Utforma en smart arbetsplats: 5 tips

En flytt är ett utmärkt tillfälle för nystart — med hjälp av själva lokalens utformning. Med smart planering kan den bli ett verktyg som påverkar både ledarskap och arbetssätt.

En hög med blå legobitar.

När det är dags för en verksamhet att flytta börjar de flesta med att leta efter en lämplig lokal. Men en arbetsplats är så mycket mer än en lokal. Själva utformningen av arbetsplatsen påverkar både beteende och attityder. Här är 5 tips för en trevligare arbetsplats:

1. Tänk fritt.
Låt ledning och nyckelpersoner gå igenom vilka företagets behov är utifrån de strategiska målen.

  • Hur ska lokalen användas? Beskriv de kritiska funktionerna.
  • Vad är viktigast för oss just nu?
  • Vilken roll spelar den fysiska miljön vid rekrytering? Vid kundmöten?

Kanske behöver organisation, ledarskap, arbetssätt eller något annat förändras. Tänk fritt.

2. Fråga medarbetarna.
Gör enkäter med alla medarbetare. Sammanställ därefter en strategi och välj högst fem nyckelord som talar om inriktning, det kan till exempel vara flexibilitet, samverkan, öppenhet, ekonomi. Håll stenhård koll på att nyckelorden finns med hela tiden.

Ta god tid för analysarbetet så går resten av processen snabbare.

3. Börja utforma drömplatsen.
Nu vet ni vad ni behöver och det är dags att välja lokal. Undvik att influeras av trender – cityläge eller senaste planlösningsmodet är inte det optimala valet för alla verksamheter.

Välj en person, till exempel en arkitekt, som kan hjälpa till att ”översätta” nyckelorden i arbetsplatsstrategin till en fysisk miljö.
För att skapa maximal transparens är det bra att också ha en projektgrupp som arbetar med dessa frågor. Var lyhörd för sådant som bubblar upp; missnöje, oro, funderingar.

I det här skedet är det många viktiga val som ska göras, och varje val ska stödja strategin, och nyckelorden:

  • Sker arbetet enskilt, i grupper eller både och?
  • Ska alla ha fasta platser eller fritt val?
  • Ska alla arbetsplatser vara likadant utformade eller ska det finnas olika typer som soffor, skrivbord, ståbord och så vidare?
  • Ska lokalen ha öppen planlösning eller väggar?
  • Behövs förvaring för dokument eller lagras allt elektroniskt?
  • Dokumentera alla beslut.
  • Gör en budget och upphandla.

4. Skapa och flytta in.
Dags att skapa. Ha en byggledningsgrupp som följer arbetet och ser till att man håller fast vid strategin.

Workshops och visningar för medarbetarna under byggskedet skapar delaktighet och förståelse innan det är dags för inflytt.

5. Utvärdera hur det blev.
Gör en utvärdering när flytten är genomförd och medarbetarna har använt arbetsplatsen ett tag. Fungerar allt som det var tänkt? Om inte, gör de justeringar som behövs.

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden