Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Säg upp medarbetare på rätt sätt: Checklista

Det gör ont. Det är dyrt. Men ibland är det den enda lösningen: Att säga upp en medarbetare. Så här gör du det på bästa sätt.

Förberedelser – övertyga dig själv

  • Processen som leder till en uppsägning börjar i regel mycket tidigt. När du börjar känna att något inte fungerar. Men det är inte alltid så enkelt att avgöra vad eller vem som är problemet.
  • Det finns en risk att du inte förstår spelet i gruppen. Den du vill sparka är kanske precis den som gruppen utsett till syndabock, men inte den som är upphovet till problemen.
  • Det kan också hända att problemen beror på dig. Du kanske retar ihjäl dig på en medarbetare som bara är så lik din ex-man. Eller din mamma. Eller så är du den långsamma, ordentliga typen som anställt en kreativ snabbtänkare och då kan det bli konflikter så att gnistorna yr.
  • Att låta tiden gå är ett bra råd när det gäller snårigare uppsägningar. Att ta hjälp utifrån är ett annat. Det är lätt att bli hemmablind. Visst, en konsult utifrån kostar pengar. Men har också en syn som inte är belastad med ‘jag vet hur det var då’, ‘ja, men hon är ju så’.
  • Men när dina funderingar har mognat till ett beslut och du insett att det handlar om en medarbetare som är på fel plats eller inte klarar av sitt jobb måste du börja lägga upp en plan.

Gör en plan

  • Förbered dig. Det kan handla om att läsa på, tala med facket och se till att du har varnat klart och tydligt.
  • Det är viktigt att ha dokumentation som stöder beslutet. Har du förberett olika lösningar? Omplacering? Utbildning? Det kan vara skönt att bolla sina tankar med andra och diskutera med olika människor i sin närhet. Är det rimligt? Är det en bra lösning? Hur ska du göra praktiskt?
  • Det gäller att hitta en lösning som är den bästa för företaget eller organisationen – utan att glömma att det här handlar om en människa. En människas framtid, kanske hela hans eller hennes liv.

Andas djupt och ta samtalet

  • Så kommer då dagen D. Du har bestämt dig, du har förankrat beslutet och nu ska du ge beskedet. Ta hjälp, ta stöd. Hitta ditt bollplank. Men – ta samtalet ensam.
  • Det är bra att ta god tid på sig för samtalet och inte planera in några nya möten direkt efter. Det kan ta längre tid än du trott och det kan väcka känslor som du inte räknat med.
  • Den som blir uppsagd behöver ett rakt besked och inte en massa bludder, så även om det är mänskligt att vilja bädda in svåra besked så är det bäst att låta bli. Ge beskedet. Och förklara varför. Det händer ofta att en anställd kommer tillbaka till sina arbetskamrater och säger ‘Jag fick inte ens veta varför jag måste sluta’. Förklara tydligt i stora bokstäver, långsamt. Den det gäller är troligen i chock och behöver få det övertydligt förklarat för sig.
  • Var förberedd på känsloutbrott. Att mista sitt jobb, att få beskedet ‘du är inte önskad’ väcker starka känslor. Låt känslorna ta plats. Sitt kvar. Låt den andre reagera. Gråta, svära. Ställa obehagliga frågor.

Sitt kvar

  • Sitt kvar. Lyssna men argumentera inte. När du väl har gett din förklaring är din uppgift att sitta tyst och undvika att gå i försvarsposition. Det är inte farligt om någon gråter eller skriker.
  • Ge plats åt den som just fått ett livsavgörande besked. Det är hans eller hennes känslor som är viktiga just nu – inte dina. Du har gjort ditt jobb, lämnat ett viktigt besked. Nu är det dags för dig att orka uthärda de känslomässiga reaktioner som oundvikligen kommer.
  • Och boka ett uppföljningsmöte direkt. Helst samma vecka. Håll huvudet kallt och hjärtat varmt. Det är inte lätt. Men det är ditt jobb.

1 år med Chef för bara

1695:-

  • Expertråd och stöd i chefsfrågor
  • Djupdykande reportage och personliga intervjuer med chefer från olika branscher.
  • Inspiration och motivation till ditt ledarskap.
  • Chef Premium med smarta digitala verktyg som förenklar ditt chefsjobb.
  • Tips och råd för att ta nästa kliv i karriären.
  • Mallar och avtal ingår
  • Tidningen Chef hem i brevlådan

Skaffa Chef nu

Se alla våra erbjudanden