Ta kritik: 5 tips för att stå stadigt i stormen
Som chef blir du ofta ifrågasatt eller till och med attackerad. Här är fem tips på ageranden som gör dig bättre på att ta emot kritik.
- Be om kritik
Undvik en kritikstorm genom att ha regelbundna feedbackmöten med din högre chef. Ju tidigare du får höra vad du har gjort fel, desto lättare är det att åtgärda felen. - Håll dig lugn
Avbryt inte dina kritiker – det gör dem bara ännu argare (och dessutom verkar det som om du försvarar dig). Försök i stället att hålla dig neutral, fokusera på att lyssna och ta in vad personen säger. - Välj dina strider
Även om man helst inte vill tro det, finns det oftast ett korn av sanning i all kritik. Däremot består kritik oftast av ett antal överdrifter. Meningen ”du lyssnar ju aldrig på mig”, kan du tyda som ”du lyssnade inte på mig vid förra mötet”. Välj att lyssna på de delar i kritiken som du har möjlighet att ändra på. - Be kritikern om råd
Om du känner att det finns ett uns av sanning i kritiken, fråga hur du kan göra i framtiden för det ska bli bättre. - Koppla på ditt filter
Om all kritik som framförs av en viss person är ologisk eller allt för känslomässig, ignorera den. Du är inte en slagpåse.
Logga in för att fortsätta läsa!
1 år med Chef för bara
1695:-
- Expertråd och stöd i chefsfrågor
- Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
- Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
- Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
- Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
- Mallar och avtal ingår
- Tidningen Chef hem i brevlådan