kaffe-hjarta-kaffekopp-metoder-led-dig-sjalv-motivera

Vinn folks hjärtan: Så charmar Apple och Disney sina kunder

Företag som Apple och Disney har inte bara haft framgångsrika produkter. De kan också konsten att förtrolla sina kunder och skapa livslång lojalitet. I boken Enchantment av Guy Kawasaki, tidigare på Apple, lär du dig hur du blir en mästare på att charma andra.

1: Vinn folks hjärtan

För att kunna övertyga någon om att er produkt är bäst måste mottagaren få förtroende för dig.  Guy Kawasakis råd för att skapa förtroende kan låta enkla, men ibland är det enkla det svåra och vi glömmer dem lätt:

– Var positivt inställd till andra. Men var äkta. Påklistrade leenden har motsatt effekt.

– Använd enkla ord och korta budskap.

– Acceptera andra människor, även dem som du till en början har svårt för.

– Hitta likheter – chansen är stor att du och perso­nen du möter har åtminstone ett gemensamt intresse. Engelsk forskning inom socialpsykologi visar att de mest framgångsrika för­handlarna ägnar 40 procent av sina förbere­delser åt att ta reda på vilka intressen motparten har.

2. Få folk att lita på dig

Om andra inte litar på dig, kommer de inte heller att lita på din produkt eller tjänst. För att skapa tillit måste du själv börja lita på andra, och visa det i konkret handling. Det amerikanska skoföre­taget Zappos, som var bland de första att med framgång sälja skor via nätet, visade tillit genom att erbjuda sina kunder fri frakt och obegränsat antal fria returer. Zappos visade att de litade på sina kunder, och fick kunderna att lita på dem.

3. Förbered dig noga

Om du verkligen vill charma din publik måste du övertyga dem om att detta är något de aldrig sett förut. Dessa egenskaper måste en produkt som höjer sig över mängden ha:

– Djup. Redan när du utvecklar produkten eller tjänsten måste du veta vad kundens nästa steg eller behov kommer att bli. Google är ett företag som vet att utnyttja detta. De erbjuder allt från e-post till molntjänster.

– Intelligens. Produkten löser inte bara ett problem, den gör det på ett smart sätt. Ford har exempelvis utvecklat ett bilnyckelsystem som är anpassat efter de olika förarna av bilen.

– Helhetstänk. Din tjänst eller produkt ger en helhetsupplevelse och tar hand om kunden även efter köpet. Cykelkedjan Cykloteket i Stockholm är exempelvis kända för att de erbjuder livstids servicegaranti på alla cyklar de säljer. Många typer av reparationer är alltså gratis så länge man äger cykeln.

– Styrka. En förtrollande produkt eller tjänst stärker ditt ego. Den gör att du känner dig starkare, häftigare eller mer kompetent än före köpet. Många Apple-användare skriver exempelvis under på detta.

– Elegans. I dag räcker det inte att skapa produkter och tjänster med goda funktioner, de måste också komma elegant presenterade och passa in i människors liv och vardag. Exempel på eleganta innovationer är Eames chair av Herman Miller eller handtorken Dyson airblade.

4. Vinn din chefs tillit

Har du en egen briljant idé som företaget kan dra nytta av? Den första du måste vinna över på din sida är oftast din egen chef. Det gör du bland annat genom att överleverera, att helt enkelt ge lite guldkant och mer än förväntat. Var också mån om att ge de dåliga nyheterna på ett tidigt stadium, innan de växt till en rejäl katastrof. Det gör att chefen litar på ditt omdöme. I en relation med ömsesidigt förtroende dig och din chef emellan kan du be din chef om råd när du har svåra ledarskapsdilemman.

5. Förtrolla medarbetarna

När du har vunnit din chefs förtroende kommer turen till medarbetarna. Om de inte tror på er idé eller produkt kommer ni heller aldrig att övertyga kunderna eller användarna om dess för­träfflighet.

För att förtrolla dina medarbetare bör du aldrig be dem att göra något som du inte själv skulle kunna tänka dig att göra. En förebildschef ser till att emellan­åt göra sådant som inte tillhör chefsuppgifterna, som att tömma diskmaskinen eller göra kaffe som alla andra. Du kan vinna över medarbetarna på din sida genom att utse en djävulens advokat i ditt team. Den personen kommer att hjälpa dig att förbättra din idé, visa att det är tillåtet att tycka olika och bli en ”ombudsman” för andra medarbetare som har kritik att framföra.

Dags att logga in!

Artikeln du vill läsa är låst. Logga in som tidningen Chef-prenumerant (eller bli prenumerant idag!) för att fortsätta läsa.

3 nr av Chef + Chef Premium
199 kr
Värde: 462 kr
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium
Digitalt innehåll
Direkt tillgång till digitalt innehåll på chef.se
Tidningen Chef
En prenumeration på papperstidningen
Verktygslåda
Tillgång till den digitala verktygslådan Chef Premium