Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Skvallra rätt: Utnyttja information till din fördel

Visste du att det finns många fördelar med skvaller? Det knyter människor närmare varandra och ger dig ett informationsövertag. Så här lär du dig skilja på nyttigt och negativt skvaller.

Här är några riktlinjer för hur du kan tänka när det gäller skvaller:

1. Känn till fördelarna
Om du helt och hållet står utanför dis­kussioner om andra människor riskerar du att missa något. Att lyssna på skämt och skvaller kan även vara ett bra sätt att lära sig vad som händer i en organisation. Det kan också hjälpa dina medarbetare att förbättra kontakten med varandra.

2. Skilj på skvaller och skvaller
Allt skvaller är såklart inte av godo. En del prat, till exempel om någons familje- eller privatliv, kan få negativa konsekvenser. Och om det skvallras för mycket finns risken att människor utvecklar en rädsla för att bli skvallrad om, vilket du som chef bör motverka. Däremot är negativt skvaller betydligt mer sällsynt än vi tror och majoriteten av allt skvaller är för det mesta positivt eller neutralt. Och den typen av information kan vara bra att lyssna på och föra vidare.

3. Förstå hur du påverkas
Det du säger kommer att påverka bilden av dig. Innan du börjar bidra med information till ryktesspridningen bör du därför fundera över hur den kommer att få dig att framstå. I din roll som chef är det naturligtvis extra viktigt.

4. Lita på dina medskvallrare
Förutom att skvallret kan påverka ditt förtroende som chef finns det en annan uppenbar risk: att den du skvallrar om får reda på att du har talat bakom hans eller hennes rygg. Var varsam med vad du säger och till vem.

5. Skvallra inte öppet
Skvaller fungerar bäst som ett verktyg om det sker mellan personer som befinner sig på samma nivå. På samma sätt som du inte ska skvallra med dina medarbetare bör du vara för­siktig med skvaller inför din egen chef. Skvallra definitivt aldrig via mejl, de kan komma att göras offentliga. Om andra skvallrar på en plats som du upplever som olämplig, så delta inte. Du kan lyssna utan att bidra. Att nicka med huvudet och fälla enkla kommentarer som ”det visste jag inte” gör att du kan få ta del av information utan att aktivt delta.

6. Se upp med negativt skvaller
Om du hör någon annan skvallra på ett sätt som riskerar att såra en persons känslor eller rykte, bör du naturligtvis protestera. Det gäller givetvis alla, men i synnerhet dig som chef. Du kan även gå ett steg längre och neutralisera vad som har sagts genom att lägga till egen information. Om någon till exempel talar illa om en kollegas prestation, kan du nämna en gång då du var imponerad av personens arbete.

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden