Städa i inboxen: Tre sätt att få koll

Överfull inkorg i mejlen? Ta ett djupt andetag och få struktur på röran med hjälp av tre enkla steg.

Foto: Daria Nepriakhina/Unsplash

Tre smarta tips som funkar när du känner att inboxen börjar ta kommandot över din arbetsdag:

Läs mejlen i omgångar

Scanna inte din inbox för att hitta de ”viktigaste” mejlen och lämna resten till senare. Det är så du begraver dig själv i mejl. Kolla i stället av dina mejl på bestämda tider och dela omedelbart i dem i tre olika kategorier:

  • Uppföljning (mejl som du måste svara eller agera på, men som tar längre än några minuter).
  • Vänta (mejl som innebär att något ska hända, exempelvis en konferens, möte eller dylikt. När det har hänt kan du radera mejlet).
  • Arkiv (mejl som du har agerat på, men där du vill behålla informationen i arkivet).

Tvåminutersregeln

Om ett mejl tar mindre än två minuter att svara på (och det gör de flesta), svara genast och bli av med det. Annars är det lätt att den här typen av mejl förstör hela strukturen i din inkorg.

Radera dig

Ta bort ditt namn från mejlinglistor som du inte är intresserad av. Läser du verkligen alla erbjudanden, nyhetsbrev och andra prenumerationer? Fundera över vad som adderar värde, och vad som bara äter upp din tid.

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden