Värdenätverk: Dra nytta av konkurrensen

Konkurrens behöver inte vara på liv och död. Istället kan ditt företag eller din organisation samexistera och verka sida vid sida med konkurrenterna – ibland till och med samarbeta. Värdenätverksmodellen visar dig hur.

Foto: New old stock

Värdenätverket skapades av Adam Brandenburger och Barry Nalebuff och syntes första gången i boken Co-Opetition som publicerades 1996.

Värdenätverket förklaras enklast genom följande skiss:

PARTS är en akronym som på engelska står för players – aktörer, added value – mervärde, rules – regler, tactics – taktik och scope – omfattning. Tanken är att applicera dessa punkter på värdenätverket och på så sätt identifiera nyckelspelare i de olika fälten, för att kunna bygga en strategi, till exempel med eventuella samarbeten med konkurrenter i åtanke.

Så här använder du modellen i fem steg:

1: Identifiera aktörer. Lista och placera in dem i värdenätverkets fält. Vad finns för möjligheter till samarbete mellan existerande aktörer? Vem tjänar respektive förlorar på detta – kan du ta betalt för dina tjänster i något eventuellt samarbete? Om fler aktörer tillkom (till exempel nya kunder) – kan det skapa fördelar?

2: Räkna på mervärdet. Hur kan din organisation bidra till mervärde genom

  • er USP?
  • era möjligheter att expandera för att möta en eventuell ökad efterfrågan?
  • era möjlighet att minska kostnader på ett sätt som gör produkten bättre?
  • alternativt höja kostnader för att göra en bättre produkt utan att minska kundens betalningsvilja?

3: Identifiera regler. Vilka oskrivna branschregler gynnar din organisation? Vilka begränsar er? Vilka kan ändras på/brytas mot?

4: Identifiera taktik. Vad har din organisation för förtroende på marknaden? Är ert agerande förutsägbart eller oförutsägbart? Hur uppfattas ni av kunderna? Hur ser er prissättning ut?

5: Definiera omfattning. Var i gränslandet mellan din marknad och andra marknader finns länkar som gör det möjligt att utvidga din spelplan? Vad är fördelarna/nackdelarna med att göra det?

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden