sämre stämning på jobbet – om VD:n styr musiken

Vem bestämmer vilken musik som spelas på din arbetsplats?
Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
scream
Arbetsmiljö

Få svenskar agerar på kränkande beteende

Skulle du säga ifrån om du ser kränkande beteende på jobbet? En ny undersökning visar att det är svårare än man kan tro när det väl kommer till kritan.